همشهری آنلاین: محققان موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور اعلام کردند رابطه نزدیک بین فعالیت حلزون و علف‌های هرز نشان‌دهنده این است که برگ‌های باقی‌مانده بر روی سطح خاک علت شیوع و افزایش حلزون‌ها در باغات است.

به گزارش ایرنا از موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، الهام احمدی مجری پروژه "بررسی جمعیت حلزون‌ها در باغ‌های مرکبات استان مازندران" گفت: حلزون‌ها یکی از مهم‌ترین آفات باغ‌های مرکبات بوده که به انواع ارقام مرکبات در باغ‌ها و نهالستان‌ها خسارت وارد می‌کنند.

حلزون‌ها با تغذیه از برگ، ساقه، میوه و پوست درختان (خسارت کمی) و با ایجاد خوردگی (خسارت کیفی)، کیفیت محصول را نیز کاهش می‌دهند، در شمال کشور به علت شرایط مناسب جوی حلزون‌ها در باغ‌های مرکبات و خصوصا خزانه مرکبات خسارت وارد کرده و باعث افزایش استفاده از حلزون‌کش‌ها می‌شوند.

احمدی گفت: در این پروژه علاوه بر شناسایی گونه‌های مختلف حلزون‌ها در شرایط طبیعی در مناطق مختلف غرب و شرق استان مازندران که دارای بیشترین سطح زیر کشت است، به بررسی نوسانات جمعیت و ارتباط آن با درجه حرارت و رطوبت نسبی پرداخته شد.

وی افزود: در مجموع هفت گونه حلزون متعلق به چهار خانواده در استان مازندران بر اساس خصوصیات مورفومتریک (شکل، اندازه، نقوش روی صدف، اپرکول، دریچه صدف، راستگرد یا چپگرد بودن صدف، محل قرارگیری سوراخ تنفسی، خط میانه پشتی، موکوس و رنگ آن، اندازه بدن، سوهانک، خط کلیه و دستگاه تولید مثلی) شناسایی شدند.

در این بررسی حلزون از خانواده Helicidae از نظر تنوع گونه‌ای بیشترین تعداد گونه و خسارت به مرکبات را داشته است و بیشترین خسارت بر روی مرکبات مربوط به حلزون‌های گونه‌های Caucasotachea atrolabiata Krynicki, 1833 و Helicella krynickii بوده که در مناطق شمالی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

احمدی گفت: فعالیت این دو گونه حلزون با نوسانات درجه حرارت و رطوبت نسبی رابطه نزدیکی دارد به گونه‌ای که در خارج از محدوده درجه حرارت تعیین شده فعالیت این حلزون‌ها کند و متوقف شد.

همچنین رابطه نزدیک حلزون و علف‌های هرز مجاور نشان داد که برگ‌های باقی‌مانده روی سطح خاک و علف‌های هرز تاثیر زیادی در شیوع حلزون‌ها دارد.

حلزون یا لیسک نوعی نرم‌تن در رده شکم‌پایان است، علت این که حلزون را در رده شکم‌پایان قرار داده‌اند این است که در حقیقت تمام قسمت زیرین بدنش، پای آن به شمار می‌رود.

زیست‌شناسان تاکنون بیش از 30 هزار گونه حلزون را شناسایی کرده‌اند. حلزون از محیط زیست بسیار متنوعی برخوردار است، محل زندگی بعضی از گونه حلزون‌ها در دریا بوده و بعضی از گونه‌های آن در آب‌های شیرین و یا در باغ‌‌‌‌ها زندگی می‌کنند. حلزون از انواع گیاهان تغذیه می‌کند.

حلزون جانوری شگفت‌انگیز است، می‌تواند تا سه سال به نوعی در خواب فرو رود، حلزون هیچگاه گم نمی‌شود زیرا از غریزه ویژه‌ای برخوردار است که هر چه از جایگاه خود دور شود دوباره به راهنمایی این غریزه به همان محل باز می‌گردد.

کد خبر 266727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha