دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

نیما جعفری: حتما شما هم شنیده‌اید که احتمالا فقط افراد با درآمد کمتر از ۲ میلیون و ۵۰۰هزارتومان مشمول دریافت یارانه نقدی می‌شوند.

پول

به‌عبارتی دیگر اگر در مرحله راستی‌آزمایی مشخص شود که مجموع درآمد همه اعضای یک خانه حتی 2 میلیون و 600هزار تومان است، سرپرست خانواده مورد نظر به جرگه«یارانه‌نگیران»رهنمون شده و حتی ممکن است 3 برابر یارانه‌ای که گرفته‌ را هم از او پس بگیرند. با خواندن این خبر، نگارنده در تفکرات عمیقی فرورفت که با 2میلیون و 500هزار تومان واقعا چه کار می‌توان کرد؟ پس نشست و تجزیه و تحلیل کرد و قیمت درآورد. قضاوت درباره اینکه سقف درآمدی مشمولان یارانه واقعاً چگونه مشخص شده با خودتان؛ این را هم داشته باشید که بنا بر اعلام وزیر کار، متوسط دریافتی هر نفر شاغل یک میلیون تومان است. به گفته ‬وزیر‮ ‬اقتصاد، ‮ ‬ما‮ 01‬میلیون‮ ‬نفر‮ ‬ثروتمند‮ ‬در‮ ‬کشور‮ ‬داریم‮! در تخمین‌هایی که می‌بینید یک خانواده 4 نفره را درنظر گرفته‌ایم و خرج‌های خانواده را مشخص و از حسابشان کم کرده‌ایم.

میوه و سبزیجات: 300/000

شما به‌عنوان یک خانواده که کودک 7-6ساله‌ای دارید، نیاز دارید که روزی یک لیتر شیر در یخچال خانه داشته باشید که با احتساب 30روز و قیمت 2هزار تومانی شیر، می‌شود 60هزارتومان! میوه و سبزیجات(با به‌کاربردن قیمت جدید سیب‌زمینی و باقی سیفی جات)حدود 100هزار تومان برایتان آب می‌خورد. هزینه«نان» خودمان که بربری را درنظر گرفتیم از قرار روزی 2نان ساده 600تومانی می‌شود 36هزارتومان. پنیر و کره که به راحتی مبلغی حدود 30هزار تومان را پوشش می‌دهند و البته خیلی مواد دیگر که ما خلاصه‌شان می‌کنیم. با این حساب خرید‌های سر کوچه‌ای برای شما حدود 300هزارتومان آب می‌خورد.

هزینه خوراک: 400/000

خانواده باید گوشت، مرغ و برنج بخورد! اگر برای یک ماه، 15کیلو برنج، 4 کیلو مرغ و 2 کیلو گوشت توسط 4 نفر مصرف شود، خرجش می‌شود به‌عبارتی 70هزارتومان گوشت(یک کیلو گوسفندی، 36هزار تومان و یک کیلو گوساله، حدود 34هزارتومان)؛ 30هزار تومان مرغ (هرکیلو حدود 6 هزار و 500تومان) و 100هزار تومان برنج(طارم نه چندان اعلا)که سر جمع می‌شود: 200هزارتومان. خرید‌های متفرقه غذایی را هم که اضافه کنیم، به 004هزارتومان می‌رسیم.

مسکن :1/000/000

اصولا بزرگ‌ترین زخم بر پیکر نحیف درآمد ماهانه یک خانوار را پدیده‌ای به‌نام اجاره خانه یا کلا هزینه‌های مربوط به تأمین آن می‌زند. از آنجا که اجاره‌نشینی یک خانوار با شرایط معمولی بسیار محتمل است و بنا بر آمارها تعداد صاحبخانه‌های کشور در سال 92، 23درصد نسبت به سال 91کاهش داشته‌، پس خانواده ما هم اجاره‌نشین هستند. به‌طور متوسط اجاره یک واحد آپارتمان در محله‌های معمولی تهران با احتساب یک پول پیش نه چندان زیاد، حدود 900هزارتومان است که باید به آن هزینه‌های اشتراکی ساختمان(شارژ)، پول برق و تلفن، آب و گاز هم اضافه شود. با احتساب افزایش قیمت هزینه‌های آب و برق و ... پس از اجرای فاز دوم می‌توان خیلی ساده حدود یک میلیون و صد هزارتومان پول زبان بسته را صرفا برای هزینه‌های یکماهه مسکن از مبلغ مذکور برداشت کرد که انصافا خیلی زور دارد.

پوشاک: 150/000

درست است که تن آدمی شریف است به جان آدمیت و نه همین لباس زیباست نشان آدمیت اما افراد خانواده که نمی‌توانند با البسه مندرس زندگی کنند یا اصلا قیدش را بزنند! پوشاک است و با مستهلک‌شدن به‌طور مدام مورد نیاز. اگر پوشاک مورد نیاز خانواده را در ماه‌های سال تقسیم کنیم اصولاً در هر‌ماه به‌طور متوسط باید با توجه به قیمت‌های جگرخراش بازار حدود 150 هزار تومان در‌ماه پوشاک خرید که خب این مبلغ هم از حساب برداشت می‌شود.

ماشین: 150/000

داشتن یک پراید برای خانواده با شرایطی که گفتیم می‌تواند- دقت کنید می‌تواند- دور از ذهن نباشد. اگر ماشین شما طبق سهمیه‌اش در‌ماه 60لیتر بنزین 400تومانی(به قیمت فروردین 93البته) بسوزاند، فقط هزینه بنزینش می‌شود 24هزار تومان. بگیریم که 16 هزارتومان هم پول گاز برایش بدهید؛ 40هزارتومان را خرج کرده‌اید قشنگ. سرویس ماهانه، تعویض روغن و کارواش هم حدود 60هزار تومان هزینه دارند که با احتساب 40هزارتومان سوخت و 05هزار تومان برای بیمه، اگر هیچ هزینه دیگری پیش نیاید، حدود 150هزارتومان برایتان خرج می‌تراشد.

خرج‌های نامعلوم: 300/000

به هر چیزی می‌شود فکر کرد. لوازم جانبی گوشی، خرید سریال‌های شبکه نمایش خانگی، آلبالو خشکه و تغذیه مهد کودک یا مدرسه فرزند خانواده، هزینه سلف اداره یا دانشگاه، سرویس احتمالی ایاب و ذهاب محل کار، تهیه ظرف و ظروفی که به‌نحوی می‌شکنند و بسیاری از خرج‌های دیگر که در ذهن نمی‌گنجند؛ همین خرج‌های خرده ریزه در طول یک ماه، پایین‌ترین مقدار هزینه ممکن‌شان در حدود 300هزارتومان است! هرچند می‌دانیم و می‌دانید که این خرج‌ها خیلی بیشتر از این صحبت‌ها هستند.

پس‌انداز: 100/000

اصولا عقل حکم می‌کند که خانواده مقداری پول برای روز مبادا نگه دارد. این پول که بازه 100 الی 200هزار تومانی را در خانواده‌های مختلف در بر می‌گیرد هم تا آخر‌ماه و دریافت 2 میلیون و 500هزار تومان بعدی، درصورت عدم‌نیاز مبرم خرج نمی‌شود و چون صرف حضور آن نمی‌تواند سرمایه حساب شود، آن مبلغ هم از مبلغ کل کم می‌شود!

ایستگاه آخر!

بله. اینجا که در خدمت منور شما هستیم دیگر پولی برایمان باقی نمانده؛ این شما و این هم خانواده‌ای مستغنی که یارانه نمی‌تواند بگیرد. با درنظر گرفتن کوچک‌ترین‌ها و بدون هیچ‌گونه ولخرجی اضافه‌ای، 2 میلیون و 500هزارتومان مثل آب خوردن خرج شد. حالا بماند که خانواده ما برای دل آن بچه‌شان یک شب هم نرفت بیرون کباب بخورد؛ یک روز هم نرفت مثلا آبگرم لاریجان تا در هتل آپارتمانی با کمترین خرج تنی به آب معدنی بزند، دمی بیاساید و نفسی بکشد؛ مادر خانواده نخواست یک مهمانی بگیرد و فامیل را دور هم جمع کند یا اینکه حتی شهربازی هم نبردند بچه را و خیلی سؤال‌های دیگر. راستی! یادتان باشد از این به بعد بیمار نشوید .

کد خبر 256742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز