همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از ایجاد کریدورهای (مناطق) ویژه فناوری و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به کارآفرینان و فناوران برتر مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد خبر داد.

به گزارش پایگاه رسمی وزارت علوم، دکتر وحید احمدی از ایجاد پارک علم و فناوری استانی در استان‌های فاقد پارک، به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دستیابی به اهداف اقتصاد دانش‌بنیان نام برد و گفت: یک پارک علم و فناوری استانی در سطح استان تهران نیز ایجاد می‌کنیم به نحوی که پارک‌های فناوری واقع در شهر تهران از حالت جزیره‌ای به صورت یکپارچه درآیند و سیستم مدیریتی پارک‌های تهران تجمیع شود.

وی افزود:‌ همچنین پارک‌های علم و فناوری تخصصی نیز ایجاد می‌شوند که در اولین گام پارک علم و فناوری نفت و گاز و ICT تاسیس خواهند شد.

دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، تقویت و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه جهت اجرای طرح‌های کلان ملی مورد نیاز کشور در حوزه‌های نفت، صنعت، تجارت، دفاع، ارتباطات و فناوری اطلاعات را از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان نام برد و گفت: حمایت از توسعه صادرات محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد از دیگر برنامه‌هاست.

احمدی، همچنین ایجاد کریدورهای (مناطق) ویژه فناوری و توسعه کمی و کیفی موسسات پژوهشی بخش خصوصی و ارتقای فرهنگ کارآفرینی در آنها را از جمله اولویت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از هدفمندسازی اعتبارات پژوهشی بر اساس شاخص‌های پژوهشی و فناوری به عنوان دیگر اولویت‌های این معاونت نام برد و افزود: بر این اساس معیارهایی را برای توزیع اعتبارات پژوهشی تنظیم و آن را جهت انجام به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارجاع می‌کنیم.

وی در ادامه به هدایت تحصیلات تکمیلی به سمت پژوهش‌های کاربردی برای کمک به نیازهای جامعه متناسب با زمینه‌هایی که به رفع وابستگی کمک می‌کند،‌ اشاره کرد و گفت: "ایجاد و توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به عنوان بستر کارآفرینی، فناوری و نوآوری"، "تغییر نظام فکری دانشگاهی از بعد صرفاً آموزش‌محوری به سمت پژوهش‌محوری مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی و تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های کارآفرین"، "توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه فناوری با برگزاری کارگاه‌های علمی" و "توسعه زیرساخت‌های فناوری منطبق با اولویت‌ها و ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای و بر اساس آمایش فناوری" از دیگر برنامه‌های این معاونت در راستای مقاوم‌سازی اقتصاد بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان دانست.

احمدی از برنامه اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به کارآفرینان و فناوران برتر مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد خبر داد و گفت: همچنین در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در نظر است که حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گیرد.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تدوین راهکارهای ارتقای توان علمی و پژوهشی شرکت‌ها به منظور صدور دانش فنی یا خدمات فنی و مهندسی و شناسایی نیازهای علمی و پژوهشی کشورهای همسایه و دوست و تقویت روابط تجاری و فناوری با آنها از دیگر برنامه‌های موجود در جهت دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌رود.

وی از راه‌اندازی شبکه آزمایشگاه‌های علمی کشور (شاعا) جهت خرید هدفمند تجهیزات و جلوگیری از خرید بی‌رویه و نیز بهینه‌سازی فرآیندهای استفاده از تجهیزات موجود که در نهایت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد خبر داد و گفت: راه‌اندازی کار گروه حمایت از ساخت داخل در جهت حرکت به سوی حذف خرید خارجی تجهیزاتی که نمونه مشابه داخلی دارند از دیگر برنامه‌های موجود است.

کد خبر 256191
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز