شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

روسیه و غرب پس از هفته‌ها خصومت و کشمکش در اوکراین حالا مسیر جدیدی را در‌پیش‌ گرفته‌اند تا با فاصله گرفتن از یک تقابل تمام‌عیار هر دو طرف اکنون در حرف و عمل به‌دنبال کاهش تنش‌ها باشند.

اوکراین

روز گذشته درحالی‌که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از چند هفته قدرت نمایی اعلام کرد که هیچ مسئله‌ای نمی‌تواند مانع از عادی‌سازی‌ روابط مسکو با غرب شود، مقام‌های اوکراین از تغییرات مهم در قانون اساسی این کشور برای جلب رضایت روس‌تبارها و همچنین اعلام آتش‌بس موقت در مناطق شرقی خبر‌دادند. به‌دنبال توافق ژنو، پوتین در حرف‌هایی که در تضاد با لحن صحبت‌هایش در روزهای گذشته بود از حرکت در مسیر عادی‌سازی روابط با غرب گفت و ابراز امیدواری کرد که مسکو همکاری خوبی با دبیرکل جدید ناتو داشته باشد.

پوتین در مصاحبه‌ با تلویزیون دولتی روسیه درباره تنش‌های اخیر با کشورهای غربی گفت: من فکر می‌کنم هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع عادی‌سازی روابط و همکاری‌های عادی دو طرف شود. پوتین همچنین در نشانه‌ای دیگر برای بازگشت آرامش در منطقه اعلام کرد که مسکو یک‌ماه دیگر به اوکراین برای تسویه بدهی‌های گازی خود فرصت می‌دهد. رئیس‌جمهور روسیه علاوه بر این تأکید کرد که کشورش به‌دنبال ضربه زدن به اقتصاد اوکراین نیست. در جبهه مقابل هم مقام‌های اوکراینی برای دلجویی از ساکنان حامی روسیه در مناطق شرقی تلاش کردند تا شاید اوضاع در این کشور به سمت عادی شدن پیش برود.

هرچند پس از توافق ژنو معترضان حامی روسیه همچنان کنترل ساختمان‌های دولتی و امنیتی در شهرهای مهم شرق روسیه را در اختیار دارند وزیر امور‌خارجه اوکراین از آتش‌بس به مناسبت عیدپاک خبر داده است. رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر موقت اوکراین هم موازی با این اقدام در یک بیانیه مشترک تلویزیونی اعلام کردند که زبان روسی در این کشور «جایگاهی ویژه» پیدا خواهد کرد و قانون اساسی برای قدرت بیشتر شوراهای منطقه‌ای اصلاحات مهمی خواهد داشت.با ادامه روند تصرف مراکز دولتی و امنیتی در مناطق شرقی اوکراین، آمریکا روسیه را به اعمال تحریم‌های سخت‌تر اقتصادی درصورت متعهد نبودن به این توافق، تهدید کرده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم در مذاکره تلفنی خود روز گذشته از مقام‌های روسیه بار دیگر خواست هرچه سریع‌تر به این توافق عمل کنند. مقام‌های روسیه در مقابل خط و نشان‌های آمریکا گفته‌اند که واشنگتن در مورد توافق ژنو با مسکو مانند «یک بچه مدرسه‌ای مقصر» رفتار می‌کند. با وجود کنار گذاشتن حرف‌ها و کلمات خصومت‌آمیز، در روزهای آینده باید در میدان عمل منتظر اقدام نیروهای مسلح حامی روسیه و نظامیان اوکراین بود تا شاید آسمان آینده این کشور پس از مدت‌ها روزهای طوفانی کمی از ابرهای ابهام خالی شود.

کد خبر 256500
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز