دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: این ضرب‌المثل قدیمی را همیشه آویزه گوشتان کنید. "سحر‌خیز باش تا کامروا شوی..." تعطیلات هم به پایان رسید و باید با عادت دیر بیدار شدن سریعا خداحافظی کنید.

خواب

از طرفی فصل بهار است و آدمی خواب‌ آلود...حال فرصت مناسبی برای ایجاد یک عادت مناسب،سحرخیزی یا بیدار شدن صبح زود برای شما فراهم شده است!

ما چند روش را که به شما در ایجاد چنین عادت مثبتی یاری می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم:

علت بیدار شدن در صبح زود را بدانید

برای انجام هر کاری از جمله سر یک ساعت مشخصی بیدار شدن از خواب، باید دلیل مشخصی وجود داشته باشد؛ مثلا آیا می‌خواهید با خانواده خود صبحانه بخورید؟ یا می‌خواهید کمی‌ورزش کنید؟ یا اینکه می‌خواهید خود را برای یک روز خوب آماده کنید و یا از استرس ناشی از دیر رسیدن به محل کار خسته شده‌اید. بعد از اینکه دلیل بیدار شدنتان در صبح زود معلوم شد، راجع به آن با خانواده خود صحبت کنید، زیرا آنها نیز همانند ساعت زنگ دار می‌توانند به شما در بیدار شدن کمک کنند.

خواب

ساعت بدن خود را بشناسید
اگر شب‌ها دیر بخوابید و صبح با ساعت زنگ دار بیدار شوید، ممکن است ندانید بدنتان به چند ساعت خواب نیاز دارد. به طور کلی بدن، با روش‌های خاصی ساعات خواب خود را تنظیم می‌کند، مثل پایین آمدن ناگهانی درجه حرارت بدن، کاهش ضربان قلب و ترشح هورمون ملاتونین در خون ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب. بیشترین این تغییرات در ساعت ۳ تا ۴ صبح رخ می‌دهد. سپس بدن خود را برای بیدار شدن آماده می‌کند. پس یکی از بهترین کارها برای بیدار شدن در صبح زود این است که شب‌ها ۷ تا ۸ ساعت بخوابید؛ مثلا اگر می‌خواهید ساعت ۶ صبح بیدار شوید، باید ساعت ۱۰ شب بخوابید. این کار را چند هفته انجام دهید، بعد می‌بینید که بدون ساعت زنگدار هم می‌توانید از خواب بیدار شوید.

نزدیک به خوابیدن، تلویزیون نبینید
یکی از راه‌هایی که می‌توان صبح زود بیدار شد، این است که به مقدار کافی شب‌ها بخوابید و قبل از خواب آرامش داشته باشید. اگر قبل از خواب، تلویزیون ببینید یا با کامپیوتر کار کنید، به سختی خواهید خوابید. حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، از این وسایل استفاده نکنید. اگرچه تماشای تلویزیون قبل از خواب، باعث می‌شود به سختی به خواب بروید. اما تماشای تلویزیون ۱ تا ۲ ساعت بعد از بیدار شدن، می‌تواند به تنظیم ساعت بدن کمک کند و اینطوری می‌دانید که زمان بیدار شدن است.

روشنی نور اول صبح را ببینید
روزهای آفتابی با تابش نور خورشید بیدار شوید. پیاده روی کردن در صبح زود و یا خوردن صبحانه در هوای آزاد، باعث بهتر شدن خلق و خو و بهتر خوابیدن در شب خواهد شد.

کارهای شب خود را بررسی کنید
ببینید چه چیزی در شب با برنامه خواب و بیداری شما تداخل می‌کند. شما باید مجددا فعالیت‌هایتان را برنامه‌ریزی کنید، برای مثال اگر تنها زمانی که می‌توانید به کلاس ورزشی بروید، بعد از خوردن شام است، باید بدانید که این کار می‌تواند باعث کم خوابی شما شود. پس بهتر است صبح زود، ورزش کنید. بر اساس ارزیابی موسسه خواب، حدود ۱ نفر از ۴ نفر فرد بزرگسال معتقدند که برنامه‌های کاری آنها باعث می‌شود که خواب کافی نداشته باشند.

کیفیت خواب خود را بسنجید
اختلالات خواب همانند آلرژی‌ها و افسردگی‌ها می‌توانند باعث پایین آمدن کیفیت خواب شوند. اگر شما به سختی می‌خوابید و به سختی از خواب بیدار می‌شوید و در طول روز خسته و خواب آلود هستید، این مواردنشان دهنده پایین آمدن کیفیت خواب شما هستند. بهتر است نزدیک پزشک بروید تا ببینید مشکل کم خوابی شما مربوط به یک بیماری است یا نه.

نظم خواب و بیداری را در تعطیلات نیز رعایت کنید
اگر شب‌های جمعه تا دیروقت بیدار بمانید و روز جمعه به دلیل تعطیل بودن، دیر از خواب بیدار شوید، با این کار نظم خوابیدن و ساعت درونی بدن شما به هم می‌ریزد و تمامی‌هفته بعد، خواب‌آلود خواهید بود. لذا در روزهای تعطیل هم مانند سایر روزهای هفته، سر همان ساعت مشخص بخوابید یعنی دیر نخوابی و سر همان ساعت معین بیدار شوید تا تنظیم ساعت داخلی بدن شما به هم نریزد. بر اساس تحقیقات، داشتن یک خواب خوب در تعطیلات باعث خوب خوابیدن و خوب بیدار شدن در طی هفته بعد می‌شود.

کد خبر 254896
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز