دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: آینه قرن‌ها است که به بخشی از زندگی روزانه بشر تبدیل شده‌است، قابی جادویی که ظاهر واقعی انسان را بدون تعارف و اغماض به‌او نشان می‌دهد.

آینه

براساس گزارش گیزمگ، حال این ابزار روزمره چهره‌ای جدید به‌خود گرفته و خود را با روند سریع پیشرفت‌های تکنولوژیکی قرن 21 سازگار کرده‌است.

آینه دیجیتال جدید از پوسته ظاهری بدن فراتر رفته و بخش‌های درونی بدن انسان را به نمایش می‌گذارد، این بخشها شامل استخوان‌ها، اندام‌ها و ماهیچه‌ها هستند. این آینه سه‌بعدی که Primary Intimacy of Being یا ویژگی آغازین هستی نام دارد درون بدن انسان را نمایش داده به شکل کمی ترسناک، حرکات بدن را دنبال می‌کند.

آینه

آینه سه‌بعدی پرتو ایکس در کنفرانس تعامل انسان-رایانه کانادا نصب شده و به نمایش گذاشته‌شده است و بازدید‌کنندگان از این آینه با دیدن شکلی متفاوت از خود نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد زیرا بدن آنها بدون هیچ پوششی و در قالب بافت ماهیچه و استخوان نشان داده می‌شود. سازندگان آن اعتقاد دارند این سازه می‌تواند به انسان‌ها در درک بهتر ارتباطی که با بدنشان دارند،‌ کمک کند.

عملکرد این آینه که ساخته دانشمندی به‌نام ژاویر متخ از دانشگاه جنوب پاریس است، براساس اسکنر‌های PET، MRI و تصویربرداری پرتو ایکس بوده و می‌تواند جزئیات آناتومی بدن انسان را با جزئیاتی دقیق به‌نمایش بگذارد. انجام این اسکن‌ها به سه ساعت و نیم زمان نیاز دارد و پس از پردازش اطلاعات،‌ درصورتی که فرد در برابر آینه قرار بگیرد و در برابر آن حرکت کند،‌می‌تواند بدن واقعی خود را درون آینه ببیند، نه ظاهر آن را، زیرا به‌جای بازتاب تصویر واقعی بدن تصاویر اسکن شده و پرتو ایکس روی آینه بازتابانده می‌شوند.

آینه به دوربین حرکت‌سنج تکنولوژی کینکت مایکروسافت مجهز است و می‌تواند حرکات افرادی را که در برابرش ایستاده‌اند،‌ دنبال کند. محققان با بررسی واکنش 30 نفر از بازدید‌کنندگان آینه دریافتند واکنش آنها مانند کودکانی بود که اطمینان ندارند تصویر درون آینه به آنها تعلق دارد یا نه. به گفته محققان یک جسم‌نما یا آواتار هراندازه بیشتر توسط فرد قابل درک و ملموس باشد، روی خود‌آگاهی فرد تاثیر بیشتری به‌جا می‌گذارد.

محققان امیدوارند در آینده بتوان از چنین تکنولوژی که هم‌اکنون در قالب اثری هنری به‌ نمایش گذاشته‌شده، برای کمک به بیمارانی که باید زیر تیغ جراحی بروند استفاده کرد.

کد خبر 256768
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز