همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح جزئیات اصلاح آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی، گفت: کرسی‌ها باید محل بحث و تضارب آراء باشد تا سبب رشد علم و فرهنگ در کشور شود.

به گزارش فارس، سید ضیاء هاشمی با اشاره به اصلاح آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی در کمیته اسلامی شدن دانشگاه‌ها، گفت: کرسی‌های آزاد اندیشی به شکلی اصلاح می‌شود که انتخاب موضوعات و سخنرانان بر عهده پیشنهاد دهندگان است.

وی افزود: البته ممکن است پیشنهاداتی نیز از سوی ما مطرح شود ولی محدودیتی در این زمینه ایجاد نمی‌کنیم زیرا مهم‌ترین رویکرد مدنظر در اصلاح آئین‌نامه، تسهیل فرایند‌ها است.

معاون فرهنگي وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: کرسی‌های آزاداندیشی با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته رونق نداشته‌اند زیرا آئین‌نامه قبلی نمی‌تواند مشوق برگزاری کرسی‌ها باشد بلکه مانع هم هست.

هاشمی افزود: مجموعه برگزار کننده کرسی‌های آزاداندیشی باید بدون موانع اداری به برگزاری این کرسی‌ها بپردازند و ما نیز هماهنگی‌ها را انجام می‌دهیم تا تشکل‌ها برای برگزاری کرسی‌ها مشکلی نداشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اظهار داشت: البته موضوع هماهنگ کردن کرسی‌های آزاداندیشی برای جلوگیری از موانع اداری در آئین‌نامه قبلی نیز وجود داشت ولی ما بر این امر تاکید می‌کنیم تا هماهنگی‌های لازم انجام شود.

وی در رابطه با سخنرانان کرسی‌های آزاداندیشی نیز گفت: بر اساس آئین‌نامه ضعیف گذشته رویکردی در دانشگاه‌ها بود که فهرست افراد دعوت شده در کرسی‌ها به صورت سو یافته تنظیم می‌شد و تنها بخشی از افراد طرفدار نظام و نمایندگان گروه‌های خاصی در آن فهرست مدنظر بودند در حالی‌که نگاه جناحی به فعالیت دانشگاه‌ها سم مهلک است و ما این رویه را اصلاح کردیم.

وی افزود: سعی می‌کنیم شخصیت‌هایی در کرسی‌های آزاداندیشی حضور یابند که از نظر هیأت نظارت مورد تأئید بوده و بتوانند بحث و گفت‌وگوی آزاد داشته باشند بنابراین به جز مواردی که قانون حضور افراد را منع می‌کند از تمام افراد برای شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی بهره می‌بریم.

وی با تاکید بر در نظر گرفتن موضوعات جدی و واقعی در کرسی‌های آزاداندیشی، گفت: در این کرسی‌ها نباید موضوعات دم‌دستی و تصنعی مدنظر باشد زیرا این موضوعات نمی‌تواند سبب ایجاد کرسی‌ها شود، کرسی آزاداندیشی باید محل بحث و تضارب آراء باشد و موضوعاتی در این کرسی‌ها مطرح شود که مخالفان و موافقان واقعی دارد و یا دیدگاه‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اظهار داشت: کرسی‌های آزاداندیشی باید به گونه‌ای برگزار شود که دیدگاه‌ها را شفاف کند و سبب رشد علم و فرهنگ در کشور شود.

کد خبر 266759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha