گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: افزایش خزنده قیمت برخی محصولات صنعتی و مواد غذایی به بهانه اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب تأکید مسئولان و تولید‌کنندگان بر تثبیت قیمت این محصولات و مقابله با تخلف گرانفروشان شده است.

اقتصاد خرید

ابلاغ بخشنامه معاون اجرایی رئیس‌جمهور به 8 تشکل صنفی برای خودداری از افزایش قیمت کالاهای اساسی، حساس و ضروری در حالی با اقبال تولید‌کنندگان و هشدار وزارت صنعت برای مقابله با هرگونه گرانفروشی مواجه شده که از ابتدای امسال نرخ برخی کالاهای صنعتی و مواد غذایی به‌طور غیرقانونی افزایش یافته است. برخی تولید‌کنندگان این افزایش قیمت‌ها را در سایه رشد 2درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده توجیه می‌کنند اما اغلب تولید‌کنندگان بر تأثیرپذیری حداقلی تولید از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرده و اعتقاد دارند که درصورت نبود جهش قیمتی ناگهانی در نرخ ارز و نهاده‌های تولید قادر خواهند بود تا بخشی از افزایش هزینه تمام‌شده ناشی از اجرای این قانون را با افزایش تیراژ و کاهش هزینه‌های سربار جبران کنند.

پس از تأکید دولت بر تثبیت قیمت‌ها تا اطلاع ثانوی، اکنون تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی، خودروسازان و اغلب صنایع غذایی ازنبود برنامه‌ای برای گرانی و احتمال تثبیت قیمت‌ها خبر می‌دهند. با وجود این طی چند روز گذشته قیمت برخی کالاهای مشمول قیمت‌گذاری دولتی مانند خودرو در حاشیه بازار افزایش بی‌رویه‌ای داشته است. همچنین تولید‌کنندگان محصولات فولادی و معدنی پیشاپیش به استقبال افزایش قیمت‌ها رفته‌اند و شرکت‌های لبنی نیز ضمن افزایش 10درصدی قیمت برخی محصولات خود بر رشد حداقل 15درصدی قیمت‌ها در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اصرار دارند.

مواد شوینده گران نمی‌شود

دبیر انجمن تولید‌کنندگان مواد شوینده و بهداشتی و آرایشی هرگونه افزایش قیمت این محصولات در آستانه اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را رد کرد.بختیار علم بیگی تغییر اخیر قیمت این محصولات را به‌دلیل درج افزایش 2درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده روی بسته بندی این محصولات قلمداد و تصریح کرد، به‌رغم رشد هزینه تمام‌شده، تولید‌کنندگان مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی برای همراهی با دولت و اجرایی شدن شیب ملایم افزایش قیمت‌ها، هیچ‌گونه افزایش قیمتی را نداشته‌اند.

دستور بازگشت قیمت آلومینیوم و مس

خیز برخی تولید‌کنندگان محصولات صنعتی و معدنی مانند آهن، مس، آلومینیوم و سیمان برای افزایش قیمت از ابتدای امسال موجب تأکید چند باره وزارت صنعت بر عدم‌افزایش قیمت‌ها و لزوم بازگشت نرخ‌های افزایش یافته به قیمت‌های سال گذشته شده است. مجتبی خسرو تاج، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت در نامه‌ای به مدیران‌عامل شرکت ملی مس، ایرالکو، المهدی و هرمزال، بار دیگر بر عدم‌افزایش قیمت تولیدات این شرکت‌ها تا اطلاع ثانوی با استناد به بخشنامه معاون اجرایی رئیس‌جمهور تأکید کرده است.

تثبیت قیمت روغن نباتی

دبیر انجمن صنایع روغن‌نباتی نیز گفت: تا اطلاع ثانونی قیمت این محصول تثبیت خواهد شد. گرچه کالاهای مصرفی مانند روغن‌نباتی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند اما افزایش 25درصدی دستمزد و تعیین میانگین نرخ پایه ارز در بودجه سنواتی ازجمله عوامل مؤثر در افزایش هزینه تمام‌شده تولید این محصول است.به اعتقاد محمد قبله تأثیر نهایی قانون هدفمندی بر هزینه تمام‌شده تولید در این صنعت هنوز به درستی مشخص نیست گرچه رشد قیمت حامل‌های انرژی بر گران شدن حمل‌ونقل و توزیع روغن تأثیر گذاشته وافزایش هزینه تمام‌شده 7 تا 8درصدی را به این صنعت تحمیل می‌کند.

کد خبر 256100
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز