یک روز بعد از طوفان مرگبار پایتخت، بارش باران سیل‌آسا در شهرهای مختلف علاوه بر واردکردن خسارات زیاد به منازل و زمین‌های کشاورزی، به کشته‌شدن ۲نفر و مصدومیت ۱۵نفر منجر شد.

برخورد قطار

اين، همه حوادثي نبود كه در تعطيلات پايان هفته گذشته رخ داد؛ چراكه در استان سمنان نيز برخورد 2قطار در مسير مشهد، جان يك نفر را گرفت و 35نفر را مجروح كرد.بعد از ظهر سه‌شنبه نخستين نشانه‌هاي طوفان در شرق مازندران كه توده‌هاي وسيع ابر و بارش باران بود، پديدار شد. هرچند بارش باران در ساعت‌هاي اوليه نگران‌كننده نبود اما به‌تدريج بر شدت آن افزوده شد و طي چند ساعت به سيلاب تبديل شد. شدت بارش‌ها در روز چهارشنبه به اوج خود رسيد و سيلاب بيشتر شهرهاي مازندر ان و حتي چند شهر ديگر ازجمله آ‌ ق‌قلا در استان گلستان، سمنان، دامغان و شاهرود را نيز دربرگرفت.

خسارت به زمين‌هاي كشاورزي

علاوه بر ورود سيل به خانه‌ها، قطع‌شدن جريان برق، آب، گاز و خطوط مخابراتي ازجمله مشكلات ناشي از بارش باران شديد بود. سيل فقط در محدوده ساري تا شهرستان گلوگاه موجب آبگرفتگي 2200واحد مسكوني شد و به برخي از آنها خسارتي بين 10تا 60درصد وارد كرد. اين سيلاب همچنين خسارت‌هاي زيادي را به بخش كشاورزي در شهرهاي مازندران وارد كرد.

مرگ 2نفر در پي ريزش ديوار

ساكنان مناطق سيلزده كه بيشتر آنها با مشكل آبگرفتگي منازل‌شان روبه‌رو شدند سعي داشتند زندگي‌شان را در برابر سيلاب نجات دهند. اما حضور در مناطق آب گرفته خطراتي را برايشان در بر داشت. ازجمله 2كارگر يك كارگاه آلومينيوم‌سازي‌ در اطراف ساري كه هنگام ورود سيل به كارگاه سعي كردند با حفر يك جوي در كنار ديوار كارگاه آب را خارج كنند، اين اقدام آنها به قيمت جانشان تمام شد؛ چرا كه لحظاتي بعد از آنكه اين دو نفر بخش پاييني ديوار را سوراخ كردند ديوار بر سرشان فروريخت و وقتي نيروهاي امدادي به محل رسيدند آنها فوت شده بودند.

تخريب 90درصدي يك روستا

ميزان خسارات سيل شمال كشور به حدي است كه كارشناسان همچنان در حال ارزيابي آن هستند. با وجود اين گزارش‌ها از واردن آمدن خسارت‌هاي زيادي به شهرها و روستاهاي اين مناطق حكايت مي‌كند. ازجمله رانش زمين در روستاي نرگس‌چال از توابع شهرستان آزادشهر در شرق گلستان موجب تخريب 90درصدي اين روستا شد.

صادق علي مقدم، مديركل مديريت بحران استان گلستان در اين‌باره به ايرنا گفت: بر اثر رانش زمين بخش عمده‌اي از اين روستا تخريب شد و به‌دليل خطري كه مردم را تهديد مي‌كند دستور تخليه روستا صادر شد و ساكنان روستا در مناطق ديگري اسكان داده شدند. در همين حال حسين درخشان، سخنگوي سازمان هلال احمر به همشهري گفت:

به‌دنبال وقوع سيل در استان‌هاي شمالي عمليات امداد و نجات از صبح چهارشنبه آغاز شد. سيل به 11شهر ازجمله كلاردشت، ساري، بهشهر، نكا، سوادكوه، آق‌قلا، گرگان، سراب، سمنان، دامغان و شاهرود خساراتي را وارد كرد و امدادگران هلال احمر در مجموع به 1400نفر امدادرساني كردند و در نهايت اين سيل 15مصدوم و 2كشته برجاي گذاشت. 70نفر كه نياز به اسكان موقت داشتند، در چادر‌هاي هلال احمر اسكان داده شدند.

برخورد مرگبار 2قطار در مسير مشهد

در حادثه‌اي ديگر قطار مسافربري كه از تهران راهي مشهد بود در ايستگاه امروان دامغان با يك قطار باري كه در آنجا متوقف بود، برخورد كرد و در اين حادثه يك نفر كشته شد و 35نفر ازجمله لكوموتيورانان هر دو قطار مجروح شدند. ساعت 22:10پنجشنبه شب، قطار فوق‌العاده 9طوس كه ساعت 17:15همان روز با 340مسافر از تهران به سمت مشهد به راه افتاده بود، وقتي به ايستگاه امروان دامغان رسيد دچار حادثه‌اي شد كه جان خيلي‌ها را به خطر انداخت. پيش از اينكه قطار به ايستگاه برسد، يك قطار باري خالي از سوخت در خط4 ايستگاه توقف كرده بود و هنوز معلوم نيست چرا لكوموتيورانان قطار مسافربري، متوجه اين قطار نشدند و در نهايت قطار به محض ورود به ايستگاه به‌شدت با اين قطار باري برخورد كرد.

شدت برخورد به حدي بود كه خسارت زيادي به واگن نخست قطار وارد شد تا جايي كه مسافران حاضر در كوپه اول اين واگن داخل قطار گير افتادند و محبوس شدند. وقتي خبر به امدادگران رسيد، تيم‌هايي از آتش‌نشاني، هلال احمر و اورژانس راهي محل حادثه شدند و تلاش براي نجات حادثه ديدگان شروع شد. از آنجايي كه واگن نخست آسيب زيادي ديده بود، امدادگران با شكستن شيشه‌ پنجره‌هاي واگن و با كمك نردبان وارد قطار شدند و توانستند مسافران گرفتار را نجات دهند. در جريان اين حادثه يك مسافر به‌علت شدت جراحات وارده جانش را از دست داد و 35مسافر ديگر مجروح شدند

آتش گرفتن 2 اسكانيا در 24 ساعت

2 اتوبوس مسافربري بر اثر نقص فني آتش گرفتند اما در اين حوادث به كسي آسيبي نرسيد. به گزارش فارس نخستين حادثه عصر 13خردادماه رخ داد و يك‌دستگاه اتوبوس اسكانيا كه از زاهدان عازم سراوان بود به‌علت نقص فني مسافران خود را در شهرستان خاش پياده كرد و براي رفع نقص فني به زاهدان بازگشت كه در بين راه آتش گرفت.

آتش‌سوزي كه ابتدا از طريق لنت‌هاي ترمز شروع شده بود به باك گازوئيل سرايت كرد و تمامي اتوبوس دچار حريق شد كه خوشبختانه در اين حادثه به كسي آسيب نرسيد. همچنين ظهر 14خرداد يك اتوبوس اسكانيا در كيلومتر 40محور شاهرود به سبزوار دچار آتش‌سوزي شد كه در اين حادثه مسافران اتوبوس متوجه حريق شدند و بلافاصله با هوشياري راننده از خودرو خارج شده و به مكاني امن پناه بردند. اين حريق نيز توسط آتش‌نشانان مهار شد.

کد خبر 261658

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha