همشهری‌آنلاین: دومین برنامه کشف تهران احمد مسجد جامعی در سال ۹۳ روز جمعه ۲۹ فروردین ماه همزمان با روز ارتش جمهوری اسلامی و در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در منطقه ۷ تهران برگزار شد.

دومین برنامه کشف تهران احمد مسجد جامعی در سال ۹۳

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، رئیس شورای شهر در نخستین بخش از این برنامه، صبحانه را در جمع صمیمی گروه شامل تعدادی از مدیران محلی و شهری و خبرنگاران صرف کرد. اجرای زیبای شاهنامه‌خوانی توسط یکی از هنرمندان شاهنامه‌خوان حال و هوای خاصی به این برنامه صبحگاهی داده بود و لحظه به لحظه به تعداد خبرنگاران, عکاسان و تصویربردارانی که شکار صحنه‌های جذاب و کشف‌های تازه را به خواب ناز صبح آدینه بهاری ترجیح می‌دادند افزوده می شد.

کشف تهران که نیمه دوم سال گذشته و در روزهای اول با دو نفر آغاز شده بود حالا گروهی چهل ‌پنجاه نفری را همراه دارد که اغلب به صورت خودجوش در این برنامه جذاب و متنوع شرکت می‌کنند و دنبال شکار صحنه‌ها و رویدادهای بکری در دل این شهر بزرگ هستند که شاید بعد از این هرگز فرصت شکار آنها پیش نیاید.

در دومین بخش برنامه, رئیس شورای شهر و گروه همراه به محله نظام آباد رفتند و در کوچه‌های قدیمی این محله قدم زدند و از بافت فرسوده دیدن کردند، پای درد دل اهالی نشستند و سری به خانه‌های محقر زدند. در این بازدیدها شهردار منطقه و همچنین مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، رئیس شورای شهر را همراهی می‌کردند. به همین دلیل برای حل بسیاری از مشکلات مردم محل تصمیم‌گیری شد تا تهرانگردی این هفته نیز نتایج ملموس و رضایت‌بخشی همراه داشته باشد و لبخند رضایت بر لبان مردم محل بنشاند.
از نکات جالب توجه در این بخش، برخورد با خانواده‌ مستاجری بود که مالک با گرفتن حکم تخلیه، اسباب آنها را در کوچه ریخته بود و این خانواده دو نفری چند شبی را در کنار وسایلشان در کوچه گذرانده بودند. مسجدجامعی دقایقی با این پیرمرد و پیرزن گفت و گو کرد و با پیگیری موضوع و طرح آن با برخی از اهالی محل، این خانواده بلافاصله برای اسکان موقت به یکی از مساجد محل انتقال یافتند تا با اهتمام شهرداری و مردم، امکان اسکان دائمی آنها فراهم آید.

رئیس شورای شهر و گروه همراه در ادامه به فدراسیون ناشنوایان رفتند و در جمع ورزشکاران و قهرمانان ناشنوا حاضر شدند. با آنها گفتگو کردند و پای درد دلشان نشستند و برای حل مشکلات این فدراسیون راهکارهایی را در نظر گرفتند.

دومین برنامه کشف تهران احمد مسجد جامعی در سال ۹۳

در بخش بعدی برنامه, رئیس شورا و همراهان به بیمارستان 502 ارتش رفتند و با اهدای شاخه گل به فرماندهان, پزشکان و بیماران بستری در این بیمارستان, روز ارتش را نیز به آنها تبریک گفتند. در این بخش نیز قرار شد تفاهم‌نامه مشترکی بین شهرداری، ارتش جمهوری اسلامی و میراث فرهنگی منعقد و بر اساس این تفاهم ‌نامه ساختمان تاریخی این مرکز درمانی حفظ و مرمت شود. همچنین بهسازی و زیباسازی منظر بیرونی این مرکز با همکاری شهرداری انجام خواهد شد.

مسجدجامعی و همراهان طبق روال برنامه های پیشین, دیداری با اقلیت های مذهبی منطقه نیز داشتند. آنها با حضور در کلیسای آشوری، عید پاک را به کشیش، خادمان و شهروندان مسیحی تبریک گفتند و سپس به کنیسایی واقع در منطقه رفتند و در دیدار با تعدادی از نمایندگان اقلیت یهودی در این منطقه، درگذشت یوسف کهن همدانیان, پیشوای یهودیان ایران را تسلیت گفتند. در این دیدارها برخی از مشکلات محلی و عمرانی اقلیت ها مطرح و قرار شد این مشکلات با اولویت بندی و همکاری شهرداری مرتفع شود. مسجدجامعی و گروه همراه همچنین با حضور در دفتر رورزنامه آلیک، یکی از باسابقه‌ترین روزنامه های کشور، ضمن تبریک عید پاک به روزنامه نگاران مسیحی برای حل برخی از درخواست های آنان راهکارهایی را پیشنهاد داد.

بخش مهمی از برنامه کشف تهران این هفته جنبه میراثی داشت و رئیس شورای شهر با حضور در کارگاه‌های صنایع دستی با هنرمندان شاغل در این گارگاه ها دیدار و گفت و گو کرد. کارگاه تولید کاشی هفت رنگ خاک نگار مقدم با سابقه 103 سال فعالیت در تهران و گارگاه تراش سنگ های قیمتی از جمله گارگاه هایی بودند که مسجد جامعی و گروه کشف تهران در آنها حاضر شدند و از این همه هنر و ذوق نهفته در این مکان های کوچک لذت بردند. همچنین مسجد جامعی و گروه کشف تهران در بخشی از برنامه این هفته در مراسم بزرگداشت روز بناهای تاریخی که با اهتمام سازمان میراث فرهنگی و با هدف حفظ بناهای ارزشمند تاریخی تهران برگزار شده بود شرکت کردند. در این مراسم رئیس شورای شهر گزارشی از فعالیت ها و اقدامات انجام شده برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی تهران ارائه داد و گفت: تهران یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است که چند هزار بنای ارزشمند تاریخی در محدوده آن نیاز به ثبت، مرمت و حفاظت دارند. بسیاری از مظاهر تمدن در ایران مثل نخستین روزنامه، نخستین اتومبیل و بسیاری از نخستین‌های دیگر از این شهر آغاز شده و میراث فرهنگی و بناهای تاریخی این شهر باید به دقت مورد توجه و حفاظت قرار گیرد.

موزه عکس‌خانه شهر نیز یکی از مکان هایی بود که گروه کشف تهران و جلودارشان از آن بازدید کردند. موزه ای که در آن بسیاری از تصاویر قدیمی تهران و ابنیه تاریخی آن و همچنین ادوات قدیمی عکاسی نگهداری می شود. مسجدجامعی همچنین با حضور در چند سالن بلااستفاده در حاشیه باغ موزه قصر اعلام کرد این فضا به بزودی کاربرد فرهنگی هنری پیدا خواهد کرد و پس از بازسازی احتمالاً با نام تماشاخانه قصر به روی علاقه مندان فرهنگ و هنر گشوده خواهد شد.

مسجد جامعی و همراهان سپس به دانشگاه تربیت معلم رفتند و ناهار را میهمان رئیس و هیئت علمی این دانشگاه بودند. دانشگاه تربیت معلم(خوارزمی) از قدیمی ترین دانشگاه های کشور به شمار می آید که برخی از ساختمان های آن جنبه تاریخی و میراثی دارند. رئیس شورای شهر پس از استماع گزارش رئیس دانشگاه, پیشنهاد داد برای بزرگداشت یکصدمین سالگرد تاسیس این دانشگاه مراسم ویژه ای ترتیب داده شود و با اهتمام مسئولان دانشگاه، میراث فرهنگی و همچنین شهرداری منطقه شرایط حفظ و مرمت ساختمان های تاریخی و همچنین ایجاد موزه دانشگاه فراهم آید.

مسجد جامعی که علاقه وافری به حوزه فرهنگ و به ویژه کتاب دارد در ادامه برنامه این هفته به شهر کتاب مرکزی رفت و در جمع برخی از اهالی منطقه و همسایگان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ـ که چند روز دیگر گشایش خواهد یافت ـ از صبوری و همراهی آنها در برگزاری نمایشگاه قدردانی کرد. وی گفت:« همکاری شهرداری و وزارت ارشاد در برگزاری نمایشگاه ارزشمند و قابل تقدیر است اما باید صبوری و همراهی شهروندانی که هر سال مشکلاتی نظیر ازدحام جمعیت، ترافیک و اختلال در رفت و آمد و سر و صدای ناشی از برگزاری نمایشگاه را تحمل می کنند ستود.» وی از برگزارکنندگان نمایشگاه خواست از شهروندان صبوری که همجوار نمایشگاه زندگی می کنند به نحو شایسته ای قدردانی کنند. همچنین رئیس شورای شهر و گروه همراه با حضور در دفتر انتشارات اقبال، از قدیمی‌ترین ناشر فعال کشور دیدن کردند. انتشارات اقبال سابقه صد و ده ساله نشر کتاب دارد و چند نسل از این خانواده در کار نشر فعال بوده اند و در طول این سالها کتاب های بسیار ارزشمندی و از جمله نخستین تقویم چاپی و بسیاری از کتابهای ادبی و تاریخی و حتی درسی را منتشر کرده اند. این انتشارات گنجینه ارزشمند تاریخ نشر در کشور به شمار می آید.

یکی دیگر از بخش‌های جذاب کشف تهران، دیدار با مشاهیر و علما بود. در این بخش مسجد جامعی و تیم همراه او ابتدا به منزل هنرمند جانباز آقای نوری رفتند. جانبازی که علی رغم مشکلات جسمی در دست و پا، با اراده قوی، اعتماد به نفس و پشتکار مثال زدنی سالهاست که قلم مو بر دهان دارد و نقاشی را به صورت حرفه ای دنبال می کند و در بسیاری از نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت کرده است. خانواده چهارنفری نوری در خانه ای کوچک اما زیبا که حاصل ذوق و سلیقه این زوج هنرمند است زندگی می‌کنند و همسر او نیز که از نخبگان کشور و دارای دکترای فلسفه و عضو هیئت علمی دانشگاه است با فداکاری، افتخار و عشقی مثال‌زدنی از همسر هنرمند خود نگهداری می‌کند. مسجد جامعی در این دیدار صمیمانه روز زن را به این زوج هنرمند تبریک گفت و افزود: اگر بخواهیم زنی را به عنوان بانوی نمونه انتخاب کنیم انصافا همسر آقای نوری شایسته این عنوان هستند.

بعد از این دیدار، رئیس شورای شهر و همراهان به دیدار حجت الاسلام نقوی از علما و خطیبان کهن‌سال منطقه رفتند. حجت الاسلام نقوی از منبری های خوش‌سخن تهران هستند که هم نهج البلاغه را شرح کرده اند که در بیست جلد منتشر شده و هم تفسیری بر قرآن کریم نوشته اند که در انتظار چاپ است. در این دیدار مسجد جامعی ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا(س) از ایشان خواستند که نکاتی درباره شخصیت و جایگاه بانوی دوعالم برای حاضران بیان کنند. این خطیب با بزرگواری پذیرفت و با ملاحت کلام سخنانی گفت که حاضران را تحت تأثیر قرار داد.

هرچند برنامه کشف تهران این هفته بسیار فشرده و خسته کننده بود اما جذابیت‌های نهفته در آن و خدمات و تصمیماتی که بلافاصله صورت اجرایی پیدا کرد یا برای اجرای آنها منبع و زمان در نظر گرفته شد همه گروه و به ویژه اهالی رسانه را خشنود ساخت تا با رضایت، نتایج این سفر یک روزه را منتشر و پیگیری کنند.

کد خبر 256356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز