طعم و مزه کبابی که در این مطلب طرز تهیه آن آمده، با طعم و مزه کباب تابه‌ای‌های رایج متفاوت است ولی زمان لازم برای پخت آن با کباب‌های معمولی چندان تفاوتی ندارد.

کباب تابه ای - غذا  - Kebeb Digi

به گزارش همشهری آنلاین، شاید خوشمزه‌ترین کباب‌های ایرانی مثل چنجه، کوبیده و برگ را در رستوران بخوریم، اما طعم کباب تابه‌ای خانگی با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. البته به شرطی که فوت و فن پختن یک کباب تابه‌ای خوشمزه را بلد باشید. در این دستور پخت طرز تهیه کباب تابه‌ای با گوشت چرخ‌کرده را آموزش می‌دهیم.

بین تمام غذاهای سنتی ایران کباب چیز دیگری است. این غذا جزئی از فرهنگ ایرانی به شمار می‌رود و از دیرباز در ایران محبوبیت زیادی داشته است. در تمام ایران از عشایر گرفته تا شهرهای مختلف، کباب تابه‌ای یا دیگی را به شکل‌های مختلف تهیه می‌کنند. برای مثال یکی از معروف‌ترین کباب‌های سنتی ایران کباب دیگی سنگسری است که در دل خاکستر داغ پخته می‌شود.

کباب تابه‌ای علاوه بر اینکه خوشمزه است، سریع و آسان آماده می‌شود و همین موضوع باعث محبوبیت بیشتر آن شده. کباب تابه‌ای هم مانند دیگر کباب‌های ایرانی مواد اولیه‌ زیادی نیاز ندارد و با کمی پیاز و ادویه مزه‌دار می‌شود.

معمولا کباب تابه‌ای را با گوشت گوسفند می‌پزند که چرب‌تر است، اما اگر دوست داشته باشید می‌توانید به صورت نصف نصف از مخلوط گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید. حتی می‌توانید به جای گوشت قرمز کباب تابه‌ای را با مرغ بپزید.

کباب تابه‌ای به لحاظ پخت، غذای پردردسری نیست و پختن آن به طور معمول روی اجاق گاز نیز به زمان خیلی زیادی نیاز ندارد ولی هر چقدر هم که سریع آماده شود، هرگز به سرعت مایکروفر نخواهد بود. البته با اینکه این نوع کباب هم به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ طعم و مزه با کباب تابه‌ای‌های رایج متفاوت است ولی زمان لازم برای پخت آن با کباب‌های معمولی چندان تفاوتی ندارد. برای این منظور حدود ۱۰ دقیقه زمان پخت در مایکروفر کافی است که علاوه بر زمان مورد نیاز برای مرحله آماده‌سازی مواد این غذا به طور جمع ۲۵ دقیقه خواهد شد.

مواد لازم

۵۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده
یک عدد پیاز کوچک
یک حبه سیر
۲ قاشق سوپ‌خوری رب گوجه‌فرنگی
یک پیمانه خمیر نان فانتزی خشک‌شده
یک عدد تخم‌مرغ
یک قاشق چای‌خوری پودر آویشن 
۲ قاشق چای‌خوری جعفری خردشده
یک عدد گوجه‌فرنگی متوسط
نمک و فلفل، به میزان لازم
یک دسته کوچک پیازچه
۳ قاشق سوپ‌خوری روغن مایع گیاهی

طرز تهیه کباب تابه‌ای | فوت‌وفن پختن یک کباب تابه‌ای خوشمزه

طرز تهیه کباب تابه‌ای

۱ ـ ابتدا کاسه بلوری بزرگی آماده کنید و گوشت چرخ‌کرده را در آن بریزید و پیاز را پس از پوست کندن در آن رنده کنید. سیر را نیز پوست کنده و ریز خرد کنید. گوجه‌فرنگی را هم با پوست به قطعات خیلی کوچک تقسیم کنید.

اگر کباب‌ها در این مدت مغزپخت نشدند، مدت پخت را کمی افزایش دهید.

۲ ـ همه سبزیجات خردشده را همراه بقیه مواد ذکرشده در فهرست مواد لازم، به طور همزمان به گوشت اضافه کنید و مخلوط گوشتی را خوب ورز دهید تا مواد با هم مخلوط شوند.

۳ ـ مقداری از مخلوط را با یک دست برداشته و در کف دست دیگر به شکل گلوله درآورید سپس با فشار، آن را به دایره‌ای کوچک تبدیل کنید. با این مقدار مواد لازم، شما می‌توانید ۷ عدد از این کباب‌های دایره‌ای شکل درست کنید.

۴ ـ ظرفی مخصوص مایکروفر را که برای این تعداد کباب مناسب باشد، آماده کرده و با روغن چرب کنید، سپس کباب‌ها را کف ظرف بچینید و ظرف را بدون در، داخل مایکروفر قرار دهید و با حداکثر قدرت، آن را روی ۱۰ دقیقه زمان تنظیم کنید.

در صورت تمایل روی کباب‌ها مقداری سس گوجه‌فرنگی و جعفری خردشده بریزید و همراه پیازچه سرو کنید.

ترفندهایی برای خوشمزه‌تر شدن کباب تابه‌ای

  • بهتر است از مخلوط گوشت گوساله و گوشت گوسفند برای تهیه کباب تابه‌ای استفاده کنید.
  • دقت کنید اگر چربی گوشت بیش از اندازه باشد، هنگام پخت اندازه و سایز کباب تابه‌ای تغییر می‌کند و کباب تابه‌ای جمع می‌شود.
  • هر چه مقدار گوشت گوسفندی کباب‌ها بیشتر باشد، کباب تابه خوشمزه‌تر خواهد شد.
  • برای لذیذتر شدن کباب تابه‌ای مقداری گلپر هم به آن اضافه کنید تا طعم متفاوت‌تری از کباب را امتحان کنید.
  • برای معطر کردن کباب یک قالب کره را روی آن خرد کنید.
  • هرگز از تخم مرغ در کباب تابه‌ای استفاده نکنید. چون باعث سفت شدن کباب می‌شود.
  • کباب‌ها را با حرارت بسیار کم بپزید تا مغز پخت شوند.
  • در صورت رقیق شدن مایه کبابتان مقداری آرد نخودچی و یا آرد سیب‌زمینی به آن اضافه کنید.
  • آب پیاز را پس از رنده کردن حتما بگیرید.
  • روغن را حتما داغ کنید تا کباب‌ها هنگام سرخ شدن وا نروند.

منابع: ircook، دیجی‌مگ، نمناک

کد خبر 263327
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    1 0
    گوشت کلا داره از سبد خانواده ها حذف میشه گوشت انقدر گرونه که حتی نمیشه دوتا دونه بندازیم توخورش چه برسه کباب درست کنیم به هر حال از آموزش کبابی که گذاشتین ممنون ....