همشهری آنلاین: قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با بیان اینکه "تعدد احزاب اصلاح‌طلب ضرری ندارد"، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان باید فراتر از احزاب خود، به فکر ایجاد یک جبهه اصلاح‌طلب مرکب از احزاب مختلف باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا در سخنانی در جمع شورای هماهنگی جوانان اصلاح‌طلب با بیان اینکه "حضور اصلاح‌طلبان در عرصه‌های سیاسی باید به صورت یک جبهه واحد باشد"، گفت:‌ این جبهه به یک متولی نیاز دارد و باید هسته‌ای که فراتر از احزاب باشد و بتواند آنها را مدیریت کند و خط مشی اصلاحات را ایجاد کند، بوجود آید.

وی در ادامه افزود:‌ پیشنهاد تشکیل این جبهه را به سران اصلاح طلب داده‌ام و این بزرگان نیز با این پیشنهاد موافقت کرده‌اند. اگر اصلاح طلبان به صورت جبهه‌ای فعالیت کنند پیروز عرصه‌های سیاسی خواهند بود.

به گزارش ایسنا، این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه باید این هسته از میان کسانی انتخاب شود که در میان اصلاح طلبان مقبولیت دارند، خاطر نشان کرد:‌ در صورت تشکیل این جبهه و هسته این جبهه مسائل تئوریک اصلاح طلبان می‌تواند تعریف شود و معنای دقیق اصلاحات نیز مشخص شود.

منتجب‌نیا همچنین افزود: این جبهه در صورتی تشکیل می شود که بر روی وجوه مشترک اصلاح‌طلبان تاکید شود. البته تشکیل هسته این جبهه به این معنا نیست که آنها حاکم اصلاح‌طلبان هستند بلکه همه اصلاح طلب ها می‌توانند درباره مسائل سیاسی اظهار نظر کنند. پیشنهاد من این بوده که این هسته با حضور آقایان هاشمی، خاتمی، عارف و کروبی که در بین اصلاح طلبان مقبولیت دارند تشکیل شود.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه "اصلاحات یک تفکر و اندیشه مردمی است که ریشه اسلامی، ملی و تاریخی دارد"، افزود:‌ عده ای فکر می‌کردند با برخورد تند با سران اصلاحات می‌توانند این جریان را از بین ببرند اما اصلاحات واقعیتی انکارناپذیر است. من معتقدم اکثر سران اصولگرا طرفدار اصلاحات هستند. مردم ما هم به اصلاحات علاقه زیادی دارند و نگرانی بعضی قدرت‌پرستان از اصلاحات به خاطر همین گرایش مردم است، با این وجود به دلیل اشتباهات اصلاح طلبان مردم مسئولیت‌های انتخابی را به رقبای اصلاح طلبان واگذار کردند.

وی یادآور شد: تجربه مجالس پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم و انتخابات ریاست جمهوری بعد از دوران اصلاحات نشان می دهد هرگاه اصلاح طلبان به خوبی عمل کرده‌اند مردم به آنها بیشتر رای داده‌اند اما اشتباه اصلاح طلبان موجب شده است که آنها دو قوه انتخابی کشور را از دست بدهند. اصلاح طلب‌ها باید در خدمت مردم باشند.

منتجب‌نیا همچنین با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از رای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به اصلاح طلبان تعلق داشت، اظهار کرد: اکنون دولت و اصلاح طلبان باید از هم حمایت کنند.

وی در ادامه افزود:‌ اصولگرایان هم می‌توانند برای جلوگیری از تشدد جبهه تشکیل بدهند زیرا اگر دو جبهه اصلاح طلبان و اصولگرایان تشکیل شود جریان‌های بی‌هویت در سرنوشت کشور حاکم نمی‌شوند. اصلاح طلبان می‌توانند با فعالیت جبهه‌ای از تکرار اشتباهات گذشته خود جلوگیری کنند و اکنون زمانی است که اصلاح طلبان باید به این نتیجه برسند که روش‌های گذشته آنها جواب نداده است.

منتجب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت فعالیت حزبی در کشور،‌ گفت:‌ احزاب چشم و گوش مردم هستند بنابراین باید در صحنه‌های سیاسی کشور حضور داشته تا کادرهای سیاسی آینده کشور را تربیت کنند. احزاب باید آنقدر قوی باشند که دولتی در سایه تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه پس از دوران اصلاحات فرهنگ حزب ستیزی در کشور شکل گرفت، گفت:‌در دوران اصلاحات تلاش‌هایی برای تقویت احزاب انجام شد که این تلاش‌ها کافی نبود، اکنون پس از 35 سال پس از انقلاب احزاب به عنوان ضرورتی اجتماعی شناخته نمی شوند.

وی همچنین افزود: من معتقدم شعار اعتدال بعد از اجرای عدالت محقق می شود زیرا دولت قبلی با مردم،‌احزاب و نخبگان ظالمانه برخورد کرد و جریان‌هایی را گوشه نشین کرد اکنون عدالت اقتضاء می‌کند که این نخبگان گوشه نشین را به صحنه آورد.

وی اضافه کرد:‌ رئیس‌جمهور، سیاست داخلی کشور را در دستان رحمانی فضلی سپرده است؛ پس وی باید شعارهای روحانی را محقق کند. نباید وزیر بدون توجه به مواضع رئیس‌جمهور درباره آزادی فعالیت احزاب به گونه‌ای دیگر عمل کند.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در پایان با بیان اینکه "احزاب در کشور هنوز به خوبی ایفای نقش نکرده‌اند"، تصریح کرد: ‌منتقدان دولت باید از آزادی کامل برخوردار باشند؛ البته انتقاد با تخریب دولت متفاوت است.

 

کد خبر 256542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز