بازار سرمایه پتانسیل‌های زیادی برای افزایش حجم سرمایه‌گذاری در صنعت دارد.

بورس

به تازگي طرحي از سوي بورس انر‍‍‌ژي به سازمان بورس ارائه شده كه براساس آن مي‌توان حجم سرمايه‌گذاري براي توسعه شبكه نيروگاهي كشور را افزايش داد، اين خبر را مديرعامل بورس انر‍‌ژي به همشهري اعلام كرد. به گزارش همشهري، برخلاف قول مساعدي كه وزارت نيرو و شركت مديريت شبكه برق قبل ازآغاز معاملات برق در بورس انر‍‌ژي داده بودند، روند فروش برق در بورس انر‍‌ژي به كندي پيش مي‌رود.

اين در حالي است كه 2 سال پيش زماني كه قرار بود بورس انر‌‌ژي فعاليتش را آغاز كند وزارت نيرو قول دادكل معاملات برق را در 3فاز به بورس انر‍‌ژي منتقل كند، براساس پيش‌بيني‌ها سالانه 20ميليارد دلار برق از داخل شبكه‌هاي نيروگاهي تا توزيع مورد مبادله قرار مي‌گيرد اما در حال حاضر حجم معاملات برق در بورس انر‍‌ژي ماهانه به زحمت به 50ميليارد تومان مي‌رسد، اين نشان مي‌دهد كه وزارت نيرو و شركت مديريت شبكه برق به قول و قرار‌هاي خود براي عرضه بيشتر برق در بورس انر‌ژي عمل نكرده‌اند.

اما دركنار اين موضوع بورس انر‍‌ژي در حال طراحي ابزار جديدي است كه مي‌تواند به توسعه سرمايه‌گذاري در بخش نيروگاهي كمك كند، درباره جزئيات اين طرح و همچنين حضور مديرعامل بورس انر‍‍‍‌ژي در كميسيون انر‌ژي مجلس شوراي اسلامي سراغ سيدعلي حسيني رفتيم. او درباره نشست‌اش در مجلس گفت:

اين جلسه با حضور اعضاي كميسيون انر‌ژي برگزار وهمه مشكلات بورس انر‌ژي تشريح و در نهايت قرار شد در روز‌هاي آينده گزارش مكتوبي در مورد مشكلات بورس انر‍‌ژي تهيه و ارسال شود. اعضاي كميسيون انر‌ژي هم قول مساعد دادند براي رفع مشكلات بورس انر‌ژي تلاش كنند. او در ادامه از طراحي اوراق جديدي به نام اوراق ظرفيت خبر دادو گفت: ما درحال تهيه اوراقي هستيم به نام اوراق ظرفيت كه طرح آن هم به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است.

به گفته او گواهي ظرفيت به سرمايه‌گذاري در بخش نيروگاهي كشور كمك مي‌كند.حسيني درباره سازو كار انتشار اوراق گواهي ظرفيت گفت:گواهي ظرفيت براساس گواهي تأييد وزارت نيرو به سرمايه‌گذاراني كه قصد سرمايه‌گذاري در حوزه برق را دارند منتشر مي‌شود به اين شكل كه اگر يك نفر قصد سرمايه‌گذاري درحوزه برق را داشته باشد ابتدا درخواستش را براي ايجاد نيروگاه به وزارت نيرو مي‌دهد پس از آن وزارت نيرو اين درخواست را بررسي مي‌كند و تأييديه‌اي صادر مي‌كند.

او ادامه داد: در تأييديه وزارت نيرو قيد مي‌شود كه اين سرمايه‌گذار توان توليد ميزان مشخصي برق را در يك دوره زماني مثلا يك يا 2 سال آينده با حجم سرمايه‌گذاري مشخص دارد. اين تأييديه مي‌تواند مبناي يك برگه اوراق بهادار باشد به اين ترتيب مي‌توان اين گواهي را تبديل به يك سند مالي يا ورقه بهاداركرد و آن را به‌صورت يك ابزار قابل معامله درآورد.

او با بيان اينكه اين كار به سرمايه‌گذاري در حوزه نيروگاهي كمك مي‌كند گفت: يكي ديگر از موضوعاتي كه بورس انر‍‌ژي اين روز‌ها دنبال مي‌كند بحث معاملات مصرف‌كنندگان بزرگ است. بند و ماده 133قانون برنامه توسعه اشاره دارد به اينكه بخش زيادي از معاملات مصرف‌كنندگان بزرگ بايد تا پايان برنامه به‌صورت مستقيم يا از طريق بورس انر‌ژي انجام شود و اين ازجمله مواردي است كه اين روز‌ها از سوي بورس انر‍‌ژي دنبال مي‌شود.

کد خبر 266546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha