همشهری آنلاین: تپه‌های مرجانی مصنوعی معمار اهل بلگراد، از ولتاژ پایین برای رشد دادن مرجان‌های طبیعی استفاده می‌کنند و از خطوط ساحلی در مقابل توفان و سونامی محافظت خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، تپه‌های مرجانی، جنگل‌های بارانی دریا لقب گرفته‌اند و گرچه در کل، معادل نیمی از مساحت فرانسه را اشغال کرده‌اند، میزبان یک چهارم تمامی گونه‌های دریایی روی زمین هستند. با این حال، مرجان‌ها با گرم‌شدن اقیانوس‌ها در معرض خطر اسیدی ‌شدن قرار دارند و هم ‌اکنون برنامه جدید و سریعی برای رشد دادن مرجان‌های جدید در دست بررسی است که شامل استفاده از الکتریسیته است.

یک معمار اهل بلگراد طرح‌هایی را برای تپه‌های دریایی دست‌ساز در آینده ارائه داده که دارای یک میدان الکتریکی هستند و از آن برای جذب کربنات کلسیم از آب و شکل‌دادن سریع تپه‌های جدید استفاده می‌کنند. در صورتی که تپه مرجانی "مارگوت کراسوجویک" ساخته شود، نقش مهمی را در حفاظت از خطوط ساحلی اندونزی از سونامی ایفا خواهد کرد و زیستگاه‌هایی را برای حیوانات آبزی بی‌شماری ارائه می‌دهد.

از دیدگاه کراسوجویک، این تپه از چهارچوب ساخته ‌شده از شاه‌تیرهای فولادی قابل‌ حرکت و سازه‌های گوی فولادی تشکیل می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده که از رشد طبیعی مرجان پشتیبانی می‌کند. گوی‌های فلزی بزرگ توسط کابل‌هایی به پنل‌های خورشیدی شناور موجود روی آب متصل هستند و بنابراین، یک جریان الکتریکی می‌تواند تولید شود.

جریان حاصل، ذرات کلسیم را به سمت قطعات ریز مرجان طبیعی می‌کشاند؛ این مرجان به چهارچوب‌های فولادی زیر آب با هدف تحریک رشد بیشتر متصل هستند. سازه نهایی برای حرکت غواصان در اطرافش به اندازه کافی پایین بوده اما جهت خلق میدان الکتریکی در اطراف چهارچوب قوی است.

میدان الکتریکی، کربنات کلسیم حل‌شده در آب دریا را متراکم می‌کند تا بتواند خود را به فریم فولادی برای ساخت اسکلت آهکی متصل کند. چهارچوب‌های مرجانی متصل به فریم پوشیده ‌شده با کربنات کلسیم به رشد اسکلت آهک (که بنیان تپه‌های مرجانی طبیعی است) کمک می‌کند.

دلیل اهمیت به‌سزای مرجان‌های طبیعی و مصنوعی این است که آن‌ها مانع از برخورد توفان‌ها و سونامی‌ها در مناطق ساحلی می‌شوند. این سازه‌ها، چنین عملی را با کند کردن و کاهش‌ دادن نیروی امواج به هنگام نزدیک ‌شدن به ساحل انجام می‌دهند به طوری که مرجان‌ها بتوانند بزرگی امواجی که به درون خشکی حرکت می‌کنند را کاهش دهند. هرچه یک مرجان سالم‌تر و از لحاظ ساختاری پیچیده‌تر باشد، اصطکاک بیشتری ارائه می‌دهد و بهتر می‌تواند از خطوط ساحلی و آسیب به ساحل محافظت کند.

این پروژه همچنین برای حمایت از رشد و حفاظت از تپه‌های مرجانی و حفظ زیبایی و تنوع زیستی‌شان طراحی شده است. تپه‌های مرجانی پناهگاه حیات دریایی هستند. آن‌ها همچنین شن‌هایی را برای سواحل ایجاد می‌کنند و به عنوان جاذب شوک خطوط ساحلی عمل می‌کنند.

محافظت سواحل در برابر سونامی

کد خبر 256146
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز