مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوستان دانشجو که در یکی از اضلاع چهارراه ولیعصر(ع) قرار دارد، از بوستان‌های پرتردد تهران است که تمامی اهالی فرهنگ، هنر و دانشجویان مختلف دانشگاه‌های تهران با آن آشنا هستند.

بوستان دانشجو که در ناحیه یک منطقه 11 تهران واقع شده یکی از بوستان‌های منطقه‌ای است که روزانه میزبان صدها دانشجو، هنرمند، بازیگر تئاتر، مردم رهگذر و....است. این بوستان از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان رازی محدود است.

تاریخچه:

این بوستان در سال 1346 و در کنار تئاتر شهر تهران در زمینی به مساحت 32 هزار و 500 متر مربع احداث شده؛ این بوستان قبل از انقلاب اسلامی در تقاطع دو شریان اصلی شهر در آن روزگار- که حیاتی بوده و هستند- ساخته شد، ساخت این بوستان همزمان با شکل گیری ابتدایی ساختار فعلی شهر صورت گرفت.

زمینی که بوستان دانشجو در آن واقع شده در گذشته زمینی مخروبه و محل اسکان زاغه نشینان بوده است.

پوشش گیاهی:

نارون، اقاقیا، چنار، بلوط، کاج، زیتون و مروارید درختی از گیاهان موجود در بوستان دانشجو است که با طراحی منظم کاشته شده‌اند.

امکانات بوستان:

مسجد، تئاتر شهر، بوفه، کتابخانه، آبنما، زمین بازی کودکان، تندیس کودکان در حال بازی و سرویس بهداشتی. همچنین ایستگاه مترو چهارراه ولیعصر نیز در کنار این بوستان قرار گرفته. همچنین خط یک اتوبوس‌های تندرو نیز روبروی این بوستان ایستگاه دارد.

تئاتر شهر:

پیش از انقلاب اسلامی ایران، مکانی به نام کافه شهرداری به عنوان یکی از تفرجگاه‌های مردم تهران فعال بوده و بخشی از مردم اوقات فراغت خود را در این محل می گذراندند. گه‌گاه گروه‌های مثل سیرک بازان در فضای اطراف کافه شهرداری برنامه اجرا می‌کردند تا اینکه در سال 1346 مقدمات ساخت تئاتر فراهم شد و تئاتر شهر روز هفتم بهمن ماه 1351 گشایش یافت.

این تئاتر در ضلع غربی بوستان دانشجو واقع در چهارراه ولیعصر(عج) قرار گرفته و ساختمانی دایره‌ای شکل دارد. این مجموعه دارای تالارهای اصلی، چهارسو، شماره دو و قشقایی است.

کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد هنرهای نمایشی یکی دیگر از امکانات بوستان دانشجو است. این کتابخانه در سال 1366 در محل سالن شماره 3 تئاتر شهر تشکیل و آغاز به کار کرد و تنها کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی کشور است.

آدرس:

خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر(عج).

کد خبر 257653
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز