گروه سرزمین-محمد باریکانی: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور صبح دیروز و در آغاز سال جدید در نخستین نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران سرفصل گردشگری را گشود و اعلام کرد که از همه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت گردشگری و ساخت هتل در کشور حمایت می‌کند.

گنجینه تاریخی


این نخستین بار است که مسعود سلطانی‌فر از ابتدای ریاست خود در سازمان میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران رسانه‌ها حاضر می‌شود تا پاسخگوی سؤالات آنها باشد.رئیس سازمان میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران البته در موضوع گردشگری بسیار متفاوت و واقع‌گرا سخن گفت.او گفت که سفرهای داخلی با کیفیت همراه با اقامت در هتل‌های 5ستاره و استفاده از خدمات پروازی در ایران آنچنان پرهزینه و گران است که سفر به کشورهای همسایه ارزان‌تر تمام می‌شود.

اعتراف رسمی به گران‌بودن سفر در ایران

آنطور که مسعود سلطانی‌فر به خبرنگاران گفت، در حساب و کتابی که او به همراه همکارانش داشت، هزینه سفر برای یک گردشگر داخلی که درصدد سفر به اصفهان یا شیراز با تور یک هفته‌ای باشد و بخواهد از مراکز پذیرایی خوب استفاده کند، بالاتر از یک تور یک هفته‌ای در یک کشور همسایه است.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، اگر فردی بخواهد به شیراز سفر کند برای یک هفته سفر با تور و اقامت در هتل 5ستاره مبلغی معادل 2میلیون تومان باید هزینه کند. درحالی‌که هزینه سفر به یکی از کشورهای همسایه به‌دلیل آنکه آنها در فصل سفر نیستند و در رکود گردشگری آنها فصل سفر در ایران آغاز می‌شود معادل یک‌میلیون و 500هزار تومان است.

به گفته او، قیمت بلیت پرواز به کیش در ایران و در فصل سفر 355هزار تومان است درحالی‌که خارج از فصل سفر، امکان خرید بلیت رفت و برگشت به کیش با 70هزار تومان ممکن است.سلطانی‌فر البته تأکید کرد که باید فکری به حال این وضعیت کرد چون تداوم گران بودن هزینه سفر در ایران مشکل‌ساز است.او همچنین از استان‌های خوزستان، فارس، اصفهان، هرمزگان، مازندران و خراسان رضوی به‌عنوان رکورددار سفرهای نوروزی در کشور نام برد.

احیای بناهای تاریخی با دعوت از بخش خصوصی

سلطانی‌فر اما بار دیگر به بودجه اندک سازمان میراث فرهنگی برای نگهداری از آثار و بناهای تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: چغازنبیل و سازه‌های آبی شوشتر به ده‌ها میلیارد تومان بودجه برای مرمت و نگهداری نیاز دارند که با منابع دولتی موجود قرن‌ها طول می‌کشد تا آثار تاریخی کشور مرمت، حفاظت و احیا شوند.

معاون رئیس‌جمهور اما تأکید کرد که اگر قادر به ادامه کار باشد یا شرایط به‌گونه‌ای باشد که او از سازمان میراث فرهنگی نرود، تصمیم جدی برای رفتن به سمت اعتبارات غیردولتی و بخش خصوصی وجود دارد. چرا که به گفته او امکان بازسازی، مرمت، احیا و تغییر کاربری ده‌ها هزار خانه و کاروانسرای تاریخی در کشور توسط بخش خصوصی وجود دارد و سازمان میراث فرهنگی می‌تواند تا 10سال بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی احیا شده توسط بخش خصوصی را به این بخش واگذار کند.

بازگشایی مرکز اسناد و حمایت از بوم‌گردی

مسعود سلطانی‌فر اما خبرهای خوب نوروزی هم داشت. در نخستین خبر او اطلاع داد که مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی که در جابه‌جایی به شیراز مورد آسیب جدی قرار گرفته بود هفته آینده افتتاح می‌شود. به گفته او اما حجم خسارات به سازمان میراث فرهنگی در ماجرای جابه‌جایی‌ها به اندازه‌ای بوده است که می‌توان گفت چیزی که تحویل دولت شد بدتر از ویرانه بود.

او نقبی نیز به نیروهای سازمان میراث فرهنگی زد و با تأکید بر اینکه 80درصد از نیروهای میراث فرهنگی در تهران تخصص این حوزه را ندارند از تصمیم این سازمان برای دعوت از متخصصان کنار گذاشته شده و همچنین تشکیل اتاق فکر با حضور استادان دانشگاه و متخصصان حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پایان نشست خود با خبرنگاران البته به روزنامه همشهری گفت که از حضور بخش خصوصی در توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور در صورتی که کاربری اقامتگاه‌های بوم‌گردی را تغییر ندهند استقبال می‌کند.او همچنین به تماس محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس با وی درباره موضوع خریداری برخی خانه‌های تاریخی یزد و تبدیل آنها به هتل توسط یک سرمایه‌گذار خبر داد و گفت: با این تماس شبکه هتل‌های تاریخی شکل گرفت و با استفاده از خانه‌های تاریخی به‌عنوان هتل 5ستاره این خانه‌ها برای همیشه حفظ شدند.

آنطور که رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به همشهری گفته است اگر سرمایه‌گذاری در موضوع بوم‌گردی نیز با همین رویکرد حفاظت از بناهای تاریخی باشد سازمان میراث فرهنگی از آن استقبال می‌کند.او گفت: سازمان میراث فرهنگی به‌شدت از موضوع بوم‌گردی و کویرنوردی استقبال می‌کند و فعالیت زیادی در این حوزه در حال انجام است.

تیم حقوقی برای بازگرداندن آثار تاریخی

او سپس در پاسخ به سؤال دیگر روزنامه همشهری درباره آخرین خبرها از بازگشت الواح هخامنشی به ایران پس از رأی دادگاه فدرال آمریکا گفت: قاضی دادگاه فدرال آمریکا در هشتم فروردین‌ماه سال جدید رأی دادگاه بدوی مبنی بر فروش الواح هخامنشی به نفع شاکیان یک حادثه تروریستی را شکست و براساس آنچه تیم حقوقی گفته است حتی اگر شاکیان درخواست تجدید نظر در این حکم را نیز کنند، دادگاه بعدی باز هم به نفع ایران رأی صادر می‌کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین اعلام کرد که گروه کارشناسی و حقوقی در آن سازمان ساماندهی شده که 2هفته آینده جلسات خود را برای بازگرداندن تمامی اشیای تاریخی ایران که در چند دهه گذشته به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج شده و در مجموعه‌های شخصی و موزه‌ها نگهداری می‌شوند شناسایی و اقدامات گسترده حقوقی برای بازگرداندن آثار تاریخی انجام شود.سلطانی‌فر از ایرانی‌ها در سراسر جهان نیز درخواست کرد که اگر اطلاعی از وجود اشیای تاریخی ایران در خارج از کشور دارند که به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج شده‌اند در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار بدهند تا تیم حقوقی بتواند گنجینه آثار تاریخی ایران در خارج از کشور را به ایران بازگرداند.

کد خبر 254958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز