همشهری آنلاین: مدیر کل محیط زیست استان فارس گفت: خشکسالی‌های پیاپی و کمبود رطوبت موجب شد ۲۹ کانون حساس به فرسایش باد در استان ایجاد شود که از این تعداد ۹ کانون در شرایط بحرانی قرار دارد.

خشکسالی‌های پیاپی، ۲۹ کانون حساس به فرسایش باد در استان فارس ایجاد کرده است

به گزارش ایرنا، حسنعلی ابراهیمی کارنامی اظهار داشت: 29 کانون حساس بر اثر فرسایش باد به وجود آمده است که مساحتی 850 هزار هکتاری را شامل می‌شود و از این تعداد 9 کانون بحرانی وجود دارد که حدود 78 هزار هکتار وسعت دارد.

وی با اشاره به بروز پدیده ریزگرد در کشور افزود: چند سالی است کشور با پدیده ریزگردها مواجه است که از خارج مرزهای غربی وارد می‌شود، البته برخی از کانون‌های ریزگرد نیز داخلی است که برخی از آنها در جنوب و جنوب شرق استان فارس واقع شده‌اند که علت به وجود آمدن آنها خشک شدن تالاب‌های استان است.

ابراهیمی کارنامی تاکید کرد: اگر این کانون‌های بحرانی در استان فارس کنترل نشوند در مدت زمان کوتاهی به کانون ریزگرد تبدیل خواهند شد.

وی گفت: موضوع ریزگرد فرابخشی است و برای برطرف کردن آن باید تمام دستگاه‌ها با هم همکاری کنند.

وی ادامه داد: وقتی تالاب بزرگی مانند بختگان در استان فارس خشک می‌شود به همان میزان که به محیط زیست خسارت وارد می‌شود، بخش کشاورزی هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد زیرا خاک‌های اطراف حوضه شور می‌شوند و عمق نباتی خاک کاهش می‌یابد که این مساله مهاجرت در منطقه را افزایش می‌دهد، بنابراین خشک شدن یک تالاب نه فقط تاثیر سوء زیست محیطی دارد بلکه تمام حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد.

مدیر کل محیط زیست استان فارس گفت: خوشبختانه رویکرد دولت یازدهم زیست محیطی است و صیانت از محیط زیست یکی از بندهای مهم اقدامات دولت دکتر روحانی است که جای خوشبختی دارد.

طشک، پریشان، ارژن، کافتر، مهارلو، هیرم، برم شور، هفت برم برخی دریاچه‌ها و تالاب‌های استان فارس هستند که برخی از آنها به طور کامل خشک شده‌اند و برخی به صورت فصلی آبگیری می‌شوند اما به علت عمق کم آب و گرمای هوا سریع تبخیر می‌شوند.

کد خبر 256319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز