دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

وزارت نیرو درمانده است که از جیره‌بندی آب جلوگیری کند یا از قطع پراکنده برق. هزینه‌های سیاست وزارت نیرو برای جلوگیری از جیره‌بندی نشدن آب و احتمالا برق البته قابل کتمان نیست و تنها رویکردها به یک جمله کوتاه ختم می‌شود: صرفه‌جویی کنید.

انرژی

رويكردي كه البته چندان هم از سوي مردم به هر دليل جدي گرفته نمي‌شود؛ و دست‌كم در مصرف بهينه آب و كاهش 20درصدي تاكنون جواب نداده است. هنوز بحران كم‌آبي و خطر جيره‌بندي به قوت خود باقي است كه خطر خاموشي هر لحظه جدي‌تر مي‌شود. وزارت نيرو پس از اعمال سهميه‌بندي برق صنايع، براي تكرارنشدن تجربه خاموشي‌ها در دولت گذشته، اقدام به توليد برق بيشتر از نيروگاه‌هاي برقابي مي‌كند كه نتيجه قطعي آن خالي شدن آب پشت سدهاست و تشديد خطر كمبود آب.

افزايش قيمت آب و برق هم به‌عنوان يكي از ابزارهاي در دست وزارت نيرو براي كاهش مصرف تاكنون جواب نداده و هشدارهاي لفظي قطع آب و برق پرمصرف‌ها، كمتر جدي گرفته مي‌شود. شركت توانير هم چندسالي است سياست‌هاي تشويقي براي كاهش ميزان مصرف برق را به‌صورت تكراري و فاقد اثربخشي لازم دنبال مي‌كند بي‌آنكه متوجه باشد، افكار عمومي تا اندازه زيادي، حساسيت خود را نسبت به توصيه‌ها و هشدارها از دست داده است و البته سهم بالاي وسايل برقي پرمصرف و رشد جمعيت باعث شده تا تقاضا براي برق توليدي افزايش يابد.

اين در حالي است كه مديرعامل توانير ادعا كرده كه اگر الگوي مصرف برق در ايران رعايت شود، يك‌سوم نيروگاه‌هاي موجود اضافه‌اند؛ ادعايي كه درصورت صحت آن نشان مي‌دهد سياست وزارت نيرو در سال‌هاي اخير براي تأمين برق و افزايش عرضه به هر قيمت، يك سياست شكست‌خورده است و ضرورت ايجاب مي‌كند كه سياست و رويكرد مديريت تقاضا نه با شعار و توصيه كه با گام‌هاي جدي‌تر دنبال شود.

به گزارش همشهري، افزايش توليد برق با استفاده حداكثري از نيروگاه‌هاي برقابي آن هم در فصلي كه اين نيروگاه‌ها نيازمند تعميرات هستند يا آب پشت سدها بايد ذخيره‌سازي شود، ادامه سياست گذشته است با اين هدف كه نبايد خاموشي در كشور رخ دهد؛ حتي به قيمت از دست رفتن ذخاير آبي. همايون حايري، مديرعامل شركت توانير ديروز اعلام كرد: شرايط توليد و مصرف صنعت برق در يك شرايط مرزي قرار دارد و بايد مديريت مصرف داشته‌ باشيم تا به مشكل بر نخوريم.

او تأكيد كرد: در حال حاضر توليد برق روي «خلاقيت كارشناسان برق» اداره مي‌شود كه همين موضوع باعث شده تمام نيروگاه‌ها در مدار توليد باشند. اين مقام مسئول اشاره‌اي به جزئيات خلاقيت مورد نظر و هزينه‌هاي آتي آن نكرد و درباره خاموشي‌هاي پراكنده در تهران گفت: 90درصد خاموشي‌هاي پراكنده در تهران ناشي از گرماي شديد هوا، استمرار آن و افزايش مصرف برق بوده است. به گفته وي، مصرف برق در 8تيرماه سال‌جاري در تهران نسبت به 8تيرماه سال گذشته 20درصد رشد داشته است.

در تابستان خاموشي داريم

به گزارش ايرنا، مديرعامل شركت مديريت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران گفت: در شرايط فعلي براي تابستان خاموشي خواهيم داشت اما با توجه به رشد 20درصدي مصرف برق در برخي نقاط كشور اگر مصرف رعايت نشود در آينده با مشكلاتي مواجه خواهيم شد. وي افزود: رشد مصرف برق در 3ماهه اول سال‌92 نسبت به سال91 حدود 2.5درصد بوده كه اين ميزان در سال93 نسبت به سال گذشته 8.6درصد شده است كه نشانگر رشد 4برابري است. مديرعامل شركت توانير درخصوص اينكه گفته مي‌شود علت برخي خاموشي‌هاي اخير عدم‌تأمين سوخت نيروگاه‌ها بوده است، گفت: خاموشي‌ها ارتباطي به سوخت ندارد و مشكلي در زمينه تأمين سوخت نيروگاهي نداريم.

کد خبر 265175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha