گروه سیاسی: «هر روز ما در جنگ برکتی داشته‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم.»

هسته ای

نزدیک به 26سال پس از پایان جنگ تحمیلی و در سال‌هایی که کشورمان فشارهای سیاسی غرب در موضوع هسته‌ای را تحمل کرده تجربیات 8سال جنگ تحمیلی همچنان کارآمد نشان می‌دهد و دیپلمات‌ها و مقامات تصمیم‌گیر در پرونده هسته‌ای کشورمان را هراس‌ناپذیر در برابر فشارها نشان می‌دهد. این رویکرد مقاومت را رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به تأسی از بنیانگذار انقلاب اسلامی که در زمان پذیرش قطعنامه 598گفته بود «ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روی پای خودمان بایستیم» در آخرین اظهاراتش به‌دست داد که در بازخوانی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گفته است:

«بعد از جنگ تحمیلی نظام جمهوری اسلامی اراده کرد تا استفاده از فناوری هسته‌ای را در کشور احیا کند از این‌رو در این عرصه از تجربه گرانقدر جنگ تحمیلی استفاده کردیم.» قبل از آن هم در مذاکراتی که منجر به توافق هسته‌ای ژنو شد بهره‌گیری از فرهنگ جهاد، مقاومت و شهادت جایگاه ویژه خود را در روحیه دیپلمات‌های وزارت خارجه کشورمان نشان داده بود. بامداد سوم آذر 92زمانی که اذهان عمومی منتظر اعلام نتیجه مذاکرات بود، سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران خبر پیروزی در مذاکرات ژنو را با سلام به روح شهیدان هسته‌ای و با تجلیل از مقاومت و ایستادگی 10ساله مردم منتشر کرد و در پیام توییتری خود نوشت: «برنامه غنی‌سازی‌ ما به رسمیت شناخته شد.

تقدیم به ملت سرفراز ایران به پاس 10سال مقاومت و ایستادگی.» جنگ اگر بخشی از «برکت»های خودش را پس از پذیرش قطعنامه در قالب دستاوردهای متعدد نظامی و موشکی ایران در زمین، دریا و هوا نشان داد، حالا 11سال پس از گشوده شدن پرونده هسته‌ای ایران از سوی غربی‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده، دانشمندان کشورمان موفقیت‌ها در عرصه هسته‌ای را سال به سال در روز 20فروردین به جشن می‌نشینند. پس از یک دهه مقاومت هسته‌ای درحالی‌که تنها یک گام دیگر تا توافق نهایی میان ایران و 1+5باقی‌مانده دیپلمات‌ها و مقامات هسته‌ای کشورمان ابعاد بیشتری از دستاوردهایی که طی این سال‌ها در مسیر مقاومت به‌دست آمده را بازگو می‌کنند.

علی‌اکبر صالحی رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی با اشاره به برنامه کشور برای تولید 20هزار مگاوات برق هسته‌ای در یک چشم‌انداز 20ساله انعقاد قراردادی با روس‌ها در سال 71شمسی را یادآوری می‌کند و می‌گوید: در این سال قرارداد میان‌مدتی با رو‌س‌ها امضا کردیم که براساس آن مقرر شده به جز نیروگاه بوشهر، 4‌نیروگاه هسته‌ای دیگر ساخته شود. وی‌گفته است: اگر این قرارداد منعقد شود، کلنگ‌زنی ساخت نیروگاه اول، امسال انجام می‌شود و به فاصله2سال2 سال، ساخت نیروگاه‌های بعدی نیز آغاز می‌شود. وی دلیل این فاصله‌ها را بومی‌سازی‌ تدریجی این نیروگاه‌ها و خودکفایی در این بخش عنوان کرد.

او در حالی که به نیازمندی‌های کشور در بحث ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای اشاره می‌کند درخصوص تأمین سوخت مورد نیاز این نیروگاه‌ها و سایر مراکز تحقیقاتی کشور می‌گوید: در حال حاضر سایت نطنز حدود 8تن سوخت با 9هزار سانتریفیوژ تولید کرده درحالی‌که نیاز یکساله نیروگاه بوشهر 30تن است ولی اگر 50هزار سانتریفیوژ نسل چهارم داشته باشیم، میزان تولید سوخت به یک میلیون و 200هزار سوخت می‌رسد‌. به گفته معاون رئیس‌جمهور، کشور در ابتدای سال 80با مهندسی معکوس از سانتریفیوژها، موفق به ساخت و تولید سانتریفیوژها شد.

مهندسی معکوس که در ساخت و راه‌اندازی سانتریفیوژ‌ها در بحث هسته‌ای به کمک ایران آمد در مقطع جنگ تحمیلی و پس از آن بارها برای احیا و ساخت سلاح‌ها و موشک‌های جنگی استفاده شده بود. خوداتکایی و خودکفایی که بازمانده فرهنگ جبهه و جهاد است زمانی به‌کار دانشمندان هسته‌ای ایران آمد که غرب از ارائه سوخت‌های هسته‌ای به ایران سر باز می‌زد. در گفت‌وگوهایژنو 2تیم مذاکراتی ایران از غرب می‌خواهد که سوخت هسته‌ای را به ایران بدهند و تأکید می‌کند که «اگر اینها انجام نشود ما خودمان می‌رویم و تهیه می‌کنیم.» رایزن هسته‌ای وقت ایران می‌گوید: «من لبخندی را که بعضی‌از آنها زدند فراموش نمی‌کنم که شما خودتان نمی‌توانید فراهم کنید. سوخت 20درصد یک بحث بود اما تبدیل آن به صفحات سوخت بحث جدی‌تری بود.» غربی‌ها می‌گفتند این را دیگر شما نمی‌توانید تولید کنید. حرفشان هم حرف غلطی نبود چون تبدیل سوخت به صفحات سوخت یک کار بسیار پیچیده است و محاسبات بسیار دقیق می‌خواهد اما این اتفاق به همت شهیدان بزرگواری مثل شهید شهریاری رخ داد.

جهاد خودکفایی که در جنگ تحمیلی آغاز شد و به ساخت قطعات هواپیماهای جنگی و همزمان طراحی و اجرای طرح ساخت هواپیمای جنگنده آذرخش، ساخت تانک ذوالفقار و نفربر کبرا، ساخت نمونه مشابه ایرانی انواع موشک‌های بالستیک و نهایتا خودکفایی 100درصد در صنعت دفاعی منجر شد، راهی به صنعت هسته‌ای پیدا کرد. رهبر معظم انقلاب در دیداری که اخیرا با دانشمندان هسته‌ای کشور داشتند به این خودکفایی اشاره فرموده و گفتند: در همان زمان درحالی‌که متخصصان ما اعلام کردند که توانایی تولید صفحه سوخت هسته‌ای را برای رآکتور تهران دارند، غربی‌ها تمسخر کردند اما جوانان ما در مدت کمتر از زمان پیش‌بینی شده این کار را انجام دادند و دشمنان مبهوت شدند.

کد خبر 255514
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز