همشهری آنلاین: نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در نخستین واکنش به اعلام رسمی کاخ سفید مبنی بر خودداری از صدور روادید حمید ابوطالبی اعلام کرد: این تصمیم آمریکا نابخردانه و نقض آشکار حقوق بین الملل است.

بلافاصله بعد از اعلام رسمی کاخ سفید که از خودداری صدور روادید برای حمید ابوطالبی خبر داد، نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در یادداشتی خبری تاکید کرد: این تصمیم نابخردانه، نقض آشکار حقوق بین الملل و در تعارض با تعهدات کشور میزبان سازمان ملل متحد است.

در این یادداشت آمده است: این اقدام همچنین برخلاف حق ذاتی کشورهای مستقل در تعیین نمایندگان دائم خود در سازمان ملل است.

نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در پایان تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدام دیپلماتیک لازم را برای اعتراض به این عمل غیرقانونی انجام خواهد داد.

آمریکا روز گذشته اعلام کرد برای حمید ابوطالبی که به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل انتخاب شده ویزا صادر نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که آمریکا اجازه ورود به حمید ابوطالبی که ایران به تازگی وی را به عنوان نماینده این کشور در سازمان ملل انتخاب کرده، نخواهد داد.

آمریکا اعلام کرده است که به دلیل مشارکت حمید ابوطالبی در جریان تسخیر لانه جاسوسی در تهران در سال 1979 میلادی با حضور وی در آمریکا به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل مخالف است.

براساس گزارش شبکه خبری سی ان ان، کاخ سفید همچنین اعلام کرد که در حال بررسی لایحه کنگره است که براساس آن مانع از ورود حمید ابوطالبی به آمریکا می شود.

گفته می‌شود ابوطالبی یکی از اعضای گروه دانشجویانی است که در چهارم نوامبر سال 1979 میلادی سفارت آمریکا در ایران را اشغال کردند این در حالی است که وی می‌گوید در این ماجرا تنها به عنوان مترجم گروگان‌های آمریکایی در آنجا حضور داشته و نقش واسطه را ایفا می‌کرده است.

وی پیش از این به عنوان سفیر ایران در استرالیا، بلژیک، ایتالیا و اتحادیه اروپا فعالیت می کرده و پست‌های کلیدی در وزارت امور خارجه ایران داشته است. وی در حال حاضر به عنوان معاون سیاسی دفتر رییس جمهور فعالیت دارد.

همچنین عباس عبدی یکی از رهبران ماجرای تسخیر لانه جاسوسی در تهران نیز پیش از این در گفت‌وگو با سی ان ان تاکید کرده است که حمید ابوطالبی در زمان اشغال سفارت آمریکا در تهران نبوده است.

مسئله انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل واکنش‌های زیادی را در آمریکا در پی داشته است. پیش از این مجلس سنا نیز در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما رییس جمهور آمریکا از وی خواست تا با صدور ویزا برای وی مخالفت کرده و مانع از ورود وی به آمریکا شود.

کد خبر 255561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز