همشهری آنلاین: مارتین شولتز نامزد ائتلاف سوسیالیست‌های اروپا، ژان کلود یونکر نماینده حزب مردم اروپا، گی ورهوفشتاد نماینده اتحاد لیبرال‌ها و دموکرات‌های اروپا و اسکا کلر نامزد سبزهای اروپا برای در اختیار گرفتن بازوی اجرایی اتحادیه اروپا که همانا ریاست کمیسیون این اتحادیه است در مناظره‌ای تلویزیونی رو در روی هم قرار گرفتند و به سوالات خبرنگاران یورونیوز و جوانان اروپایی حاضر در سالن پاسخ دادند.

مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست کمیسیون اروپا

به گزارش یورونیوز، در این مناظره، مارتین شولتز بی توجهی اروپائیان به انتخابات اتحادیه را باعث قوت گرفتن راستگرایان افراطی دانست.
نامزد ائتلاف سوسیالیست های اروپا گفت:«مشکل اتحادیه اروپا این است که شهروندان انتخابات آن را جدی نمی گیرند. اگر این روند ادامه یابد ما در پارلمان اتحادیه اروپا شاهد حضور افراد بیشتری با همین ذهنیت خواهیم بود. برای من بعنوان یک آلمانی قابل تصور نیست که یک حزب دیگر نازی در پارلمان بعدی اتحادیه حضور یابد و بار دیگر مبلغ ایدئولوژی آدلف هیتلر باشد.»

در این مناظره نامزدهای احزاب اروپا نظراتشان را در خصوص واکنش اروپا به بحران اوکراین نیز بیان داشتند.

ژان کلود یونکر، نماینده حزب مردم اتحادیه اروپا گفت:«کسانی که منتقد عکس العمل ضعیف اروپا در برابر روسیه اند آنهایی هستند که خود نمی خواهند به جنگ روسیه بروند چرا که آن جایگزینی است برای تحریمات. من حامی نیروی نظامی نیستم، اروپا به اندازه کافی طعم چنین نیرویی را چشیده است. ما برای اعمال فشار به روسیه قدرت نرم را داریم. فکر نمی کنم اوکراین در دهه آتی بتواند عضو اتحادیه اروپا شود. چرا که اوکراین محتاج اصلاحات زیادی است.»

گی فرهوفشتاد، نماینده اتحاد لیبرال ها و دموکرات های اتحادیه اروپا اما گفت:«اگر پوتین اروپایی ضعیف را در برابر خود ببیند باز نخواهد ایستاد. اروپا اگر هم تحریمات اقتصادی را مد نظر نداشته باشد حداقل باید حلقه گرداگرد پوتین را تحریم کند. ما برخلاف آمریکا این کار را نمی کنیم. هنوز جربزه مواجه با اولیگارشی روسیه را پیدا نکرده ایم.»

اسکا کلر، نامزد سبزهای اروپا اما از کاهش بودجه در بخش تحقیقات انرژی به شدت انتقاد کرد.

وی گفت:«باید کاملا از وابستگی خود به انرژی روسیه بکاهیم. شرم انگیز است که اتحادیه اروپا درست در همین راستا از بودجه تحقیق و حمایت از مراکز کوچک و متوسطِ مربوطه و فعال در ساحه انرژی های تجدیدپذیر و نیز بهره وری انرژی، بدست همکاران عزیز من که در همین جا حضور دارند، کاسته است.

کاندیداها سپس ایده آل های خود برای اروپا و نظراتشان را در خصوص این که چرا اروپائیان باید به آنها رای دهند بیان داشتند.

ژان کلود یونکر گفت:«دوست دارم اروپا را دوباره متحد سازم و مخالف سرسخت ترسیم کردن خطوط تازه جدایی در اروپا هستم. این خطوط جدایی را به اندازه کافی داشته ایم. مخالف جدایی اروپا به شمال و جنوب هستم. باید اروپا را دوباره متحد کنیم.»

مارتین شولتز، نامزد ائتلاف سوسیالیست های اروپا گفت:«می خواهم عدالت و انصاف را به اروپاییان بازگردانم و نشان دهم که نهادهای اروپایی بفکر منافع فردی افراد و شهروندان عادی هستند. من خواهان اروپایی از شهروندان هستم نه اروپایی پر از بانک و سفته بازان.»

گی فرهوفشتاد گفت:«به رهبران جدیدی در اروپا نیاز داریم، آنهایی که بتوانند نسخه کهنه پیچیده شده توسط محافظه کاران و سوسیالیست ها را دور بیاندازند، آنهایی که فقط حامی شرایط موجودند و خیال می کنند با قرض کردن می توان از بحران بیرون آمد که ریشه بحران درست همین است.»

اسکا کلر، نامزد سبزهای اروپا هم گفت: «ما سبزها خواهان اروپایی هستیم که بفکر مردم باشد، اروپایی که فقط بازاری مشترک و تجارتی بزرگ نباشد بلکه اروپایی باشد که به حقوق اجتماعی مردم ارج می نهد.»

نظرات اقتصادی چهار نامزد ریاست کمیسیون اروپا در نخستین مناظره

مبحث اول گفتگو اولین مناظره تلویزیونی میان چهار تن از نامزدهای نمایندگان احزاب سیاسی اروپا برای ریاست کمیسیون اروپا، که ساعت هفت بعد از ظهر روز دوشنبه بوقت محلی در شهر ماستریخت برگزار شد، در زمینه اقتصادی بود.
مارتین شولتز، نامزد ائتلاف سوسیالیست های اروپا، ژان کلود یونکر، نماینده حزب مردم اروپا، گی ورهوفشتاد، نماینده اتحاد لیبرال ها و دموکرات های اروپا و اسکا کلر، نامزد سبزهای اروپا در این مناظره که با مشارکت مجمع اروپایی جوانان و دانشگاه ماستریخت برگزار شد شرکت داشتند.

مارتین شولتز مشکل بزرگ شرکت ها برای ایجاد اشتغال در کشورهای با میزان بالای بیکاری مثل اسپانیا و پرتغال را در این دانست که شرکت های کوچک و متوسط اعتبار کافی ندارند وی راه حل را در تأمین اعتبار توسط اتحادیه اروپا جستجو کرد و پیشنهاد کرد تا شرایط بهتری از نظر میزان بهره و زمان پرداخت اعتبار برای جوانان در نظر گرفته شود.

اسکا کلر گفت: "آنچه ما احتیاج داریم سرمایه گذاری برای آینده است. آن هم در زمینه هایی که جامعه احتیاج دارد. مثل اصلاح اقتصاد به سمتی که از تخریب محیط زیست جلوگیری کند. چیزهایی مثل آموزش و پرورش و خدمات بهداشتی. زیرا اینها هستند که بدرد جامعه می خورند و در عین حال شغل ایجاد می کنند، شغل های با کیفیت. چون من با هر کاری هم موافق نیستم. مردم به کارهایی احتیاج دارند که زندگیشان را بهتر کند کارهایی که آینده داشته باشد و استثماری نباشد."

ژان کلود یونکر گفت: "من طرفدار سرمایه گذاری بیشتر در بازار دیجیتال هستم. بیشتر طرفدار تکمیل و بهبود بازار داخلی هستم که پانصد میلیون ارزش اضافی به اروپا بیاورد و طرفدار مبارزه اروپایی علیه دامپینگ اجتماعی ام . به همین خاطر از سالهای دراز گذشته بشدت طرفدار تعیین حداقل دستمزد در 28 کشور اتحادیه اروپا بوده ام."

گی ورهوفشتاد در پاسخ به سؤال یکی از جوانان حاضر در جلسه در ارتباط با قدرت تصمیم گیری کمیسیون اروپا گفت: "به رییس کمیسیونی احتیاج دارید که به آینده نظر داشته باشد و از حق تصمیم گیری استفاده کند." او گفت: "ما به بسته ای از پیشنهادات و قوانین بر روی میز شورا احتیاج داریم، نه کاری که آنها می کنند. کاری که آقای باروسو در حال حاضر می کند اینست که اول به پاریس و بعد به برلن پیشنهاد می کند. درحقیقت خلاف این است، اول برلن و بعد پاریس و فقط وقتی چراغ سبز این دو را داشت شروع به کار می کند. خیلی دیر و خیلی کم. ما به یک حکومت اروپایی، یک کمیسیون اروپایی نیاز داریم که مدیریت را در دست داشته باشد."

کد خبر 257965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز