همشهری آنلاین: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دولت پیگیری موضوع اقتصاد سبز با رعایت جدی ملاحظات زیست محیطی مطرح است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر معصومه ابتکار در نشست مشترک با وزیر و مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: هرگونه تولید و کارآفرینی بایستی با این رویکرد انجام گیرد.

وی تاکید کرد: رشد اقتصادی با ملاحظات زیست محیطی امکان‌پذیر است و این رشد بایستی بدون آلودگی محیط زیست، تخریب منابع طبیعی، آلودگی هوا و اتمام سفرهای آب‌های زیرزمینی صورت گیرد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: امروزه ما نیازمند انقلابی در بخش مدیریت مصرف آب و انرژی در کشور هستیم در غیر اینصورت نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز نسل آینده فرزندانمان باشیم.

ابتکار با بیان این که محیط زیست و صنایع و معادن کشور همگی بر یک کشتی سوار هستند، گفت: دغدغه همه ما رسیدن به رشد بالای اقتصادی، رفع بیکاری و بهبود وضع معیشت مردم است. اما باید رعایت ملاحظات زیست محیطی، رعایت الگوی مصرف آب و پرهیز از بهره‌کشی گسترده از طبیعت همانند کشورهای پیشرفته دنیا به رشد اقتصادی قابل قبول نایل آییم.

وی یادآور شد: فعالیت‌های صنعتی و معدنی بایستی خود را به اقتصاد کم آب معطوف کند و قبل از ایجاد شهرک صنعتی ابتدا مسایل زیست محیطی و ممیزی آب و انرژی دنبال شود.

بنابر این گزارش، مهندس محمدرضا نعمت زاده نیز در جلسه بررسی موضوعات مشترک سازمان محیط زیست با بخش صنعت، معدن وتجارت گفت: یک درصد تولید ناخالص ملی ناشی از فعالیت‌های معدنی است و با برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف می‌توانیم آن را به 5 درصد برسانیم.

به گفته نعمت زاده؛ البته برای کشوری که ادعای فراوانی ذخایر معدنی را داشته این میزان بسیار کم بوده و بایستی با رعایت اصول فنی و زیست محیطی سهم فعالیت‌های معدنی را در تولید ناخالص ملی بالا ببریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 3 درصد زمین‌های کشور در آن عملیات بهره‌برداری معدن و نیز 4 درصد در بخش اکتشافات معدنی استفاده شده است.

وی اضافه کرد: حدود یک و هشت دهم درصد منابع آب کشور در بخش صنعت و 92 درصد در حوزه کشاورزی و چیزی حدود 7 درصد مابقی در مصارف خانگی کشور مصرف می‌شود.

نعمت زاده افزود: ارتباطات و تعاملات بسیار مناسبی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و واحدهای تحت پوشش با سازمان محیط زیست وجود داشته و ادامه یافته بطوری که امروز می‌توان به جرأت گفت که در هر واحد و سازمان تحت پوشش این وزارتخانه 3 الی 5 نفر کارشناس HSE فعالیت می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: مدیریت پسماندها و مدیریت منابع انسانی در حوزه محیط زیست در واحدهای صنعتی و معدنی امری الزامی است.

کد خبر 264824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha