مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیل گیتس که ثروتمند‌ترین مرد جهان به‌شمار می‌رود برای ساخت یک یخچال به مردی ولزی ۱.۴ میلیون دلار کمک مالی کرده‌است.

بیل گیتس

براساس گزارش میل‌آنلاین، این دست‌و‌دلبازی گیتس برای ساخت یک یخچال معمولی نبوده‌است، یخچالی که توسط این مخترع ولزی ابداع شده می‌تواند بدون مصرف انرژی واکسن‌های مختلف را تا 35 روز خنک نگه دارد.

این وسیله برای استفاده در مناطق دورافتاده کشورهای درحال توسعه ساخته شده‌است، مناطقی که دسترسی به برق در آنها بسیار محدود است، یا از قطعی برق مداوم در عذابند و در عین حال به واکسن‌ها برای حفظ سلامت جامعه خود نیازمندند.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس برای طراحی و ساخت یخچالی که بدون مصرف برق بتواند از ترکیب حیاتی واکسن‌ها محافظت کند،‌ از طرح شرکت یخچال‌سازی Sure Chill استقبال کرده و پشتیبانی مالی آنها را به عهده گرفت.

بیل گیتس

این تکنولوژی خنک کننده جدید برای خنک‌نگه داشتن واکسن‌ها در مناطق دورافتاده و محروم از آب استفاده می‌کند. به گفته یان تنسلی، مخترع یخچال، این وسیله می‌تواند در محیط‌های نامناسب و محروم با گرمایی بیش از 43 درجه سلسیوس، واکسن‌ها را خنک نگه‌دارد. در این تکنولوژی آب تمامی قطعات و تجهیزات یخچال را احاطه می‌کند. زمانی که یخچال به برق وصل می‌شود،‌آب منجمد شده و پس از قطع شدن برق، یخ‌ها به تدریج ذوب شده و آبی با دمای چهار درجه را در اطراف بخشهای مختلف یخچال جاری می‌سازد. به این شکل یخچال می‌تواند برای 35 روز بدون نیاز به برق خنک باقی بماند.

به گفته وی تکنیک‌های خنک‌کننده موجود ممکن است سلامت واکسن‌ها را به خطر انداخته و آنها را بیش از اندازه خنک و یا گرم کند. اما تکنولوژی جدید و بدون برق می‌تواند درجه حرارتی ثابت و چهار درجه‌ای را برای محافظت از واکسن‌ها فراهم کند. این درجه حرارت،‌ مناسب‌ترین دما برای محافظت از مواد غذایی و واکسن‌ها است.

کمک مالی گیتس به این شرکت زمینه آغاز دوره استفاده آزمایشی از یخچال را در شرق و غرب آفریقا فراهم آورده‌است. شرکت Sure Chill هم‌اکنون یخچال‌های 10 روزه خود را در 30 کشور جهان مورد استفاده قرار داده‌است.

کد خبر 261041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز