یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۱
۰ نفر

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست مخالفت شدید این سازمان را با ساخت‌وساز بدون ارزیابی زیست‌محیطی بخش خصوصی در جزیره هندورابی اعلام کرد.

جزیره هندورابی


پروین فرشچی در واکنش به ساخت و سازهای دائمی به جای کمپ‌های گردشگری که توسط یک شرکت خصوصی در جزیره هندورابی در دست احداث است، به مهر گفت که هیچ‌گونه طرحی مبنی بر مطالعه و ارزیابی زیست‌محیطی درخصوص ساخت‌وساز توسط بخش خصوصی در جزیره هندورابی به سازمان محیط‌زیست ارائه نشده است.وی می‌گوید که اگر قرار باشد گردشگر در این جزیره رفت‌وآمد کند باید زیرساخت‌های گردشگری زیرنظر سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش‌هایی از جزیره که از قابلیت گردشگری برخوردار است فراهم شود.

آنطور که فرشچی گفته است اگر اکوتوریسم در این جزیره زیرنظر منطقه آزاد باشد از آنجایی که مناطق آزاد ماهیتا به‌دنبال رونق تجاری هستند قطعاً ملاحظات زیست‌محیطی درنظر گرفته نمی‌شود و بدیهی است که در چنین شرایطی سازمان محیط‌زیست اجازه هیچ‌گونه ساخت‌و‌سازی‌ را در این جزیره نخواهد داد. براین اساس حتی اگر بخش خصوصی بدون ارزیابی زیست‌محیطی ساخت و‌سازی‌ را در این جزیره آغاز کرده باشد اقدام غیرقانونی انجام داده و قطعاً با آن برخورد می‌شود.

جزیره هندورابی از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان با 22/8 کیلومترمربع مساحت در فاصله 325کیلومتری بندرعباس در 28کیلومتری جزیره کیش و 133کیلومتری بندرلنگه در خلیج‌فارس قرار گرفته است. جزیره هندورابی سرزمینی هموار و تقریباً بدون عارضه طبیعی است، بلند‌ترین نقطه آن 21 متر و بزرگ‌ترین قطر آن 5/7 کیلومتر است.

سازمان منطقه آزاد کیش در راستای رشد و توسعه صنعت گردشگری با همکاری یکی از شرکت‌های خصوصی مجری طرح‌های گردشگری کیش از چندی پیش در حال آماده کردن امکانات و تجهیزات خدمات رفاهی برای گردشگران در این جزیره است؛ بخشی از این امکانات جایگزین کمپ‌های موقت و شامل ساخت و سازهای دائم است.

آماده‌سازی‌ و احداث 5کیلومتر خط لوله آب و فاضلاب، 14کیلومتر کابل زیرزمینی و 1500متر فضای مسکونی پرسنل این مجموعه ازجمله فعالیت‌های انجام شده در قالب این پروژه است. همچنین در فاز دوم این پروژه احداث 20دستگاه سوئیت و 3 باب ویلای ساحلی و همچنین ویلاهای شناور، باغ پرندگان و دنیای ایگوانا (سوسمارهای رنگی) و 400متر حوضچه آرامش پیش‌بینی شده که در مجموع 36هزار مترمربع در خشکی و 20هزار مترمربع در دریا را شامل می‌شود.

کد خبر 256532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز