همشهری آنلاین: حقیقت این است که دولت آمریکا و جاسوسانش نمی‌توانند از راه دور گوشی موبایل خاموشی را روشن کند، اما می‌تواند مانع از خاموش شدن حقیقی آن شود.

براساس گزارش CNN، دولت آمريكا حتي زماني كه شما گوشي خود را خاموش مي‌كنيد، مي‌تواند آن را دوباره روشن كند. اين واقعيت ترسناكي است كه اسنودن هفته گذشته در مصاحبه‌اش با تلويزيون NBC اعلام كرد،‌واقعيتي كه بيشتر به سحر و جادو شباهت دارد؛ واقعا كسي مي‌تواند گوشي خاموش شده را بدون اينكه آن را لمس كند، ‌دوباره روشن سازد؟

پاسخ اين پرسش منفي است، اما جاسوسان آمريكايي مي‌توانند كاري كنند كه گوشي شما خاموش به نظر بيايد.
اين يك ترفند مكارانه‌است. شما كليد خاموش گوشي را فشار مي‌دهيد، گوشي صدايي كوچك ايجاد كرده و روي نمايشگر آن مي‌توان انيميشن كوتاهي را كه در زمان خاموشي نمايش داده مي‌شود، مشاهده كرد. نمايشگر سياه مي‌شود، اما گوشي به صورت مخفيانه هنوز روشن است،‌ ميكروفون‌هاي آن درحال گوش دادن و دوربين آن درحال ضبط كردن است.

توضيح اينكه چگونه جاسوس‌هاي آمريكايي توانسته‌اند وارد گوشي شما شوند را بايد از جاسوسان سابق و اعضاي پيشين سازمان سيا پرسيد. به گفته اين افراد، جاسوس‌هاي دولتي مي‌توانند شبكه موبايل‌هاي مينياتوري خود را راه‌اندازي كنند و گوشي شما خود‌به‌خود به اين شبكه متصل مي‌شود. اكنون برج مخابراتي اين شبكه دستوري راديويي را به آنتن گوشي شما ارسال مي‌كند: تراشه باند پايه، و با دريافت اين دستور، گوشي درمي‌يابد بايد به‌شكلي ساختگي خاموش شود و به همان شكل باقي بماند.

با اين‌همه يك هك هوشمندانه نبايد از كل گوشي شما بهره‌برداري كند، هكرها ممكن است تنها از ميكروفون و يا سيگنال‌هاي گوشي براي رديابي موقعيت استفاده كنند. اين شيوه در كنار دستكاري فيزيكي تجهيزات ارتباطاتي به مقامات آمريكايي امكان مي‌دهد به درون گوشي‌هاي كاربران نفوذ كرده و در صورت نياز آنها را روشن نگه دارند.

به گفته متخصصان، ‌تنها شيوه اي كه مي‌توان از طريق آن پي به اين حيله برد، تشخيص گرم ماندن گوشي در زمان خاموش بودن آن است،‌اين به آن معني است كه پردازشگر گوشي هنوز درحال فعاليت است.

با اين‌همه با در پيش گرفتن چند استراتژي مي‌توان از درگير شدن در اين تكنيك هك گوشي ممانعت كرد، براي مثال مي‌توان گوشي را در حالت بازيابي يا به‌روزرساني ثابت‌افزار گوشي يا وضعيت DFU قرار داد، وضعيتي كه ميانبري است از ميان سيستم عامل گوشي و در هر دستگاه شكلي متفاوت دارد.

كاربران آي‌فون براي انجام اين‌كار بايد گوشي خود را در حالتي كه آي‌تيونز باز است، به رايانه وصل كنند و سپس كليد خاموش و كليد Home را همزمان براي 10 ثانيه نگه دارند و سپس كليد خاموش را رها كنند، در اين لحظه بايد تبليغ آي‌تيونز روي صفحه پديدار شود و به اين شكل گوشي در وضعيت DFU قرار مي‌گيرد.

سيستم‌هاي اندرويدي براي قرار گرفتن در اين وضعيت تكنيك‌هاي متفاوتي دارند كه به نوع دستگاه بستگي دارد. استفاده از جلد‌هاي مسدود كننده سيگنال‌هاي موبايل، خارج كردن باتري گوشي در گوشي‌هايي كه از باتري جداشونده برخوردارند بهترين گزينه موجود براي خنثي كردن حيله جاسوسان آمريكايي است.

شركت Scilent Circle كه مجري ارتباطات محرمانه است، تمامي اين گزينه‌ها را در زمان توليد گوشي سياهش در نظر گرفته‌بود، گوشي كه از باتري جداشدني برخوردار است و به سيستم عاملي محرمانه و غيرقابل ردگيري مجهز است. و از آنجايي كه برج‌هاي مخابراتي جاسوسي مي‌توانند به آنتن اين گوشي نيز دسترسي پيدا كنند، اين شركت با همكاري شركت Nvidia در تلاش است تا تراشه‌اي مخصوص به اين گوشي و با ايمني بالا توليد كند.

با اين‌همه جاسوسان آژانس امنيت ملي به خود زحمت نمي‌دهند تا به گوشي هر انساني كه روي سياره زمين سكونت دارد نفوذ كرده و زندگي او را تحت نظر بگيرند،‌آنها تنها به ليستي ويژه و تعيين شده از افراد علاقمندند؛ اگرچه به گفته متخصصان ايمني، FBI از اين تكنيك‌ها براي تجسس درباره هرنوع جرم و تخلفي استفاده مي‌كند.

کد خبر 262162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha