گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: با وجود رکود حاکم بر بازار، قیمت برخی خودروهای داخلی و وارداتی افزایش یافته است.

 بیوک‌علیمرادلو

این در حالی است که شورای رقابت و وزارت صنعت بر تثبیت قیمت خودرو در سال‌جاری تأکید داشته و جبران هزینه تمام‌شده تولید خودرو با افزایش تیراژ تولید را راهکار کاهش هزینه‌های سر بار قلمداد می‌کنند. با بیوک‌علیمرادلو، مشاور خودرویی وزیر صنعت و عضو شورای سیاستگذاری خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • افزایش اخیر قیمت خودروهای داخلی و وارداتی ناشی از چه مسائلی است؟

افزایش چند روز اخیر قیمت خودرو همانند گرانی برخی دیگر از کالاها بیشتر جنبه ذهنی و روانی دارد و هر ساله در فروردین‌ماه چنین اتفاقاتی را شاهد هستیم. همچنین امسال انتظارات تورمی اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و فضای روانی کنونی حاکم بر بازار به همراه سودجویی و فرصت طلبی برخی دلالان در گرانی اخیر خودرو بی‌تأثیر نبوده است. اما در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ثبات بیشتر قیمت‌ها و تشدید رکود بازار خودرو را شاهد خواهیم بود که این امر زمینه گرانی را از بین می‌برد.

  • وزارت صنعت چه برنامه‌ای برای مقابله با نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو دارد؟

هیچ افزایش قیمت رسمی یا غیرمتعارفی توسط شرکت‌های خودروسازی یا وارد‌کنندگان رسمی خودرو صورت نگرفته است اما برخی واسطه‌ها در حاشیه بازار تلاش می‌کنند تا با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، شرکت‌های خودروسازی را به سمت گرانی خودرو سوق دهند چراکه اگر قرار به کسب درآمد بیشتر از محل افزایش قیمت خودرو باشد باید این درآمد به جای سرازیر شدن به جیب واسطه‌ها به شرکت‌های خودروسازی تخصیص یابد.

گرچه به‌نظر می‌رسد تعیین قیمت خودرو براساس قیمت‌های بازار، عرضه و تقاضا و خروج دولت از قیمت‌گذاری راهکار نهایی ساماندهی این بازار است اما با شرایط کنونی تولید و عرضه خودرو چنین امکانی وجود ندارد. رویکرد شورای سیاستگذاری خودرو و وزارت صنعت در تعیین قیمت خودرو در سال‌جاری جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت و حرکت به سمت تثبیت قیمت‌های سال گذشته است.

  • آیا خبر پرداخت تسهیلات 10هزار میلیارد تومانی خودرو صحت دارد؟

موضوع پرداخت تسهیلات برای کمک به‌خودروسازان مطرح نیست چرا که پولی برای انجام این کار وجود ندارد. با وجود این شورای سیاستگذاری خودرو و وزارت صنعت سازوکارهای مقابله با هرگونه افزایش قیمت خودرو برای جلوگیری از وارد شدن فشار به مصرف‌کنندگان و کاهش هزینه تمام‌شده خودرو را بررسی خواهند کرد.

  • با توجه به ثبات نسبی تعرفه خودروهای وارداتی، آیا افزایش رسمی قیمت این خودروها را در سال‌جاری شاهد خواهیم بود؟

با توجه به نظام تعرفه‌ای مطرح شده برای واردات خودروهای خارجی به‌نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی در قیمت خودروهای با حجم موتور پایین از 2هزار تا 2هزارو500 سی‌سی را شاهد باشیم گرچه احتمال افزایش قیمت خودروهای پرمصرف با حجم موتور بیش از 3هزار به‌دلیل اعمال تعرفه 75درصدی واردات و سایر هزینه‌ها وجود دارد که این خودروها نیز مشتریان خاص خود را داشته و تأثیر چندانی در قیمت‌های بازار ندارند.

  • پیامد افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی چه خواهد بود؟

اکنون قیمت خودرو به حد اشباع رسیده و بازار کششی برای افزایش بیشتر قیمت‌ها ندارد بر این اساس خودروسازان و عرضه‌کنندگان خودرو باید با افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینه‌های سربار قیمت تمام‌شده خودرو را کاهش داده و از تحمیل فشار بیشتر به مشتریان پرهیز کنند چراکه هرگونه افزایش قیمت خودرو احتمال تشدید رکود حاکم بر بازار را بیشتر کرده و خطر از دست رفتن بازار مصرف داخلی به وسیله خودروهای بی‌کیفیت وارداتی که قیمت‌های کمتری دارند را گوشزد می‌کند.

کد خبر 255777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز