جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جری "جرالد" آدامز (Gerard "Gerry" Adams) متولد سال ۱۹۴۸ در بلفاست ایرلند شمالی است. او عضو حزب سیاسی شین فین (SinnFéin) و از سیاستمداران سرشناس ایرلند شمالی است.

Gerry Adams

آدامز از سال 1983 به ریاست  حزب ملی گرای ایرلند به نام شین فین رسیده است. این حزب سومین حزب بزرگ در جمهوری ایرلند و دومین حزب در ایرلند شمالی است.

اگر چه گفته می‌شود او عضو ارتش جمهوریخواه ایرلند (IRA) بوده؛ اما او بارها عضویت خود در این تشکیلات را شدیدا تکذیب کرده است.

منطقه ایرلند شمالی طی چند دهه شاهد خشونت‌های سیاسی و فرقه‌ای بوده است. این خشونت‌ها در سال 1998 با امضای قرارداد صلح موسوم به  "توافق جمعه نیک" (Good Friday Agreement) و ترک مبارزه مسلحانه توسط ارتش جمهوریخواه ایرلند، تقریبا به پایان رسید.

جری آدامز نقش مهمی در این مذاکرات صلح ایفا کرد و مدتی نیز نماینده مردم بلفاست در پارلمان انگلیس بود.

از آن تاریخ به بعد فضای سیاسی ایرلند شمالی به رغم کاهش چشمگیر درگیری‌های مسلحانه، همچنان میان جمهوریخواهان و طرفداران دولت مرکزی انگلیس (اتحادگرایان) قطب بندی شده است و هر از گاهی درگیری‌هایی میان دو طرف روی می‌دهد.

مارگارت تاچر در 19 اکتبر 1988 دستور منع پخش صدای او از تلویزیون را داد. اما جان میجر نخست وزیر وقت انگلیس این ممنوعیت را در تاریخ 17 سپتامبر 1994 لغو کرد.

جری آدامز در ارتباط با پرونده قتل زنی به نام  جین مک کانویل در سال 1994 "بازداشت موقت" شد. جین مک کاویل به خبرچینی برای ارتش انگلیس در جریان مبارزات جمهوریخواهان ایرلند شمالی متهم بوده است.

سیاست: احزاب سیاسی و پارلمان بریتانیا | پارلمان معلق | آشنایی با مقر ارتباطات دولت بریتانیا

بیوه مک کانویل از سوی ارتش جمهوریخواه ایرلند به جاسوسی برای انگلیس متهم بوده است. او در سال 1972 و در کشاکش درگیری‌های ارتش جمهوریخواه ایرلند با دولت مرکزی لندن ناپدید شد. جسد او سی و یک سال بعد در یکی از سواحل ایرلند مورد شناسایی قرار گرفت.

جری آدامز پیش از دستگیری هرگونه دخالت در این ماجرا را تکذیب کرده بود.

کد خبر 258094
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز