همشهری‌آنلاین: براساس رویه گذشته دولت باید ساعت ۲۴ روز ۳۱ فروردین، سهمیه بنزین اردیبهشت‌ را در کارت‌های سوخت شارژ کند اما به نظر می‌رسد از اول اردیبهشت‌ماه دیگر خبری از بنزین ۴۰۰ تومانی نباشد و نرخ‌های جدید بنزین اعمال شود.

فارس نوشت: براساس گفته های رئیس جمهور قرار است از اردیبهشت ماه قیمت های جدید بنزین و گازوئیل در گام دوم قانون هدفمندکردن یارانه ها اعلام شود که براین اساس به نظر می رسد از ساعت 24 فرداشب (31 فروردین ماه) نرخ های جدید بنزین اعلام و دیگر نباید منتظر 60 لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای ان هم با نرخ 400 تومانی بود.

سید ناصر سجادی قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش با اشاره به اینکه حدود 2 میلیارد و 700 میلیون لیتر بنزین 400 تومانی در کارت های سوخت موجود است،گفت: پس از واریز سهمیه سوخت فروردین ماه مصرف کنندگان اقدام به ذخیره کردن سوخت در کارتهای خود کردند تا بتوانند از این سوخت پس از اجرای گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت بنزین استفاده کنند.

تاکنون سناریوهای مختلفی در خصوص نحوه قیمت گذاری بنزین و گازوئیل در فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه ها مطرح شده که برخی از این سناریوها از بنزین تک نرخی و برخی نیز از بنزین با دونرخ نیمه یارانه ای و آزاد حکایت می کند.

براساس گفته های مسئولان دولتی، برخی از وزرا و مسئولان مانند وزیر نفت موافق بنزین تک نرخی هستند اما برخی از بنزین دو نرخی حمایت می کنند.

پیگیریهای خبرنگار فارس حاکی از آن است که تا اوایل فروردین ماه جاری احتمال اجرا شدن سناریوی دو نرخی شدن بنزین در گام دوم هدفمندکردن یارانه ها بیشتر از مابقی سناریوها بوده به طوری که احتمالا بنزین نیمه یارانه ای با نرخ 700 تومان و بنزین آزاد نیز بیش از 1000 و نزدیک به 1200 تومان عرضه خواهد شد.

نکته قابل تامل در این است که اگرچه برخی از مسئولان دولتی این سناریو را محتمل ترین سناریو می دانند اما هنوز خبرهایی از وزارت نفت به گوش می رسد که وزیر نفت با تک نرخی کردن قیمت بنزین در گام دوم هدفمندکردن یارانه ها موافق است از سوی دیگر وزیر نفت در یکی دو هفته اخیر صحبتهایی از تعیین قیمت سی انجی به میزان 55 تا 60 درصد قیمت بنزین سهمیه ای در فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها می کند که این موضوع نشان می دهد وزیر نفت نیز تعیین قیمت بنزین با دو نرخ نیمه یارانه ای به صورت سهمیه ای و آزاد را پذیرفته است و باید منتظر اعلام بنزین دو نرخی از سوی دولت باشیم.

در پایان دوباره لازم به ذکر است بر اساس گفته مسئولان وزارت نفت سهمیه بنزین 400 تومانی ذخیره شده در کارت های سوخت نمی سوزد و براساس مهلتی که دولت به مصرف کنندگان می دهد مردم می توانند از این بنزین ذخیره شده استفاده کنند.

 

روزشماری اعلام قیمت‌های جدید سوخت آغاز شد؛ وداع با بنزین 400 تومانی

ایسنا نیز نوشت: تنها دو روز به تکمیل ثبت‌نام طرح ثبت‌نام یارانه‌ها مانده است و روز به روز خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی به گوش می‌رسد که قرار است پس از پایان ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی نرخ نهایی بنزین و گازوئیل از سوی دولت اعلام ‌شود.

این روزها تا آخرین ساعت اعلام نرخ نهایی دو حامل انرژی از سوی دولت شایعات زیادی از حذف صد درصدی یارانه سوخت مصرفی و تک نرخی شدن بنزین گرفته تا ‌سوخته شدن بنزین‌ 400تومانی در کارت‌های هوشمند سوخت و... ادامه دارد به گونه‌ای که مردم از شیب افزایش قیمت سوخت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از قیمت نهایی این حامل انرژی نگران‌اند؛ این نگرانی زمانی تشدید می‌شود که دولت ابتدا وعده افزایش 24 درصدی قیمت برق را داده بود، اما صدور قبض های نخستین در سال 93 نشان دهنده افزایش تعرفه‌ها تا 90 درصد در برخی موارد شد که البته بعدها با دستور رییس‌جمهور قبض‌های برق باطل شدند.

تصور خرید بنزین لیتری 1200 تومان به جای 700 تومان بسیاری از مصرف کنندگان را نگران کرده است که چگونه می توان خوراک وسیله نقلیه خود را با افزایش حداقل 400 تومانی برای هر لیتر تامین کنند.

در این میان برخی بر این باورند افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید به صورت تدریجی و پله‌ای ایجاد شود که چند باری هم مسئولان دولتی بر ملایم بودن شیب افزایش قیمت حامل‌ها تاکید کردند.

اما در همین دو هفته پایانی فروردین‌ماه اظهارات زیادی مبنی بر قیمت این دو حامل شنیده شده است ،‌برخی بر این باورند افزایش قیمت سوخت سفرهای شهری کمتری در پی دارد و مردم نیز به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب می‌شوند و این امر کاهش مصرف را در بر دارد.

برخی دیگر معتقدند بهتر است بنزین به صورت تک نرخی ارائه شود و این امر مصرف کنندگان را به استفاده بهینه تر تشویق می‌کنند.

در همین میان برخی صاحبنظران بر این باورند بهتر است نرخ نهایی بنزین و گازوئیل برای مصرف کنندگان شخصی و عمومی مشخص شود و ناوگان عمومی سوختی با نرخ کمتر خریداری کند تا نرخ کرایه‌های وسایل عمومی یکباره افزایش نداشته باشد.

حال با نزدیک شدن اعلام قیمت نهایی بنزین در سال 93 و اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نه تنها مصرف کنندگان وسایل نقلیه شخصی از قیمت بنزین نگران‌اند،‌بلکه همچون همیشه شهروندان از این افزایش قیمت‌ها نگران هستند چرا که قیمت بنزین تاثیرات اجتماعی زیادی به همراه دارد.

قیمت بنزین به عنوان یکی از پایه‌های قیمت‌گذاری در اقتصاد می‌تواند در نوسان قیمتی خود مردم را درگیر خود کند به گونه ای که با افزایش قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل مصرفی در کشور، قیمت کرایه‌وسایل نقلیه عمومی و هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد .

این بار برخلاف افزایش قیمت هر لیتر بنزین در سال 89 در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ‌ها ، تورم موجود و کاهش توان اقتصادی مردم بیشترین دغدغه مردم برای ادامه استفاده از سوخت مصرفی شده است.

مردمی که می‌گویند حتی توان پرداخت 400 تومان برای هر لیتر بنزین را ندارند حال چگونه می‌توانند بنزین 800تومانی یارانه ای که شاید همین هم حذف شود و یا بنزین 1200 تومانی را در باک ماشین‌های خود بریزند.

مهر نیز در گزارشی در زمینه سرنوشت بنزین نوشت: افزایش قیمت بنزین در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، قطع سهمیه ویژه بنزین خودروها و بهره‌برداری از طرح جدید بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان تا خرداد، سه سناریوی روی میز دولت برای توقف واردات بنزین و تولید این فرآورده نفتی در پتروشیمی‌ها از تابستان امسال است.

با اجرای طرح‌های مختلفی همچون نظام سهمیه‌بندی، عرضه کارتی و در نهایت سیاست‌های قیمتی در قالب اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اما در طول دو سال گذشته تاکنون رشد مصرف بنزین در کشور متوقف نشده است.

از این رو سال گذشته به طور متوسط روزانه بیش از 70 میلیون لیتر بنزین و در مجموع حدود 25 میلیارد لیتر از این فرآورده استراتژیک نفتی در کشور مصرف شده که مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی معتقدند در صورت ادامه طرح تثبیت قیمت‌ها، مصرف بنزین کشور در سال جاری از مرز 75 میلیون لیتر در روز عبور کند.

از سوی دیگر با وجود عدم تخصیص سهمیه ویژه بنزین نوروزی، در نخستین روزهای بهاری سال جاری رکورد مصرف بنزین کشور بارها جابه جا شد و حتی برای نخستین بار 12 فروردین ماه امسال مصرف بنزین کشور سه رقمی شد و از مرز 100 میلیون لیتر در روز عبور کرد.

همزمان با جهش افسار گسیخته مصرف بنزین در کشور، در شرایط فعلی به طور میانگین روزانه حدود 3 تا 4 میلیون لیتر بنزین وارد و حدود 6 میلیون لیتر بنزین هم در مجتمع‌های پتروشیمی تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.

با توجه به اولتیماتوم‌های سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت نفت، قرار شده است که به زودی با توقف تولید بنزین در پتروشیمی، کسری تولید این فرآورده پرطرفدار نفتی از محل واردات جبران شود.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت اخیرا با اعلام اینکه در سال 93 بنزین وارداتی جایگزین بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها خواهد شد، تاکید کرده است: قطعا بنزین وارداتی در مقایسه با بنزین پتروشیمی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت نفت نشان می دهد که سال گذشته به طور متوسط روزانه 3.5 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که در صورت توقف تولید بنزین پتروشیمی، واردات این محصول نفتی به مرز 10 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

افزایش قیمت بنزین قطعی شده است و پیش بینی می شود در روزهای آینده این فرآورده نفتی با قیمت های جدید در قالب نظام سهمیه بندی ابتدا به صورت سه نرخی و در آینده با اتمام ذخیره بنزین 400 تومانی کارت ها به صورت دو نرخی عرضه شود.

یکی از سیاست های وزارت نفت افزایش قیمت بنزین، مدیریت مصرف این فرآورده نفتی در کشور است به طوری که در صورت 24 درصدی بهای این محصول نفتی گمانه زنی مسئولان نفتی کشور از کاهش 10 تا 20 درصدی مصرف بنزین حکایت دارد.

از سوی دیگر با توجه به ذخیره سازی حدود 2.7 میلیارد لیتر بنزین 400 تومانی کارت ها قطعا خودروسواران برای پرداخت هزینه کمتری به منظور خرید بنزین با نرخ های جدید صرفه جویی را در دستور کار قرار خواهند داد که در این صورت احتمال سقوط آزاد مصرف بنزین به محدوده 65 تا 68 میلیون لیتر در روز محتمل است.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به افزایش ذخیره سازی بنزین در انبارهای نفتی کشور، گفت: ذخیره بنزین برای بهار سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی حدود یک میلیارد لیتری داشته است.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 61 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که تا خرداد ماه سال جاری و بهره برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان ظرفیت تولید بنزین کشور از مرز 65 میلیون لیتر در روز عبور می‌کند.

از این رو در صورت کاهش مصرف بنزین با اجرای کامل فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، عملا تراز تولید و مصرف بنزین کشور برابر و حتی امکان توقف واردات بنزین و تولید این فرآورده نفتی در پتروشیمی‌ها فراهم خواهد شد.

علاوه بر افزایش قیمت بنزین، یکی از سیاست های روی میز دولت برای مهار جهش مصرف این فرآورده نفتی توقف عرضه سهمیه ویزه بنزین به برخی از خودروهای عمومی و خدماتی است.

سید مجتبی شفیعی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام کرد: با ساماندهی سهمیه بنزین موتور و خودروهای فرسوده انتظار صرفه جویی روزانه حدود 9 میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور وجود دارد.

کد خبر 256481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز