عباس ثابتی‌راد: منطقه عباس‌آباد خیلی زودتر از آن چیزی که تصور می‌شد به مکان جدیدی برای اوقات فراغت تهرانی‌ها و شهروندان کشور تبدیل شد؛ جایی که قرار بود به‌صورت محدوده اداری پایتخت درآید، با فرمان رهبرمعظم انقلاب در سال۸۵ به پهنه تفرجگاهی برای شهروندان تبدیل شد و مورد استقبال گسترده شهروندان قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت نوسازی منطقه عباس‌آباد این منطقه را نماد تفرجگاهی توأم با دیپلماسی شهری می‌داند. او معتقد است که کارکردهای منطقه عباس‌آباد خیلی زود افزایش می‌یابد و به بزرگ‌ترین عرصه عمومی برای شهروندان تبدیل خواهد شد که باعث افزایش تعلق شهروندی و افزایش حس هویت شهری می‌شود. در ابتدای سال به سراغ این منطقه رفتیم تا از اتفاقات پیش روی آن بیشتر اطلاع کسب کنیم. اردشیر نوریان از تحول در این منطقه گفت و خبر از بهره‌برداری‌هایی از چند مجموعه در این منطقه داد.

  • به‌نظر می‌رسد نامگذاری سال جدید، وظایف بیشتری به‌عهده مدیریت شهری و نهادهای زیر مجموعه آن گذاشته است. منطقه عباس‌آباد چه رویکردی در سال جدید دارد؟

نامگذاری امسال، فرصت طلایی و مغتنمی را برای مدیریت شهری فراهم کرده است تا بتواند براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه مختلف شهری قدم‌های جدی و جدیدی بردارد. اینکه امسال به نام مدیریت جهاد نامگذاری می‌شود در واقع رویکرد مدیریت کلان کشور و شهر تهران را مشخص می‌کند و ما در بخش‌های مختلف تهران باید در برنامه‌های خودمان این رویکرد را به‌صورت پررنگ‌تری دخیل و برای تحقق آن بیش از پیش تلاش کنیم.

رهبرمعظم انقلاب بارها در بیاناتشان فرهنگ و اقتصاد را به‌عنوان دغدغه‌های اصلی خودشان مطرح کردند که سال 93 به‌نظر من نقطه عطفی است تا توجه همه مسئولین به این دو مقوله بیشتر شود. ما هم در منطقه ویژه اراضی عباس‌آباد با تأکید بیشتر بر مدیریت جهادی به‌دنبال این هستیم که این رویکرد راهبردی را به نحو احسن عینیت ببخشیم. منطقه عباس‌آباد، منطقه متمایزی در شهر و کشور است که رهبر انقلاب به‌صورت صریح نظرات خودشان را درباره تبدیل این منطقه به یک پهنه سبز فرهنگی بیان داشتند. از این‌رو مسئولیت و تعهد و وظیفه شهرداری تهران و این شرکت به‌عنوان متولی اصلی بسیار سنگین‌تر است.

  • با توجه به نکاتی که گفتید، اصلی ترین اولویت شما در سال جدید چیست؟

در سال جدید اولویت اصلی شرکت، فعالیت‌های عمرانی است که مهم‌ترین بخش این فعالیت‌ها هم تکمیل و آغاز پروژه‌هایی است که دارای کاربری فرهنگی در منطقه عباس‌آباد است. این پروژه‌ها نظیر باغ هنر، تالار شهر، باغ نمایش و گذر فرهنگ و... که برخی از آنها در سطح ملی کارکرد دارند علاوه بر خدمات‌رسانی شهری و منطقه به کل کشور خدمات‌رسانی خواهند کرد. علاوه بر این، ماهیت برنامه‌های پیش‌بینی شده در این منطقه به‌صورت جدی به مقوله فرهنگ با نگاه به ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی توجه دارد.

ظرفیت منطقه عباس‌آباد این فرصت را در اختیار مدیریت شهری و این شرکت قرار داده که اهداف اقتصادی پایدار و ثمر بخشی را برای کل شهر و شهروندان تعریف کند. در واقع سال جدید این فرصت را در اختیار این مجموعه قرار داده که در جهت تقویت اقتصاد شهری با محوریت شهروندان و کسب درآمدهای پایدار برای شهر تهران قدم بردارد.

  • یعنی در سال جدید می‌توان منتظر اتفاقات تازه‌ای در این مجموعه بود؟

می‌توانیم سال جدید را یک سال به‌یادماندنی برای تهران و منطقه عباس‌آباد بدانیم؛ چرا که پروژه‌های شاخصی در این سال به بهره‌برداری می‌رسد و مردم بیش‌از پیش این منطقه را به‌عنوان یک قطب گردشگری و فرهنگی مورد توجه قرار می‌دهند. نخستین پروژه‌ای که می‌توانم به آن اشاره کنم پروژه آبنمای دریاچه نوروز است. این آبنمای موزیکال به لحاظ اندازه، کمیت، کیفیت اجرا و ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند به‌عنوان یک جاذبه گردشگری شهروندان تهرانی و منطقه‌ای را به‌خود جذب کند. علاوه بر این، ما در بهار امسال پل طبیعت را به‌عنوان نمادی جدید برای شهر تهران افتتاح خواهیم کرد. این پل ویژگی‌های شگفت‌انگیزی را در خود جای داده است که باعث می‌شود از آن به‌عنوان یک سازه منحصر به فرد و خاطره‌آفرین در سطح کشور و منطقه یاد کنیم. پل طبیعت در سال گذشته به‌عنوان سازه فولادی برتر کشور شناخته شد و با 7هزار متر وسعت و 2هزارتن وزن و شیوه و کیفیت اجرا و همچنین شاخصه‌های معماری یکی از دستاوردهای بی‌نظیر توان فنی مهندسی کشور است؛ در واقع پل طبیعت نقطه تلاقی 2بخش عمده منطقه ویژه عباس‌آباد است که با بهره‌برداری از آن می‌توان انتظار داشت که مبدا سفر بسیاری از شهروندان باشد. این پل به‌منظور ایجاد مسیری جهت ارتباط بین پارک طالقانی و بوستان بنادر طراحی شده است و محل تردد عابرین‌پیاده، دوچرخه و کالسکه خواهد بود.

در کنار این 2 پروژه شاخص، ما در شش‌ماهه اول سال پروژه آسمان‌نما (پلانتاریوم) را نیز به بهره‌برداری خواهیم رساند. این آسمان‌نما و مرکز علوم (پلانتاریوم) بزرگ‌ترین آسمان نمای کشور و خاورمیانه است که در ردیف آسمان‌نماهای برتر جهان از لحاظ وسعت و تکنولوژی به‌کار رفته است. پلانتاریوم یا همان آسمان‌نما، تالاری است که در آن نمایی از ستارگان، سیاره‌ها و دیگر پدیده‌های آسمانی برای اهداف آموزشی یا سرگرمی نمایش داده می‌شود. معمولا آسمان‌نما دارای گنبدی است که بینندگان زیر آن می‌نشینند و تصویری از آسمان را که با پروژکتور مخصوصی بر سقف گنبد می‌افتد نگاه می‌کنند. نکته جالب این است که در طراحی این مجموعه در مرکز گنبد آسمان‌نما یک پروژکتور قراردارد که شامل پروژکتورهای جداگانه‌ای برای خورشید، ماه، سیارات و ستارگان است. این پروژکتورها توسط موتورهای دقیقی به حرکت درمی‌آیند و درصورت لزوم سرعتشان را سریع و یا کم می‌کنند. می‌توان این پروژکتورها را طوری ساخت که آسمان شب را در هر زمانی در گذشته یا آینده نشان دهند. این مجموعه یک فضای خاص برای استفاده شهروندان، دانشجویان و علاقه‌مندان به نجوم و علوم پایه را ایجاد کرده که در آینده می‌تواند به‌عنوان یک الگو در سطح کشور مورد استفاده قرار بگیرد. به تعبیری پروژه‌های منطقه عباس‌آباد در هنگام تعریف و طراحی براساس کاربری فرهنگی- اجتماعی و تفریحی تعریف می‌شوند؛چرا که در نهایت این پروژه‌ها به‌عنوان دانه‌های یک تسبیح قطب فرهنگی و گردشگری پایتخت را شکل می‌دهند؛به‌طور مثال پل طبیعت در کنار ویژگی‌های فیزیکی، معماری و سازه‌ای خود یک فضای فرهنگی و اجتماعی و یک مقصد گردشگری است.

  • نگاه شما به‌عنوان مدیرعامل این مجموعه به آینده چگونه است و چه نویدی می‌دهید؟

براساس برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران شرکت نوسازی عباس‌آباد هم اقدام به تهیه و تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت کرده است که براساس آن به‌صورت مرحله به مرحله و فاز به فاز پهنه‌های گردشگری، فضای سبز، فرهنگی و کار و زندگی اجرا می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید. درحال حاضر و با رویکرد جهادی که شهرداری تهران در سال‌های گذشته داشته، بیش از 100هکتار فضای سبز بوستان و فضای تفریحی و 65هکتار از پهنه گردشگری اراضی در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

  • منطقه عباس‌آباد را قطب فرهنگی می‌دانید. چه شاخصی برای این نامگذاری دارید و چرا این منطقه قطب فرهنگی است؟

با توجه به تعاریف خاصی که فضاهای منطقه عباس‌آباد دارد استقبال مردم نیز از بوستان‌ها و فضاهای تفریحی و فرهنگی عباس‌آباد چشمگیر بوده است. ما در واقع بوستان‌هایی نظیر حضرت ابراهیم یا آب و آتش و بنادر را به‌عنوان یکی از متراکم‌ترین بوستان‌های شهر تهران از لحاظ استقبال مردم و بوستان طالقانی را به‌عنوان تنها بوستان جنگلی پهنه مرکزی شهر و بوستان نوروز را هم به‌عنوان نماد دیپلماسی شهر در میان جاذبه‌های مختلف شهر تهران به‌صورت شاخص مطرح کرده و به آن توجه داریم. تنها در نوروز سال جدید، بیش از 150هزار نفر از شهروندان و مسافران نوروزی از منطقه ویژه عباس‌آباد دیدن کردند؛ یعنی در هر روز بیش از 10هزار نفر. این درحالی است که هنوز منطقه ویژه عباس‌آباد به‌صورت کامل به بهره‌برداری نرسیده است و بسیاری از مجموعه‌ها و بخش‌های آن در دست ساخت و طراحی قرار دارد. این حجم استقبال بیش از پیش، ظرفیت‌ها و فرصت‌های این منطقه را یادآور می‌شود. در واقع منطقه عباس‌آباد یک عرصه عمومی بزرگ در پایتخت و تنها عرصه‌ای است که در قلب پایتخت جای گرفته و دسترسی به آن برای بسیاری از شهروندان با سهولت انجام می‌شود.این منطقه ظرفیت فرهنگی بسیار گسترده‌ای دارد. شاید به همین دلیل است که استقبال مردم از این منطقه بسیار قابل توجه است. از این رو برای این منطقه اسناد راهبردی فرهنگی تعریف کردیم. نباید فراموش کنیم که منطقه ویژه عباس‌آباد نگاه رهبر معظم انقلاب را به خودش معطوف کرده و حساسیت کار در این مجموعه به واسطه این رویکرد بسیار زیاد است.

  • با توجه به استقبال گسترده شهروندان چه آینده‌ای برای آن درنظر گرفته شده است؟

منطقه ویژه عباس آباد، دارای یک طرح جامع شهرسازی و مورد توجه اسناد متعدد بالادستی در سطح پایتخت و کشور است. در واقع در 5سال گذشته این منطقه رفته رفته به سمت ایجاد یک قطب فرهنگی و گردشگری در سطح کشور قدم برداشته است. علاوه بر پروژه‌هایی که از آنها یاد شد که تکمیل هر کدام از آنها کیفیت حیات شهری و موضوعاتی از قبیل گردشگری شهری، افزایش کیفیت زندگی و فرهنگ شهروندی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، طرح‌ها و برنامه‌های کلانی هم در دست بررسی و طراحی است که در مرحله اجرا می‌تواند حتی چهره شهر را دگرگون کند که از آن جمله می‌توان به پروژه تله‌تاکسی، پل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیگر اشاره کرد.

  • و سخن آخر؟

منطقه ویژه شهری عباس‌آباد دارای کارکردهای حیاتی و متنوعی برای شهر تهران است که به نوعی با حیات شهر تهران و کیفیت زندگی شهروندان در آن گره خورده است. این منطقه تنفسگاه طبیعی شهر و یک بستر دائمی برای تعاملات شهروندان، گردشگری شهری و افزایش تعلق میان شهروندان و تقویت هویت شهروندان است.

 

کد خبر 256393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز