همشهری آنلاین: عضو کمیته اقتصادی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ارائه راهکارهای مناسب برای احیای دریاچه ارومیه نیازمند اطلاعات دقیق از وضع آن است و باید بسته‌ای کامل از این اطلاعات ثبت و تدوین شود.

سعید یزدانی روز شنبه در بازدید از حوضه دریاچه ارومیه با حضور اعضای کمیته اقتصادی ستاد احیای این دریاچه و مدیران آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، افزود: نجات دریاچه ارومیه، احساس مشترک مردم و مسوولان منطقه است و با یاری مردم و حمایت مسوولان، راهکارهای پیشنهادی برای احیای این دریاچه عملی می‌شود.

وی هدف این کمیته را ارائه راهکارهای مناسب برای احیای دریاچه ارومیه با حفظ کشاورزی و معیشت مردم منطقه اعلام کرد و ادامه داد: هدف این گروه از سفر به منطقه، گرفتن اطلاعات دقیق و آشنایی با آن بود تا بتواند راهکارهای ارائه شده را به صورت عملی در منطقه مورد بررسی قرار دهد.

وی با اشاره به بررسی‌های اولیه از منطقه اضافه کرد: این بررسی‌ها حاکی از آن است که تغییر در الگوی کشت بیش از توسعه کشاورزی در منطقه اتفاق افتاده و شیوه‌های رایج آبیاری نیز در سطح وسیعی، سنتی و قدیمی است.

مدیریت بهینه منابع آب و ترویج شیوه‌های نوین آبیاری می‌تواند نقش بسزایی در حفظ کشاورزی و افزایش بهره‌وری آن داشته باشد.

عضو کمیته اقتصادی ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر این که احیای این دریاچه نیازمند یک بسته کامل با لحاظ کردن تمام ابعاد آن است گفت: ارائه اطلاعات دقیق، این کمیته را در تجزیه و تحلیل دقیق و ارائه راهکارهای مناسب برای تصمیم‌سازی‌های بعدی یاری می‌کند.

سید جلال الدین ترابی، مشاور بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی نیز در این بازدید، با اشاره به بازدیدهای میدانی دو روزه اعضای کمیته اقتصادی ستاد احیای دریاچه ارومیه از اراضی کشاورزی ارومیه و مهاباد تاکید کرد: عملی کردن راهکارهای ارائه شده برای احیای دریاچه ارومیه، نیازمند جمع‌آوری اطلاعات و پاسخ‌های لازم به پرسش‌های مطرح در این حوزه است.

یادآور می‌شود اعضای کمیته اقتصادی ستاد احیای دریاچه ارومیه در این بازدید، از دو مزرعه نمونه در روستاهای اوصالو و انگنه و باغ‌های انگور در روستاهای بالو در شهرستان ارومیه بازدید و با تنی چند از کشاورزان و بهره‌برداران چاه‌های آب کشاورزی مجاز و غیرمجاز در این منطقه گفت‌وگو کردند.

کد خبر 256544
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز