مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

لیلا خاکسار: امسال برای دومین بار جشنواره «زنان سرزمین من» همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا (س) و هفته زن برگزار می‌شود و این بهانه خوبی است که فضای نمایشگاه لباس که در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود فضایی شاد و نشاط آور برای بازدیدکنندگان باشد.

شلوغ‌ترین و یا شاید بتوان گفت پر ازدحام‌ترین بخش این جشنواره سالن اجرای نمایش (شوی) لباس توسط مانکن‌هاست، که در طول برگزاری نمایشگاه از ساعت 6تا8 بعدازظهر با ظرفیت 400 نفر برگزار می‌شود. این نمایش با حضور 20 مانکن به سرپرستی خانم شاه کوپا به اجرا در می‌آید.

مریم زمانی مدیر هماهنگی این جشنواره می‌گوید: هر روز این سالن علاوه بر 400 نفر ظرفیت، 100 نفر هم متقاضی ایستاده دارد و تعداد زیادی از متقاضیان هم موفق به تهیه بلیت نمی‌شوند و از این بابت هم بسیار ناراضی‌اند.

وی می‌افزاید: این بخش بسیار پربیننده است و مهمترین دلیل این استقبال میل و گرایش مردم به تنوع و رنگ برای پوشش لباس‌هایشان است و به دنبال بهترین مدل‌ها برای استفاده هستند.

زنان در گروه‌های سنی مختلف نوجوان، جوان، میانسال و سالمند برای دیدن این نمایش جذاب حاضر شده‌اند و منتظرند این استقبال با نتیجه‌ای دلخواه  همراه باشد.

در سالن نمایش لباس که مملو از تماشاچی است گرمای فضای  سالن   را به شدت  تحت تأثیر خود قرار داده و بی‌صبرانه منتظر آمدن مانکن‌ها هستند.

ورود مانکن‌ها  با پوشش   اسلامی و رنگ‌های تیره در مدل‌های مختلف آغاز شده و رفته رفته به سمت نمایش لباس‌هایی با رنگ‌های شاد پیش می‌رود. رنگ‌های شاد و مدل‌های متنوع تأثیر بهتری بر روی بینندگان می‌گذارد و آرام آرام زبان تحسین برخی از آنها گشوده می‌شود.

واکنش افراد به جذاب شدن رنگ‌ها به راحتی بیانگر این موضوع است که تنوع  مختلف مهمترین انگیزه زنان شرکت‌کننده در این جشنواره است. مانکن‌ها یکی یکی  با حرکات خاص، جذابیت بیشتری به لباس‌های به نمایش گذاشته شده می‌دهند.

شرکت کنندگان شامل گروه‌های مختلف هستند. برخی خانه‌دار و به دنبال راهی برای گذران اوقات فراغت، برخی دانشجوی رشته طراحی، گروهی خیاط و به دنبال الگوبرداری از مدل‌هایی جدید و عده‌ای هم کنجکاو برای اینکه بدانند در شوی لباس جشنواره سرزمین من چه می‌گذرد.

بالاخره این شو با ارائه 120 مدل لباس به پایان می‌رسد و هرکدام از بینندگان با نظری مختص به خود از سالن خارج می‌شوند.
میترا صادقی یکی از بینندگان می‌گوید: اگر کسی متقاضی مدل‌هایی از این لباس‌ها باشد چگونه می‌تواند آن را تهیه کند؟

مریم زمانی مدیر هماهنگی جشنواره در پاسخ به این سؤال به ما می‌گوید: این سؤالی است که برای بسیاری از بازدیدکنندگان پیش می‌آید. ما از مراجعین می‌خواهیم که هنگام دیدن نمایش لباس به کد لباس توجه کرده و پس از آن با دبیرخانه دائمی جشنواره لباس زنان با شماره تلفن 88441999 تماس گرفته و اطلاعات لازم در این زمینه را جویا شوند.
از نمایش زنده مد لباس اسلامی که بگذریم نوبت به دیگر غرفه‌های این نمایشگاه می‌رسد که 12 غرفه و چهار بخش دارد. این بخش‌ها شامل لباس‌های سنتی و آیینی، لباس مشاغل، غرفه بین‌المللی و لباس‌های فارغ‌التحصیلی است.

لباس مشاغل

غرفه لباس مشاغل با 120 مدل لباس برای 40 نوع شغل پذیرای علاقه‌مندان این جشنواره است. نفیسه روحانی نژاد طراح فارغ‌‌التحصیل دانشگاه و مسئول غرفه لباس مشاغل است. وی در پاسخ به سؤال ما در ارتباط با ویژگی لباس‌های مشاغل می‌گوید این لباس‌ها برای کارمندان ادارات، هواپیمایی، فروشگاه زنجیره‌ای، گروه کر، گمرک و... طراحی شده  که بیشترین طرح‌ها متعلق به طراحان دانشگاه شریعتی است.

در این طرح‌ها تلاش بر این شده که رنگ لباس‌های مشکی و تیره مشاغل تغییر کرده و رنگ‌های مناسب و جذاب دیگری جایگزین آنها شود. وی می‌افزاید لازمه اجرایی شدن این طرح‌ها و استفاده از این لباس‌ها در مشاغل هماهنگی و ارتباط میان طراحان و متقاضیان در مشاغل گوناگون است.

 ضمن اینکه این جشنواره می‌توانست محل خوبی برای ارائه این لباس‌ها با تعداد زیاد در سایزهای مختلف باشد، به دلیل اینکه بسیاری از بازدیدکنندگان خواستار تهیه این لباس‌ها در مدت زمان کوتاهی هستند. اگر این هماهنگی از قبل صورت می‌گرفت و لباس‌های مورد تایید در تعداد مناسبی تهیه می‌شد می‌توانست پاسخگوی نیاز مراجعین نیز باشد.
وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: تداوم این جشنواره‌ها ضمن اینکه می‌تواند فرصتی مناسب برای متقاضیان، طراحان و تولیدکنندگان باشد زمینه ساز تهیه لباس‌هایی مناسب برای سنین پایین و نوجوانان نیز خواهد بود و جذابیت‌های لازم برای این گروه سنی را نیز پیدا می‌کند.

لباسهای سنتی و آیینی

غرفه‌های لباس‌های سنتی و آیینی جزء جذابترین غرفه‌های این نمایشگاه هستند که با طرح و رنگ و نمایش لباس‌های قوم ترک، کرد، خراسانی، ترکمن، لر و عرب با دکورهای جذاب نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

عشرت بدر، مسئول غرفه استان فارس و مؤسس خانه لباس‌های سنتی و آیینی ایران در گفتگو با ما می‌گوید: 60 نوع لباس استان فارس که شامل لباس قوم‌های کرد، لر، ترک، عرب و اقلیت‌های مذهبی می‌شود در اینجا به نمایش گذاشته شده است.

 وی همچنین می‌افزاید: محل و دکوری که برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده فضایی را به وجود آورده که هر بازدیدکننده‌ای بدون اینکه نیاز سفر به مناطق مختلف کشور را داشته باشد حداقل با تنوع پوششی کشور خود آشنا شود. در اینجا بیشتر لباس‌های  عروس‌های فارس و لباس عقد زنان شیرازی به نمایش گذاشته شده است.

لباس سبز، نشان خوشبختی و سبزبختی این زنان به شمار می‌آید. این لباس‌ها از بهترین پارچه‌ها و بافت‌های سنتی و کارهای دستی تهیه شده و به نسبت کاری که بر روی آنها صورت گرفته قیمت گذاری می شود. وی در مورد استقبال از خرید این لباس می‌گوید: این لباس‌ها بیشتر شکل موزه‌ای دارند و کسانی که علاقه‌مند به تهیه آنها هستند می‌توانند از طریق کارگاه‌های تولیدی، این لباس‌ها را با قیمت مناسب‌تری تهیه نمایند.

حضور 22 کشور

شرکت 22 کشور به  این جشنواره   وجهه‌ای بین‌المللی بخشیده است. از میان این شرکت‌کنندگان لباس‌های کشور ترکیه که بیشتر نمونه‌های حجاب را به نمایش گذاشته بودند، توجه بیشتری را به خود جلب می‌کرد و بازدیدکنندگان با رغبت بیشتری در این غرفه پا گذاشته و به لمس و اظهار نظر در مورد  این لباس‌ها می‌پرداختند.

کشورهای دیگری نیز مانند افغانستان، اردن، سومالی، مالی، موریتانی، پاکستان و تاجیکستان در یک غرفه در کنار عکس‌های مربوط به نماد هر کشور به نمایش گذاشته شده است. ویژگی این لباس‌ها رنگ‌های شاد و متنوع آنها بود.

غرفه طراحان دانشگاهی

غرفه طراحان دانشجو و فارغ‌التحصیلان رشته طراحی لباس هم از جذابیت خاص خود برخوردار است و بیشتر مدل لباس‌ها به سمت و سوی لباسهای مجلسی می‌رود و مسئولان غرفه‌ها هم به دلیل پایان‌نامه بودن این لباس‌ها اجازه عکاسی به کسی نمی‌دادند.

به‌آفرین وطن دوست، یکی از فارغ‌التحصیلان رشته طراحی در گفت‌وگو با ما و در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند تحولی در پوشش ایرانیان به وجود بیاورد، گفت: البته طبیعی است که این روند خیلی به سرعت پیش نرود به دلیل اینکه برای لباس‌های بیرون از منزل بیشتر رنگ‌های تیره را مورد استفاده قرار داده‌اند و این تغییر نیازمند زمان است، برپایی چنین جشنواره‌هایی می‌تواند کمک مؤثری در جهت رفع نیاز انسان‌ها به استفاده از رنگ‌ها در پوشش داشته باشد.

برگزاری این جشنواره با همه ویژگیهای خاص خود نظرات مثبت و منفی را نیز در پی داشته و برخی نمایندگان در ارتباط با نداشتن مجوز اظهار نظرهایی کرده‌اند. این در حالی است فرحناز قند فروش، دبیر این جشنواره گفته است که ما از سازمان‌های مسئول خواستیم، که آنها نیز ما را حمایت کردند. 

وی همچنین گفت: استانداری بالاترین مقام اجرایی در استان است. دلیلی وجود ندارد که برای هر چیزی به نمایندگان مجلس مراجعه کرد. قندفروش از صرف هزینه‌ای بالغ بر 100میلیون تومان برای این نمایشگاه نیز خبر داد و گفت: اینها به جز خدمات رایگانی است که صدا و سیما برای تبلیغ، شهرداری برای نصب بیلبوردها، سازمان گردشگری، آموزش و پرورش و وزارت بازرگانی برای ما انجام داده‌اند.

Khaksar@Hamshahri.org

کد خبر 25876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز