در برخی فروشگاه‌ها علاوه بر محاسبه قیمت یک کالا با ارزش افزوده، مجدد در فاکتور خرید نیز مالیات بر ارزش افزوده از خریدار دریافت می‌شود که تخلف است.

معاون سازمان مالياتي با بيان اينكه در برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي از يك كالا دوبار از مصرف‌كننده ماليات بر ارزش افزوده گرفته مي‌شود، به فارس گفت: اين موضوع اشتباه بوده و تخلف محسوب مي‌شود.به گفته عليرضا طاري‌بخش كالاهاي مشمول ماده (12) قانون ماليات بر ارزش افزوده، نوعاً كالاهاي مصرفي خانوارها را تشكيل مي‌دهد كه از ماليات معاف است، اما بخش ديگر كالاهايي كه طبق قانون و مقررات مشمول ماليات است.

اگر قيمت كالا با احتساب ارزش افزوده سال‌جاري تعيين شده باشد، قاعدتاً نبايد ماليات بر ارزش افزوده جديد دريافت شود.
وي تأكيد كرد، اگر در جايي قيمت كالا با ارزش افزوده مشخص شده است، فروشنده حق ندارد، مبلغ ديگري را بابت ماليات و عوارض ارزش افزوده از مشتري دريافت كند و توصيه ما اين است كه مراجع نظارتي و سازمان حمايت كه مسئوليت نرخ‌گذاري را دارند، بايد قيمت اصلي كالا را بدون ماليات بر ارزش افزوده تعيين و مشخص كنند، تا مصرف‌كننده در تشخيص قيمت واقعي دچار اشتباه نشود و قيمت واقعي را بداند.

به گفته معاون سازمان امور مالياتي كشور، ماليات بر ارزش افزوده بخشي از قيمت كالاها نيست، بلكه از طريق حاصل‌ضرب نرخ در قيمت كالا محاسبه و در نهايت با درج در ذيل فاكتور از مشتري وصول مي‌شود.

کد خبر 266562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha