همشهری آنلاین: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که تاکنون میلیون‌ها نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند تاکید کرد:‌ از محل اصلاح قیمت حامل‌ها و انصراف از دریافت یارانه حتی ریالی به خزانه برای اجرای طرح‌های دولت وارد نمی‌شود.

محمد باقر نوبخت

ایسنا نوشت: محمدباقر نوبخت در نشست نهاد تعامل با اشاره به این که مرحله دوم قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در حال اجرا است، اظهار کرد:‌ براساس قانون دولت ناچار به افزایش قیمت حامل‌های انرژی است اما در صورتی که منابع کافی از محل انصراف دریافت یارانه نقدی در اختیار داشته باشد افزایش قیمت‌ها نیز کمتر خواهد بود.

وی افزود: اززمان ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی تاکنون میلیون‌ها نفر ترجیح دادند به جای دریافت منابع به صورت نقدی آن را از طریق ارتقای سطح بهداشت و درمان تولید استفاده کنند.

توزیع 134 هزار میلیارد تومان بین خانوارها در مرحله اول

نوبخت در ادامه با اشاره به تبصره هدفمندی‌ یارانه‌ها و آنچه که دولت در مرحله دوم به آن متعهد است، افزود: براساس بند و تبصره 21 و دیگر بندهای آن 42 هزار و 500 میلیارد تومان به طور نقدی بین مردم توزیع می‌شود همچنین 10 هزار میلیارد تومان برای افزایش ظرفیت تولید و چهار هزار و 800 میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان و دو هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری اختصاص داده می‌شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به منابع پیش بینی شده در قانون برای اجرای مرحله دوم، بیان کرد: در کنار منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی نزدیک به 11 هزار و 300 میلیارد تومان نیز در بودجه سال 93 برای اجرای فاز دوم در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تصریح قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها مبنی بر توزیع حداکثر 50 درصدی منابع بین خانوارها، 30 درصد برای تولید و 20 درصد برای طرح‌های عمرانی از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، توضیح داد: این درحالی است که طی 37 مرحله توزیع یارانه نقدی از سال 89 تا اسفند 92 کل منابع ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی 95 هزار میلیارد تومان بود که می‌بایست 47 هزار و 500 میلیارد تومان بین خانوارها توزیع می‌شد.

نوبخت تصریح کرد:‌ با وجود این که طبق قانون منابع اختصاص یافته در مرحله اول به خانوارها نباید از 47 هزار و 500 میلیارد تومان تجاوز می‌کرد اما طبق آخرین آمار رسمی 134 هزار میلیارد تومان بین خانوارها توزیع شده است.بنابراین رقمی باقی نماند که به تولید و ارتقای آن برسد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به کسری‌های موجود در پرداخت یارانه نقدی در فاز اول هدفمندی‌ یارانه‌ها که موجب افزایش پایه پولی کشور شد، گفت: دولت برای تامین کسری حدود 35 هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت و 5700 میلیارد تومان نیز از بانک مرکزی استقراض کرد. بنابراین اگر هدفمندی به روال قبل اجرا نمی‌شد اکنون نه تنها دولت بدهکار نبود بلکه پایه پولی هم تا این اندازه افزایش نمی‌یافت.

به هیچ وجه از بانک مرکزی برداشت نمی‌کنیم

وی در ادامه با تاکید بر تعهد دولت مبنی بر این که در اجرای فاز دوم به هیچ عنوان از بانک مرکزی برداشت و استقراض نخواهیم کرد، گفت: اما نباید انتظار داشت که از محل اصلاح قیمت‌ها به خزانه مبلغی را هم وارد کنیم این درحالی است که ما حتی 11 هزار میلیارد تومان را برای هزینه در این مرحله از بودجه در نظر گرفته‌ایم.

نوبخت همچنین با اشاره به این‌که ما ضمن اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها متعهد به قدرت خرید مردم هستیم بیان کرد:‌براین اساس معتقدیم که تورم باید از مقدار کنونی نیز کمتر شود. بر این اساس با وجود این که پیش بینی ما نسبت به کاهش تورم به 35 درصد درست بود و حتی کمتر از این رقم نیز شد اما معتقدیم که باید تورم به کمتر از 25 درصد برسد. بنابراین نمی توانیم برای تامین منابع افزایش قیمت حامل‌ها را بیش از حدی در نظر بگیریم که بر تورم دامن بزند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با تاکید بر این‌که افزایش قیمت حامل‌های انرژی برخلاف قانون نیست، عنوان کرد: تاکید بر این است که تمام منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل‌ها به جامعه بازگشته و در تولید، بهداشت و درمان و حفظ محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد.

نوبخت با بیان این‌که از تمامی کسانی که یارانه نمی‌تواند تاثیر مهمی در زندگی آنها داشته باشد خواستیم تا از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند، بیان کرد: بر این اساس هر مقدار منبعی که از طریق انصراف خانوارها ایجاد شود مطمئن باشند که این میزان موجب می‌شود تا افزایش قیمت حامل‌ها کمتر انجام شده و در اختیار مردم قرار گیرد.

وی یادآور شد: مردم مختارند که از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند و آن را در اختیار دولت قرار داده تا به آن‌ها خدمات ارائه کنند و یا این که در صورت نیاز نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

دو روز آخر برای انصراف ثبت‌نام کنندگان

نوبخت با بیان این‌که کسانی که از دریافت یارانه نقدی انصراف ندهند و مشمول آن باشند به روال گذشته یارانه 45 هزار تومانی را دریافت خواهند کرد. این در حالی است که کسانی که وضعیت درآمدی نامناسبی دارند علاوه بر این رقم نقدی از نظر کالایی و غذایی نیز حمایت خواهند شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور خاطر نشان کرد: دو روز آخر ثبت‌نام فرصتی ایجاد خواهد شد تا کسانی که از دریافت یارانه نقدی اعلام انصراف نکرده و ثبت‌نام کرده‌اند بتوانند ثبت‌نام خود را پس گرفته و به انصراف‌دهندگان بپیوندند.

پیش‌بینی ما برای اصلاحیه بودجه درست بود

نوبخت در ادامه به تصریح آخرین عملکرد بودجه 92 هم‌چنین آخرین اقدامات برای پرداخت طلب پیمانکاران پرداخت و افزود: بودجه سال 92 از نظر قوه مجریه برنامه اجرایی مناسبی تلقی نمی‌شد. از این‌رو با وجود تاکید بسیاری که اصلاحیه بودجه را به پایان سال موکول کنیم اما با تجربه‌ای که در سال‌های حضور در کمیسیون برنامه و بودجه داشتم پافشاری کردیم که باید انجام شود، چرا که این تصریح در نهایت به استقراض از بانک مرکزی می‌انجامید.

وی با بیان این‌که ما باید به دستگاه‌ها اعلام می‌کردیم که از این پس می‌باید برنامه‌ریزی مالی خود را بر اساس اصلاح بودجه و منابع در اختیار انجام دهند، افزود: براین اساس درآمد‌های عمومی بودجه که در اصلاحیه از 210 هزار میلیارد تومان به 170 هزار میلیارد تومان خواسته شده بود و پیش‌بینی ما 150 هزار میلیارد تومان بود، درست محقق شد و تا پایان اسفند‌ماه حدود 148 هزار میلیارد تومان وارد خزانه شد.

پرداخت 4810 میلیارد تومان برای طلب پیمانکاران تا پایان سال 92

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه با اشاره به این‌که در ابتدای حضور در معاونت برنامه‌ریزی طلب پیمانکاران موجب نگرانی بود، چرا که کمبود اعتبار مانع از تادیه حامل آن می‌شد، افزود: با این وجود تمام تلاش خود را انجام دادیم تا مبلغ قابل توجهی از طلبی که در سال‌های گذشته برعهده این دولت مانده بود به پیمانکاران پرداخت شود.

نوبخت تاکید کرد: تا پایان اسفندماه با تمام تلاش‌هایی که انجام شد، توانستیم 4810 میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران را به آنها پرداخت کنیم.

وی با اشاره به این‌که طرح‌های عمرانی ناتمام هرچه زودتر باید به اتمام برسند و دولت نسبت به آن متعهد است، بیان کرد: در سال 92 حدود 22 هزار میلیارد تومان به‌طور نقدی و دو هزار میلیارد تومان به صورت اوراق مشارکت در بین کسانی که مطالبه‌ای از دولت داشته‌ است توزیع شده است.

بورس مطمئن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه با اشاره به کاهش اخیر شاخص بورس گفت: بورس مقوله‌ی خاصی است که گزارش‌های دقیق و کاملی در ارتباط با آن به زودی ارائه می‌شود.

وی با بیان این‌که تلاش خواهیم کرد تا بورس کاملا واقعی شود گفت: با توجه به روند سایر بازار‌ها، بازار بورس می‌تواند مطمئن‌ترین و پربازده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری به‌خصوص سرمایه‌گذاری‌های خرد باشد.

نوبخت با توجه به این‌که برنامه دولت در سال 93 خروج اقتصاد از رکود است به‌طور یقین روند بورس نیز بهبود خواهد یافت.

واریز 4 میلیارد و 200 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده تاکنون

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه در مورد تاخیر واریز اقساط دارایی‌های بلوکه‌شده گفت: از آنجایی که باید یک روال اداری انجام شود که در حال انجام است این تعهدات به مرور به کشور وارد خواهد شد.

نوبخت یادآور شد: تاکنون 4 میلیارد و 200 میلیون دلار از تعهدات بلوکه شده ایران به کشور وارد شده است.

سبد کالا در سال 93 نیز ارائه می‌شود

وی هم‌چنین در مورد چگونگی ارائه سبد کالا در سال 93 توضیح داد: اکنون گسترش جامعه دریافت‌کننده سبد کالا و ثبت‌نام آنها در حال انجام است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور اضافه کرد: پیش‌بینی شده بود که 750 میلیارد تومان برای ارائه‌ی هر یک از مراحل توزیع سبد کالا پرداخت شود که معاونت برنامه‌ریزی 1500 میلیارد تومان را برای هر دو مرحله پرداخت.

وی ادامه داد: در سال 93 در کنار پرداخت یارانه نقدی به خانوارهایی که اعلام کردند نیازمند دریافت سبد کالا هستند با توجه به محدوده‌ی خاصی که برای سطح درآمدی مشخص نخواهد شد علاوه بر یارانه نقدی که پرداخت خواهد شد در دوران منظمی دریافت خواهند کرد.

نوبخت هم‌چنین در مورد تعیین سطح درآمدی برای دریافت‌کنندگان سبد کالا گفت: به تمامی کسانی که تاکنون ثبت‌نام شده و به جامعه هدف ملحق می‌شوند تعلق می‌گیرد. این در حالی است که نهادهای حمایت‌کننده مانند بهزیستی، کمیته حضرت امام خمینی (ره) آماده شناسایی و ثبت‌نام افراد نیازمند هستند.

کد خبر 255901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز