شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موسسه فناوری ‌ماساچوست (MIT) نشان دادند که می‌توان از شاخه‌های درخت کاج برای تصفیه آب استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، این شاخه‌ها دارای حفره‌های نانومتری بوده که 99 درصد از باکتری‌های ای‌کولا را فیلتر می‌کند.

اگر در جایی هستید که آب قابل شرب شما در حال اتمام است می‌توانید یک شاخه از درخت کاج را برداشته پوست آن را بکنید و آب را روی شاخه سرازیر کنید. با این کار باکتری‌های موجود در آب، داخل شاخه‌گیر افتاده و آب پاکیزه ایجاد می‌شود.

یک گروه تحقیقاتی از موسسه فناوری ‌ماساچوست اخیرا روش فیلتراسیون ارزان قیمت و ساده‌ای ارائه کرده است که می‌توان با آن چهار لیتر آب قابل شرب در روز ایجاد کرد؛ این مقدار آب برای سیراب کردن یک نفر کافی است.

در مقاله‌ای که اخیرا در نشریه PLoS ONE به چاپ رسیده است، محققان نشان دادند که یک تکه چوب درخت کاج می‌تواند تا 99 درصد از باکتری‌های ای کولا را در آب حذف کند. آنها می‌گویند ابعاد حفره‌های موجود در این درخت به قدری کوچک است که می‌تواند بیشتر باکتری‌ها را از آب حذف کند.

روهیت کارنیک از محققان این پروژه می‌گوید: این روش برای تصفیه آب روستاها که به دستگاه‌های تصفیه آب پیشرفته دسترسی ندارند، بسیار ایده‌آل است. ساخت غشاءهای فیلتراسیون با ابعاد نانومتری کار چندان ساده‌ای نیست، ایده‌ این پروژه این بود که نیاز به تولید غشاء نیست بلکه باید آن را از طبیعت گرفت. شما می‌توانید یک تکه شاخه از درخت را بردارید و از آن به‌عنوان فیلتر استفاده کنید.

روش‌های تصفیه آب فعلی معمولا مبتنی بر استفاده از مواد شیمیایی نظیر کلر است که در مقیاس صنعتی بسیار گران قیمت است. جوشاندن آن و تولید بخار نیز نیاز به مقادیر زیادی سوخت دارد. فیلتراسیون‌های غشائی نیز نیاز به پمپ داشته و همچنین مشکل گرفتگی غشاء را دارد.

اما این روش بسیار ساده و ارزان بوده و از سوی دیگر برای مقیاس‌های کوچک بسیار مناسب است. شاخه درخت کاج دارای حفره‌های نانومقیاسی است که به‌عنوان کانالی برای رساندن مواد مورد نیاز گیاه استفاده می‌شود. این گروه یک شاخه از گیاه کاج سفید را برداشته و پوست آن را کندند. سپس روی آن را با ترکیبات اپوکسی پوشاندند تا بتوانند از آن به‌ عنوان فیلتر برای آزمایش‌های خود استفاده کنند. این گروه برای تست از آب حاوی جوهرهایی با رنگدانه‌های 70 تا 500 نانومتری استفاده کردند. آب رنگی بعد از گذشتن از این فیلتر کاملا شفاف شد. این آزمایش نشان داد که حفره‌های موجود در این شاخه کم‌تر از 70 نانومتر است.

کد خبر 256447
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز