همشهری آنلاین: مدیرعامل موسسه توسعه پایدار و محیط زیست گفت: فقط ۲۹ کشور دنیا مجاز به دستکاری ژنتیکی گیاهان و جانوران هستند در حالی که ۲۰۲ کشور در دنیا وجود دارد.

به گزارش ایرنا، "کاترین رضوی" در نشست مشورتی محصولات کشاورزی دست‌ورزی شده ژنتیکی، قانون ایمنی زیستی و ضرورت ارزیابی خطر آن‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: امیدواریم در کشور محیط زیست و ایمنی زیستی فقط در آلودگی هوا، خاک و آب دیده نشود.

هر موجود زنده از جمله گیاهان ساختار منحصربه فرد خودش را دارد که آن را از سایر گونه‌ها متمایز می‌کند، بنابر این اگر هرگونه دستکاری در ژن آن ایجاد شود، نیاز به دقت و تحقیق بسیاری دارد.

وی افزود: علم مهندسی ژنتیک از سال 1996 در جهان آغاز شد که امروزه برخی از چالش‌ها و مضرات خود را در بروز انواع بیماری‌ها و تخریب محیط زیست نشان می‌دهد.

رضوی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل وابستگی جدی کشور به ورود مواد غذایی خام از خارج، نبود قوانین و کنترل‌های جدی در ردیابی ورود مواد غذایی دستکاری ژنتیکی شده مانند دانه ذرت، روغن و سویا آمار دقیقی از حجم ورود این محصولات به کشور وجود ندارد.

وی افزود: همزمانی افزایش مصرف گسترده محصولات دستکاری ژنتیکی شده در کشور با برخی از آمارهای زیستی نگران‌کننده مانند افزایش میزان ناباروری در زوج‌های جوان، افزایش بیماری ام. اس در نسل جوان، شیوع نگران‌کننده برخی از سرطان‌های خاص مانند سرطان‌های سیستم گوارشی این هشدار را به دانشمندان و تصمیم‌سازان کشور می‌دهد که توجه بیشتری به این مقوله داشته باشند.

رضوی ادامه داد: در نیمه دوم قرن بیستم با گسترش مرزهای علم ژنتیک و پیدایش فناوری‌های نوین مرتبط با مهندسی ژنتیک امکان جداسازی ژن‌های خاص از یک موجود زنده و انتقال آن به موجودی دیگر پدید آمد؛ با توجه به سادگی نسبی ساختار ژنتیکی گیاهان و طول دوره کوتاه عمر آنها بیش‌ترین فعالیت‌های مرتبط با مهندسی ژنتیک بر روی گیاهان انجام شد که منتهی به تولید گیاهانی با ویژگی‌های جدید شد که تا قبل از آن به طور طبیعی وجود نداشتند.

وی اظهار داشت: ورود این گونه محصولات به بازار نیازمند انجام آزمایش‌های طولانی‌مدت و طی کردن مراحل آزمون و خطا است زیرا با سلامت جامعه سروکار دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی فعالیت این فناوری را محدود کرده‌اند زیرا تا حدودی به مضرات آن پی برده‌اند.

رضوی تاکید کرد: باید بخش تحقیقات در کشور تقویت و بودجه کافی برای آن در نظر گرفته شود.

مدیرعامل موسسه توسعه پایدار و محیط زیست تاکید کرد: همچنین باید برچسب‌گذاری بر روی محصولات وارداتی و حتی داخلی جدی گرفته شود تا مردم نسبت به محصولاتی که استفاده می‌کنند، آگاهی داشته باشند. 

کد خبر 260048
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز