دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یافته‌های جدید پژوهشگران حاکی از آن است که بررسی DNA می‌تواند به ریشه یابی تمامی بیماری‌ها کمک کند.

دی ان ای راه ریشه یابی بیماری‌ها

به گزارش مهر، اگرچه آزمایش خون رایج‌ترین شیوه برای شناسایی عوامل بیماری‌زا است اما این شیوه همیشه پاسخگو نیست.

دانش پژوهان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو با بهره مندی از پیشرفت‌های صورت گرفته در دستگاه‌های تجزیه و تحلیل DNA به روش مستندتری برای ریشه یابی بیماری‌ها رسیده‌اند.

در این روش، از خون یا مایع نخاعی بیمار نمونه برداری می‌شود . سپس تمامی انواع DNA کشف شده در نمونه، تحلیل می‌شود تا ویروس، باکتری، قارچ یا حتی انگل عامل بیماری شناسایی شود.

این فناوری " نسل آینده تعیین توالی DNA" نامگذاری شده است.

این گروه از پژوهشگران این شیوه نوین را بر روی 30 مورد بررسی کردند و در 25 درصد موارد با موفقیت، بیماری را تشخص دادند. برخی از این 30 مورد دلایلی غیرعفونی داشتند.

به طور مثال، آنها موفق شدند با استفاده از این شیوه بیماری یک زن 21 ساله که دچار عفونت شدید با تب و درد مفاصل شده بود تشخیص دهند. شیوه‌های رایج تشخیصی، بیماری این زن را شناسایی نکرده بود.

دکتر چالرز چیو، مجری این تحقیقات و همکارانش نمونه خون بیمار را در دستگاه تحلیل سریع DNA قرار دادند. بعد نتایج را با DNA موجود در یک بانک داده‌های بزرگ که حاوی انواع عوامل بیماری‌های عفونی بود، مقایسه کردند.

محققان دریافتند این زن به یک ویروس مرتبط با آبله مرغان مبتلاست. پزشکان با تشخیص این بیماری موفق به درمان این بیمار شدند.

کد خبر 262082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha