یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: موها می‌توانند نکات زیادی درباره شخصیت و حتی احتمال سوء مصرف مواد مخدر در آینده و یا تغییرات هورمونی در اختیار بگذارند و هم‌اکنون محققان می‌دانند موها، سرنخ‌هایی در مورد محیطی که جنین در آن رشد کرده نیز ارائه می‌دهند.

موی نوزادان، راهنمای شناخت محیط جنینی

به گزارش ایسنا، تیمی از دانشمندان دریافتند مو می‌تواند نکاتی را درباره محیط جنینی ارائه دهد که نوزاد در آن شکل گرفته و این محققان از موی نوزاد برای بررسی محیط هورمونی استفاده کردند که جنین طی رشد در معرض آن قرار دارد. این موضوع می‌تواند اطلاعات جدیدی را وارد حوزه‌های جنین‌شناسی، روانشناسی، علوم اجتماعی و نورولوژی کند.

به گفته کریستوفر کو، مدیر مرکز روانشناسی زیستی دانشگاه ویسکانسین-مدیسن، مو یک تا دو ماه پیش از تولد شروع به رشد می‌کند و یافته‌های جدید می‌تواند پرسش‌هایی را پیرامون تمامی مولفه‌ها از اهمیت ترتیب تولد گرفته تا رفتارهای دخترانه و پسرانه در کودکان مطرح کند. افزون بر این، آنچه برای یک جنین در حال رشد در رحم رخ می‌دهد، می‌تواند بر خطر ابتلای آن به بیماری‌های مزمن در زندگی تاثیرگذار باشد.

در این مطالعه، محققان نمونه‌های کوچکی از موی میمون‌های رزوس مادر و نوزادانشان را با ماشین اصلاح مو گرفتند. این مو، تمیز و با استفاده از یک خردکننده با سرعت بالا به پودر ریز تبدیل شد. پس از آن، مشخصه هورمونی با استفاده از شیوه طیف‌سنجی انبوه خوانده شد.

دانشمندان دریافتند کورتیزون که شکل غیرفعالی از هورمون تنش کورتیزول است، در موی مادران جوان و نوزادانشان بالاتر از موی مادران مسن‌تر و نوزدانشان بود. نوزادان مادران جوان همچنین دارای سطوح بالاتر استرون (شکلی از استروژن) و تستوسترون در موی‌شان نسبت به نوزادان مادران مسن‌تر بودند.

به گفته دانشمندان، دیابت نوع 2، بیماری متابولیک، بیماری شریان کرونر و اختلالات روانشناختی می‌توانند بازتاب طولانی‌مدت تنش در رحم باشند.

کد خبر 256591
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز