همشهری آنلاین: یک عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ع) العالمیة گفت: تمام زندگی حضرت زهرا(س) برای مردان و مخصوصا برای بانوان درس است. آن قسمتی که مربوط به کارهای زنانه و مادرانه می شود صبر، ایمان، استقامت، شوهر داری و فرزند داری و ...همه زندگانی حضرت زهرا(س) درس است .

fatima

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد جایگاه و مقام حضرت زهرا(س) از دیدگاه قرآن گفت: حضرت زهرا(س) از کسانی است که درقرآن آیات زیادی درباره منزلت و فضیلت ایشان نازل شده است. از جمله آیات، آیه مباهله است که درباره ایشان است. «فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ» تنها مصداق واژه نساءنا به اتفاق همه علما و دانشمندان اسلام حضرت زهرا(س) است. آیه مباهله نوعی توسل به اهل بیت است. یعنی پیغمبر در آن آیه وقتی که می خواهد عذاب خدا را برای دشمنان خودش بخواهد به نوعی همراه با اهل بیتش در میدان مبارزه مباهله ای حاضر می شود. این مسئله خودش معنای بسیار عمیقی دارد.

وی بیان کرد: با اینکه پیامبر خودشان مستجاب الدعوه است فرزندان خودش و امیر المومنین(ع) را به همراه خودش می‌برد. از دیگر آیاتی که به اتفاق شیعه و اهل سنت با هم متفق القول هستند ایه تطهیر است، باز هم منزلت بسیار بلند و عظیمی است که خداوند می فرماید«انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا» می فرماید خداوند اراده کرده که تمام پلیدی ها را به طور مطلق از اهل بیت دور کند.

این محقق و نویسنده اظهار داشت: از جمله آیات دیگری که باز دلالت عظیمی از منزلت بزرگ حضرت زهرا می کند آیاتی است که در سوره دهر آمده «ویطعمون الطعام علی حبه مسکینا ویتیما واسیرا» که باز در منابع اهل سنت و شیعه این آیه به حضرت زهرا(س) منسوب است. آلوسی یکی از دانشمندان اهل سنت درباره این ایه نقل می کند با اینکه خداوند نعمت های زیادی را در این سوره نقل کرده است اما اسمی از حورالعین نبرده است. وی می گوید به عقیده من برای اینکه این سوره و آیات در رابطه با قصه ای است که به حضرت زهرا(س) بر می گردد خدا به احترام حضرت زهرا(س) اسمی از حورالعین نیاورده است.

وی تأکید کرد: از آیات خاصی که درباره حضرت زهرا(س) به طور خاص آمده سوره کوثر است که دیگر صریح قرآن است. می فرماید «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَر» خداوند با زبان منت و اینکه می خواهد بگوید خیلی قیمتی است می فرماید ما به تو کوثر دادیم ولو اینکه کوثر به نهری در بهشت معنا شده است. اما همه آنها اشاره به حضرت زهرا(س) دارد. در واقع حضرت زهرا بهشت است. نهر جاری بهشتی خداوند در نسل بشر و نسل حضرت زهرا(س) قرار داده است. در این سوره به مقطوع النسل بودن دشمنان پیامبر و بقای نسل حضرت محمد(ص) توسط حضرت زهرا(س) و فرزندانشان اشاره شده است.

وی افزود: اینها همه از ظواهر قرآن بود اما در بطون قرآن آیات بسیار زیادی است که به حضرت صدیقه فاطمه (س) بر می گردد.

اعضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه درمورد اینکه چرا پیامبر برای آن حضرت چنین جایگاهی را قائل بودند هم تصریح کرد: رسول اکرم(ص) درست است که نسبت به حضرت زهرا پدر است اما پیغمبر فرزندان دیگری هم دارد آنچه را که حضرت زهرا(س) را ممتاز بر تمام بشر کرده است آن وجود معرفتی حضرت زهرا(س) است. یعنی حضرت زهرا (س) انسانی است که از حیث معرفت در اوج معرفت و از حیث شناخت خدا در اوج شناخت است از نظر خلوص وعبادت در اوج است، وقتی که خداوند آیه تطهیر را درباره ایشان نازل می کند یعنی از نظر عصمت و یقین در اوج بسر می برد و همه این فضایلی که یک امام معصوم باید داشته باشد در این معصومه جمع شده است.

رستم نژاد تصریح کرد: بنابراین آنچه را که حضرت را بالا برده آن جنبه ملکوتی و معنوی حضرت است. یک پلی به حضرت مریم بزنم چرا ملائکه گفتند حضرت مریم «واذ قالت الملائکه یا مریم ان الله اصطفاک وطهرک واصطفاک علی نساء العالمین» این برگزیدگی، برگزیدگی معنوی است. یعنی تو در بین عالمین تطهیر شده ای می فرماید تو را پاک کرد. بنابراین آن پاکی و قداست و ارزشهای معنوی حضرت زهرا(س) که پیغمبر برای ایشان جایگاه رفیعی را قائل است از پیغمبر هم گذشته خداوند این جایگاه را برای حضرت زهرا(س) قائل است. بله اینکه حضرت فاطمه بضعة الرسول بودند یعنی پاره تن پیغمبر بودند این خودش یک شرافت و فضیلتی است اما این نسبت به تنهایی شرافت نیست آنچه را که همین بضعة الرسول بودن را برای حضرت زهرا آن ارزش معنوی اش را ایجاد کرده آن «وعلی الارواح التی حلت بفنائک علیکم منی جمیعا» است او مثل روح من است روح پیغمبر چه روح بلند و پر عظمتی است و اینکه می گوید تو سیده نساء عالمین هستی سیده و سرور زنان عالم. این به آن جنبه عالی و ملکوتی و علمی حضرت فاطمه اشاره می کند لذا می بینیم که حضرت زهرا محدثه است یعنی مورد گفتگوی فرشتگان است. همانطوری که فرشتگان می آمدند برای حضرت مریم نازل می شدند و می فرمودند «ان الله اصطفاک وطهرک واصطفاک علی نساء العالمین» راجع حضرت زهرا(س) هم همینطور است.

این عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ع) العالمیة در مورد مصحف حضرت فاطمه هم بیان کرد: مصحف حضرت زهرا (ع) هم ریشه در محدثه بودن حضرت زهرا دارد. حضرت زهرا مورد گزارش ملائکه بود. ملائکه می آمدند و از عالم غیب برای ایشان گزارش می دادند که در آینده چه خبر خواهد شد و در گذشته چه خبر بوده است. در روایات است که حضرت امیر(ع) روزی در خانه دید که حضرت زهرا(س) با اینکه تنهاست اما دارد حرف می زند پرسید با چه کسی حرف می زدی، ایشان گفت با فرشتگان صحبت می کردم تا روز قیامت را برای من توضیح می دهند. حضرت علی(ع) گفت این دفعه وقتی آمدند بگو تا من صحبت های فرشتگان را بنویسم و حضرت زهرا(س) املا می کردند و حضرت علی(ع) می نوشت.

وی افزود: مصحف حضرت فاطمه درواقع مصحف تحدیث ومحدثه بودن ایشان است که ملائکه به او حدیث گفتند و اخبار امت اسلام را تا قیامت به ایشان دادند. ائمه وقتی بعضی از حرف هایی را که از امور غیبی بیان می کردند وقتی برای مثال از امام صادق(ع) سوال می شد که اینها را از کجا می دانید امام جواب می داد اینها را از مصحف مادرم می گویم. این مصحف یکی از منابع دینی و علمی ائمه بودند و الان هم بر طبق روایات نزد امام زمان (عج) نگهداری می شود. علاوه بر این مصحف ، مصحف دیگری از حضرت علی موجود بوده که همان نگارش قرآن است البته فرقی با قرآنی که در دست ماست ندارد آن هم نزد امام زمان نگهداری می شود.

رستم نژاد درمورد اینکه انسان معاصر و خصوصاً بانوان چه درس‌هایی از زندگانی حضرت زهرا(س) می‌توانند بگیرند هم اظهار داشت: تمام زندگی حضرت زهرا(س) هم برای مردان و مخصوصا برای بانوان درس است. آن قسمتی که مربوط به کارهای زنانه و مادرانه می شود صبر، ایمان، استقامت، شوهر داری و فرزند داری و ... همه زندگانی حضرت زهرا(س) درس است. ایشان یک خانواده گرمی داشت با همه مشکلات آن روز که تحمل می کرد درتربیت فرزندانشان بهترین بودند دو دسته گل حسنین (ع) را تربیت کردند که یکی با صلحش و دیگری با قیامش و هردو با صبر و شجاعتشان اسلام را زنده نگه داشتند.

این محقق و نویسنده اظهار داشت: دختر گرامی اشان هم چنین بود. حتی فضه خادمشان آثار عظیمی از خود باقی گذاشت و چقدر تأثیر عجیبی در شیعه گذارد. همه اینها درس است و امروز آن سادگی و ازدواج و جهیزیه و زندگی ساده ایشان برای ما و فرزندانمان درس است. حجاب ایشان در عین اینکه یک شخصیت سیاسی است شخصیتی است که در جمع می رود و در مسجد خطبه فدکیه را می خواند البته از پشت پرده و دنبال احقاق حق و دفاع از ولایت است ولی در همین حال حجاب ، عفاف و طهارت ایشان بهترین درسی برای امروزیان است.

وی در مورد اینکه آیت الله جوادی آملی حضرت زهرا را همتای قرآن معرفی می کند در مورد این عنوان و مقام توضیح دهید هم گفت: قطعاً چنین است خود پیغمبر هم اشاره نمود »«انی تارکم فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی» دو ثقل را در بین شما می گزارم یکی کتاب قرآن و دیگری عترتم که حضرت فاطمه و فرزندانشان هستند که مستقیم از عترت پیامبر و بضعة الرسول است. اهل بیت هر کدامشان شریک القرآن هستند در زیارتنامه امام زمان(عج) داریم. السلام علیک یا شریک القرآن و هم در زیارتنامه امیر المومنین این واژه وجود دارد. معنای این سخن این است که امام اولمان و امام آخرمان هردو شریک القرآن هستند یعنی همه ائمه شریک القرآن هستند. حضرت زهرا و پیغمبر هم شریک القرآن هستند . همتای قرآن که آیت الله جوادی آملی می گویند درست است یعنی همان شریک قرآن هستند. یعنی قرآن صامت و ساکت قرآن ظاهری و مکتوب است و قرآن ناطق و باطنی اهل بیت (ع) هستند. به عبارت دیگر اگر بخواهیم قرآن را به صورت یک زن دربیاوریم حقیقت قرآن می شود حضرت زهرا(س) و اگر به صورت یک مرد در بیاوریم حقیقت قرآن می شود امیر المومنین (ع) و ائمه.

کد خبر 256628
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز