همشهری آنلاین: شمار برخورد سیارک‌های بزرگ با زمین در دهه گذشته ۱۰ برابر بیشتر از چیزی است که پیش از این تصور می‌شد.

برخورد سیارک‌های بزرگ با زمین در دهه گذشته ۱۰ برابر بیشتر از تصور است

به گزارش ایرنا، کارشناسان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) مدرکی کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد در دهه گذشته سیارک‌هایی در مقیاس بزرگ سه تا 10 برابر بیشتر از چیزی که پیش از این تصور می‌شد با زمین برخورد کرده‌اند.

سیارک‌ها (Asteroids، minor planets) سیارات بسیار کوچکی هستند که از صخره و فلز ساخته شده‌اند. آنها معمولاً اجسام نامنتظمی هستند و بر گرد خورشید حرکت می‌کنند. هزاران سیارک در منظومه خورشیدی ما وجود دارند. بسیاری از آنها میان مدار بهرام (مریخ) و مدار هرمز (مشتری) قرار گرفته‌اند و گرد خورشید می‌گردند. دسته ای دیگر از آنها در مکان‌های دیگر منظومه خورشیدی یافت می‌شوند. به نظر می‌رسد علت اینکه اغلب آنها در فاصلهٔ مریخ و مشتری دیده می‌شوند این است که احتمالاً در مدار بین این دو سیاره، سیاره دیگری نیز وجود داشته است که به علت جاذبه شدید مشتری متلاشی شده است و سیارک‌ها پدید آمده باشند.

طبق این گزارش، این مدرک که توسط سه تن از کارکنان سابق ناسا ارائه شده است انفجارهایی را در وسعت بزرگ نشان می‌دهند که کشورهایی را در سراسر جهان به لرزه درآورده‌اند.

قرار است این کارشناسان گزارش خود را در روز جهانی زمین ارائه دهند و به مردم در زمینه اهمیت حفاظت از محیط زیست یادآوری کنند.

سیارک‌ها برخی اوقات به سیاره‌های کوچک اطلاق می‌شوند و گمان می‌رود که میلیون‌ها سیارک در منظومه شمسی وجود داشته باشد.

سیارک‌ها محکم هستند و از مواد شبیه صخره ساخته شده‌اند و گمان می‌رود زمانی تشکیل شده‌اند که سیاره‌ها برای اولین بار تشکیل شده‌اند.

این گروه اعلام کردند که از سال 2001، موفق به کشف 26 انفجار شده‌اند که به ادعای این گروه این شمار کمتر از سیارک‌هایی است که با زمین برخورد کرده‌اند.

این گروه ادعا می‌کنند: تنها دلیلی که این انفجارات در معرض دید عموم قرار نگرفته‌اند این است که این انفجارات در موقعیت‌های دور دستی اتفاق افتاده‌اند.

این گروه انجمن B612 نامیده می‌شوند.

کد خبر 256774
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز