همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهارتی دو پهلو، تغییرات به وجود آمده در تعاملات ایران و گروه ۱+۵ بعد از انتخابات سال گذشته را مثبت خواند و در عین حال گفت: ماهیت واقعی سیاست هسته‌ای ایران تغییری نکرده است.

به گزارش مهر، یوکیو آمانو در مصاحبه با خبرگزاری چینی شینهوا گفت: می‌خواهیم دستیابی به قطعنامه درباره برنامه هسته‌ای ایران را تسریع کنیم اما این مسئله تا حدود زیادی بستگی به سطح همکاری ایران و اراده ایران دارد.

به گزارش شینهوا، وقتی آمانو درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران صحبت می‌کرد، گفت: این روند باید سرعت بگیرد.

وی در ادامه گفت: آژانس می‌خواهد با همکاری تهران برای مشخص شدن ابعاد مبهم برنامه هسته‌ای ایران پیش برود تا از صلح‌آمیز بودن آن اطمینان حاصل کند.

آمانو با اشاره به توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 مبنی بر همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پرداختن به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، گفت: تا به حال جدول زمانی از سوی ایران ارائه نشده است و پاسخ شفافی هم داده نشده است.

آمانو با نام بردن از درخواست آژانس برای بازدید از سایت پارچین، در این خصوص گفت: آنها (ایران) نه نمی‌گویند اما بله هم نمی‌گویند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهارتی دو پهلو، تغییرات به وجود آمده در تعاملات ایران و گروه 1+5 بعد از انتخابات سال گذشته را مثبت خواند و در عین حال گفت: ماهیت واقعی سیاست هسته‌ای ایران تغییری نکرده است.

وی همچنین مدعی شد: ایران بند 3.1 را که کشورهای عضو را موظف می‌کند تا قبل از ایجاد تاسیسات جدید هسته‌ای، آژانس را مطلع سازند، اجرا نکرده است. همچنین به پروتکل الحاقی تن نداده است به همین دلیل آژانس نمی‌تواند به این نتیجه برسد که تمامی مواد هسته‌ای و تاسیسات هسته‌ای موجود در ایران برای اهداف صلح‌آمیز هستند.

کد خبر 256215
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز