همشهری آنلاین: مراسم اختتامیه نمایشگاه «پروایز خیال» با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیر خانه هنرمندان و جمعی از چهره های فرهنگی درحالی برگزار شد که مدیر انجمن هنرمندان خودآموخته از تاسیس موزه هنرمندان خودآموخته در آینده ای نزدیک خبر داد.

نقاشی

به گزارش همشهری آنلاین، عصر روز جمعه 29 فروردین نمایشگاه «پرواز خیال» که به آثار هنرمندان خودآموخته اختصاص داشت، در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

در بخشی از این مراسم عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: «کالبد شهرهای ما بسیار عبوس و خشن شده است و در شهرها نیاز به لطافت و مهربانی داریم.

وقتی در خیابان‌های نامهربان این شهرها قدم می‌زنم، رنج می‌برم، خیابان هایی که عمدتا جا پای ماشین است و برای پیاده، جایی پیش بینی نشده است.

گویی که این شهر یعنی سنگ، کلوخ و ماشین غافل از اینکه این شهر برای انسان ها یک سازمان اجتماعی است که در آن زندگی می‌کنند و باید در کنار هم لذت ببرند».

او سپس به تاثیر برگزاری این نمایشگاه در لطیف کردن روحیه شهر اشاره کرد: «شخصا از دیدن این نمایشگاه بیشتر می‌خواهم به خودم تذکر بدهم که یادت نرود آخر کار عمران و آبادانی فقط کار فیزیکی و کارگری نیست، عمران و آبادانی به شرطی پایدار است که در آن انسان ها احساس رضایت مندی کنند، شهروندان بتوانند به همدیگر علاقه مند شوند، به همدیگر مهر بورزند و این حرف با شعار برآورده نمی‌شود.

وقتی از این نمایشگاه ها بازدید می‌کنیم به قدرت خلاقیت انسان ها ایمان می‌آوریم.

مشکل این است که زندگی شهری و نحوه توسعه ای که ما پیش گرفته ایم، بسیاری از انسان ها را از توانمندی کنار گذاشته و قدرت نمایش و بروز خلاقیت را از آنها گرفته است».

آخوندی افزود: «نمایشگاه هنرمندان خودآموخته این را به من آموخت که هیچوقت فراموش نکنم شهر یک سالن اجتماعی است.

شهر محل زندگی شهروندان است. شهر کالبد سنگ و کلوخ نیست. بهتر است بیاییم و در جمع این هنرمندان قرار بگیریم تا از خودباوری به ما بگویند.

واقعا از این نمایشگاه لذت بردم. از تمام کسانی که این نمایشگاه را برگزار کردند و از تمام هنرمندانی که هیچوقت ناامید نشدند و در سخت ترین شرایطبه آن چشمه جوشانی که در وجودشان بود، رجوع کردند، تشکر می‌کنم.

من واقعا امروز از این هنرمندان امید گرفتم و چیزهای بسیاری آموختم. امیدوارم روزی باشد که نه فقط در حد این نمایشگاه های محدود در پایتخت بلکه در بسیاری از شهرهای ایران و در گستره این سرزمین شاهد بالندگی های هنری باشیم».

سپس مجید سرسنگی، مدیر خانه هنرمندان از حضور وزیرراه و شهرسازی، برگزارکنندگان و هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه تشکر کرد و در ادامه اردشیر صالح پور، دبیر نمایشگاه که اجرای مراسم را نیز برعهده داشت، گفت: «هنگامی که سازمان میراث فرهنگی یا ارگان هایی مانند وزارت ارشاد و ... به وجود آمدند، گویی آمدند تا هنر را از بطن زندگی به نمایشگاه ها و همایش ها بسپارند و بین هنر و زندگی فاصله بیندازند.

اشیا و تزئینات زیبای خانگی و کاربردی را به ویترین های دور از دسترس آدمی قرار دهند. درحالی که پیش از آن هنر در ساحت و تاروپور زندگی جریان داشت.

هنر پابه پای زندگی جریان داشت و دمی ما را به خود وانمیداشت اما کم کم بین هنر و زندگی فاصله افتاد و برای تعمیق این فاصله ها، سازمان ها و نهادها تشکیل شد اما مگر هنر هفت هزار ساله ایران را تاکنون نهادها و ادارات حفظ کرده اند؟

خود مردم، اصلی ترین حافظان و وارثان هنر هستند. پس بکوشیم تا هنر را با زندگی آشتی دهیم و آن را به شهرها و کاشانه ها برگردانیم».

علی عزتی، مدیر انجمن و برگزارکننده نمایشگاه هنرمندان خودآموخته نیز در بخشی از این مراسم گفت: «امروز روز اختتامیه این نمایشگاه نیست.

تازه آغاز راهی است بیگران که گواهی می‌دهد توانمندی هنرمندانی را که غم انسان دارند و هرکدام راوی مولفه هایی پایدار و تاریخ مند هستند که موجبات رونق و غنای این رویداد هنری را فراهم ساخته اند».

او سپس در مورد اهداف این انجمن عنوان کرد: «انجمن هنرمندان خودآموخته ایران در ماده دو بند چهار اساسنامه خود جهت ایجاد مکانی به عنوان موزه دایمی هنرمندان خود آموخته تعریف شده است که به زودی این مهم اجرا خواهد شد.

در ماده دو بند 15 اساسنامه، پیگیری ثبت ملی و جهانی آثار هنری هنرمندان خودآموخته قید شده که مقدمات آن درحال بررسی است، ضمن اینکه از دیگر وظایف انجمن حمایت هنرمندان خودآموخته به منظور مجالی برای ظهور و تولید آثارشان خواهد بود.

به ویژه برای هر اثر هنری شناسنامه ای کاملا قانونی که حقوق مالکیت هنرمند در آن لحاظ شود، تدارک دیده می‌شود».

غزل تاجبخش، شاعر هم در ادامه این مراسم چنین گفت: «شاید باور نکنید منهم یک شاعر خود آموخته هستم.

من اصلا کاری به شعر نداشتم که بخواهم جایی بروم و یاد بگیرم. رشته تحصیلی من در دانشگاه مدریت بازگانی بود و اصلا تناسبی با هم نداشت.

خداوند به هنرمند یک لطف بزرگ کرده و آن سازندگی است. وفتی این هدیه بزرگ خداوند در دستان شما قرار می‌گیرد ادای دین است».

همچنین در بخشی از این مراسم اکرم سرتختی و مهدی توسلیان که از هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه بودند در مورد نحوه ورود خود به کارهای هنری سخن گفتند و شیوا ارسطویی روان شناس نیز در مورد هنر صحبت کرد و گفت که هنرمندان خودآموخته نیازمند یک نمایشگاه دائمی هستند.

نمایشگاه هنرمندان خودآموخته با 800 اثر از 65 هنرمندآموخته تا 29 فروردیندر تمام گالری های خانه هنرمندان برگزار شد و در حاشیه آن کارگاه های نقش حنا و شن و ماسه نیز برپا شدند.

کد خبر 256402
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز