همشهری آنلاین: ایران در نشست پیگیری اهداف اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی (WSIS+۱۰) که قرار است دهم تا سیزدهم ژوئن با حضور وزیران مخابرات و مقام‌های عالی کشورهای عضو اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد برگزار شود، شرکت می‌کند.

wsis

این اجلاس در روزهای 10 تا 13 ژوئن (20 الی 23 خرداد) در مقر این اتحادیه در ژنو سوییس برگزار خواهد شد.

این درحالی است که حضور ایران در سال‌های گذشته پس از اجلاس سران جهانی جامعه اطلاعات محدود شده بود.

طبق گزارش اين اتحادیه، اين اجلاس  پس از شش مرحله (با پنج نشست فيزيكي)با هدف جمع بندی گزارش‌های کشوری درحوزه جامعه اطلاعاتي و نهایی کردن نتایج شش دوره مذاکرات طرف‌های ذینفع با حضور وزاری ارتباطات کشورهای عضو برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اتحادیه بين‌المللي ارتباطات دوربرد قرار است در اين اجلاس دستاوردهای کشورهای عضو و اقدامات آن‌ها برای نیل به اهداف دهگانه تعریف شده این جامعه ارائه شود. همچنین مروری بر فعالیت‌های یک دهه گذشته این جامعه پس از تاسیس در سال 2003 از دیگر برنامه‌های اعلام شده اجلاس چهارم است.

ایران قرار است در این اجلاس دو کارگاه با عناوین «آینده جامعه اطلاعات پس از 2015: فرصت‌ها و چالش ها» و «فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش ICT ایران» برگزار کند.

علاوه بر این احتمالا پانل دستاوردهای ایران در جامعه اطلاعات نیز در این اجلاس ارائه می‌شود.

کنفرانس آماده سازی ملی برای اجلاس جامعه اطلاعاتی، روز یکشنبه ۴ خرداد ماه با حضور اساتید دانشگاه و مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شده بود.

نخستین اجلاس سران جامعه اطلاعاتی یا WSIS با همکاری سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۳ در ژنو سوئیس و پس از آن در ۲۰۰۵ میلادی در تونس برگزار شد. در این نشست‌های بین المللی، دولت‌ها و رهبران جهان تعهد خود را نسبت به حرکت به سمت ایجاد یک جامعه اطلاعاتی برای همگان اعلام داشتند به طوری که در آن همه بتوانند اطلاعات و دانش را خلق کنند، به آن دسترسی داشته باشند و آن را به کار گرفته و به اشتراک گذارند.

در پایان این اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی که بعداً WSIS نام گرفت، کشورهای شرکت کننده در مورد مجموعه‌ای از تعهدات و فعالیت‌ها پیرامون تأسیس و توسعه مراکز مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT توافق کردند. علاوه بر این همه دولت‌ها باید تا سال 2015 به آن‌ها دست یابند، 11 خط عمل نیز تعیین و در راستای تحقق اهداف 10 گانه به تصویب رسید. که روح کلی این اهداف و نقشه راه در مورد افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی کشورها برای دسترسی به اطلاعات و ارتباطات قوی تر در سایه این اطلاعات است.

از آن پس تاکنون سالانه اجلاسی به میزبانی اتحادیه بين‌المللي ارتباطات دوربرد و همکاری برخی دیگر از سازمان‌های بین المللی به منظور پیگیری مصوبات آن دو اجلاس برگزار شده است.

اجلاس بعدی سران دربارهٔ جامعه اطلاعاتی در سال ۲۰۱۵ خواهد بود.

کد خبر 261510
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha