همشهری آنلاین: ۴۰ تن از شکارچیان با سابقه در مازندران روز شنبه در آیینی به مناسبت هفته محیط زیست با ادای سوگند از شکار و تفنگ خداحافظی کردند.

به گزارش ایرنا، آیین خداحافظی این شکارچیان که از اهالی روستاهای "داربکلا"، "مرسم" و "اوسا" در شهرستان‌های ساری و میاندرود بودند، عصر امروز در محل اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در ساری برگزار شد.

شکارچیان که از جفا به طبیعت پشیمان بودند در این مراسم توبه نامه امضا و قسم نامه قرائت کردند که دیگر هرگز تفنگ به دست نگیرند و به شکار نروند.

توبه کنندگان همچنین به صورت نمادین دو قبضه تفنگ شکاری را شکستند و چندین قفس پرندگان شکاری را هم شکستند تا پشیمانی خود را در عمل به نمایش بگذارند.

بوسیدن قنداق تفنگ شکاری و تحویل آن به مسوولان محیط زیست هم دیگر برنامه این آیین بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران هم در جمع این شکارچیان خودبازنشسته گفت : ترویج فرهنگ حفاظت از حیات وحش و جلوگیری از انقراض برخی گونه‌های جانوری از اهداف برگزاری آیین حلالیت از طبیعت و سوگند خداحافظی و توبه شکارچیان است.

"ناصر مهردادی" با بیان این که در حال حاضر وضعیت برخی از گونه‌های جانوری در مازندران وخیم است، افزود: تا کنون حدود 10 هزار مجوز تفنگ شکاری در استان صادر شده است.

وی با اظهار این که مازندران از لحاظ تنوع زیستی بسیار غنی است، گفت: دستکم 483 گونه جانوری از رده‌های مختلف پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها در مازندران وجود دارد.

مهردادی اظهار کرد: پرندگان با 310 گونه از 58 خانواده در 17 راسته بیشترین گونه حیات وحش مازندران محسوب می‌شوند و پس از آن ماهی‌ها با 75 گونه قرار دارند.

پستانداران نیز با 63 گونه و 19 خانواده از شش راسته، دوزیستان با 9 گونه از شش جنس و شش خانواده و خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده دیگر گونه‌هایی هستند که مازندران را به عنوان زیست بوم خود برگزیدند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران از وجود 21 منطقه تحت عنوان مناطق چهارگانه در استان خبر داد و گفت: این مناطق شامل دو پارک ملی، سه اثر طبیعی ملی، پنج پناهگاه حیات وحش و 11 منطقه حفاظت شده با مساحتی حدود 500 هزار هکتار است.

مازندران همچنین دارای تالاب‌های متعدد از جمله تالاب بین‌المللی و پناهگاه حیات وحش میانکاله به وسعت یکصد هزار هکتار و تالاب بین‌المللی و مجموعه دامگاه‌های فریدونکنار به وسعت پنج هزار و 400 هکتار است.

مهردادی گفت: مازندران دارای گونه‌های شاخصی از پستانداران بویژه پلنگ، خرس قهوه‌ای، مرال یا گوزن قرمز، شوکا، سیاهگوش، گربه جنگلی، گراز، کل و بز، گوسفند وحشی و روباه است که همیشه در معرض شکار غیر مجاز قرار دارند.

کد خبر 261846
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha