همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشستی در مسکو، گفت: روسیه باید تلاش کند از برخی شرکای ایران در همکاری اقتصادی با کشورمان عقب نماند.

ˈابراهیم رحیم پورˈ معاون آسیا - اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در حاشیه نشست همکاری های تجاری ایران و روسیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه هفت ماه پیش در بیشکک بر توسعه همه جانبه همکاری های ایران و روسیه تاکید کردند.

وی با بیان این که در اجلاس سران دو کشور حاضر بودم، اظهار داشت: شاهد بودم که اراده و علاقه خاصی برای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور ایجاد شده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران یادآوری کرد: آقای روحانی و پوتین در پنج ماه آینده سه بار با یکدیگر در شانگهای، دوشنبه و آستراخان دیدار خواهند کرد و اراده سران دو کشور بر تحقق و اجرای کامل توافق‌های به دست آمده استوار شده است.

رحیم پور با بیان این که بعضی‌ها به دیده شک به عقد قرارداد همکاری اقتصادی دو کشور می‌نگرند اظهار داشت: اما این قرارداد شامل هیچ یک از تحریم ها نمی‌شود.

وی با حمایت از عقد قرارداد همکاری میان ایران و روسیه اضافه کرد: ایران روابط اقتصادی گسترده ای با کشورهایی همچون ترکیه، هند و چین دارد و همکاری‌ها با این کشورها در چنین چارچوبی انجام می‌گیرد.

معاون وزیر خارجه ایران سپس به اهمیت توسعه مسیرهای مواصلاتی ایران و روسیه ازجمله خطوط آهن اشاره کرد و گفت: خط آهن ایران به ترکمنستان کشیده شده است و ازبکستان هم از طریق راه آهن به ایران وصل می‌شود و در حال حاضر در حال تکمیل خط آهن جمهوری آذربایجان-ایران هستیم.

وی افزود: ایران با ارمنستان هم برای احداث خط آهن مذاکره می‌کند که در صورت احداث مسیر مهمی در راهگذر شمال-جنوب ایجاد می شود.

رحیم پور اضافه کرد: ایران از طریق دریای خزر هم به حمل و نقل کالاها با روسیه می‌پردازد.

وی گفت: وضعیتی که با روس‌ها داریم در حال چرخش به سمت بهتر و کامل شدن ساختار همکاری‌ها است.

معاون وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: در نشست امروز تجار ایران و روسیه باید مشکلات مربوط به همکاری‌های بازرگانی دو کشور بررسی و ساختار همکاری دوجانبه ترمیم شود.

وی اضافه کرد: زمینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری روسیه در طرح‌های ایران و کشورمان در پروژه‌های روسیه وجود دارد.

رحیم پور گفت: بهر حال اراده سیاسی دو طرف بر توسعه همکاری‌ها است و آنچه که در 10 سال اخیر انجام نگرفته در دوره دولت جدید ایران در حال شکل گیری است.

در نشست همکاری‌های تجاری ایران و روسیه که با حضور مسئولان اتاق‌های بازرگانی دو کشور در مسکو برگزار شد، دو طرف بر گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاکید کردند.

در این نشست که هیاتی 40 نفره متشکل از اعضای اتاق بازگانی ایران، روسای اتاق های بازرگانی استان‌ها و فعالان اقتصادی به سرپرستی اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و فعالان اقتصادی روسیه حضور داشتند ضمن بررسی دلایل کاهش حجم مبادلات تجاری دو کشور بر ضرورت گسترش روابط بین استانی‌، فعال تر شدن بخش خصوصی‌، رفع موانع بانکی و گمرکی برای گسترش تجارت تاکید شد.

کد خبر 256851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز