مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیزیکدان‌های دانشگاه سیراکیوز آمریکا ذره اتمی جدید و عجیب و غریبی کشف کرده‌اند که با مدل‌های فیزیک ذرات رایج همخوانی و سازگاری ندارد.

کشف ذره‌ای عجیب در کائنات

به گزارش مهر، این کشف به عنوان بخشی از پروژه "همکاری زیبای برخورد دهنده بزرگ هادرون" صورت گرفته که یک پروژه تحقیقاتی چند ملیتی با هدف یافتن و مطالعه نیروها و ذرات کوانتومی جدید است.

این پروژه که مقر اصلی آن در سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (سرن ) واقع در ژنو سوئیس است به سرپرستی دانشگاه سیراکیوز انجام شده است. سرن بزرگ‌ترین آزمایش فیزیک ذرات در دنیاست.

در یک مقاله جدید، دانشمندانی که بر روی این پروژه کار می‌کنند مدعی شده‌اند یک نوع جدید از ذرات را کشف کرده‌اند.

توماس اسکوارنیکی یکی از نویسندگان ارشد این مقاله و متخصص فیزیک تجربی پر انرژی گفت: رصدهای واضح از یک حالت کاملا جدید ذرات را تایید کرده‌ایم؛ چیزی که شبیه ذره‌ای متشکل از دو کوارک و دو آنتی کوارک است.

وی افزود: این کشف قطعا با مدل‌های رایج از کوارک همخوانی ندارد و به ما شیوه نوینی از بررسی فیزیک دارای تعامل قوی، ارائه می‌کند.

کوارک‌ها مولفه‌های سازنده نقطه مانند هسته یک اتم هستند. این ذرات هرگز به تنهایی دیده نمی‌شوند و برای تشکیل دادن ذرات با هم ترکیب می‌شوند.

آنها در رایج‌ترین شیوه به طور سه تایی یک باریون را تشکیل می‌دهند. پروتون‌ها بهترین نمونه شناخته شده از باریون‌ها هستند.

وقتی کوارک‌ها با ضد ماده یا آنتی کوارک‌ها، ذره‌ای با همان جرم ولی با بار مخالف، تعامل می‌کنند یک مزون را می‌سازند. در رایج‌ترین شکل ترکیبات مزون به عنوان محصول جانبی فرسایش رادیو اکتیو مشاهده می‌کنیم .

مزون‌ها و باریون‌ها در کنار هم، یک طبقه از تعامل ذرات رصد شده را شکل می‌دهند. باریون‌های معمولی از سه کوارک تشکیل شده و مزون‌های معمولی نیز در واقع شامل اتصال یک کوارک به یک آنتی کوارک هستند.

اما شواهد جدید، حقانیت آزمایش‌های پیشین را تایید و نشان دهنده احتمال یک نوع متفاوت از هادرون، یعنی یک کوارک چهار تایی، متشکل از دو کوارک و دو آنتی کوارک وجود دارد.

مجریان این طرح با تاکید بر قطعی بودن نتایج این آزمایش می‌گویند ذرات ساخته شده از دو کوارک و دو آنتی کوراک واقعا وجود دارند.

اسکوارنیکی اظهار داشت پیش از این شواهد کمتر واضحی برای چنین ذراتی وجود داشت و یک ازمایش، نتایج آزمایش پیشین را زیر سئوال می‌برد. اکنون می‌دانیم این یک ساختار رصد شده است و صرفا انعکاس یا ویژگی‌های خاص یک داده محسوب نمی‌شود.

کد خبر 256414
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز