چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

درحالی‌که مقام‌های رژیم صهیونیستی با موج اعتراض‌‌های جهانی علیه کشتار در نوار غزه تحت فشار بین‌المللی قرار گرفته‌اند جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل با حضور نمایندگان کشورهای جهان تبدیل به دادگاه محاکمه این رژیم با محکومیت گسترده و ایراد اتهام جنایت جنگی شد.

نماینده اسرائیل

با رسيدن آمار شهداي غزه به حدود 650نفر و درحالي‌كه گورستان‌هاي اين منطقه پرشده‌اند، در جلسه ديروز شوراي حقوق بشر سازمان ملل سفيران كشورها به نمايندگي از قاره‌هاي مختلف جهان كشتار فلسطينيان را محكوم كردند. كميسيونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل هم در اين جلسه احتمال قوي ارتكاب جنايات جنگي توسط رژيم صهيونيستي را تأييد كرد. ناوي پيلاي، كميسيونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل در جلسه ديروز با تأكيد بر زير پا گذاشته شدن قوانين بين‌المللي در نوار غزه اعلام كرد كه حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه را مي‌توان جنايت جنگي تعبير كرد.

در اين جلسه، سفير اتيوپي به‌عنوان نماينده قاره آفريقا با تأكيد بر سخنان كميسيونر حقوق بشر سازمان ملل تأكيد كرد كه اسرائيل جنايتكار جنگي است و سازمان ملل بايد فورا به نقض حقوق بشر در فلسطين رسيدگي كند.سفير ايتاليا به‌عنوان نماينده اروپا در اين جلسه هر چند از پرتاب راكت‌هاي حماس هم انتقاد كرد اما تأكيد كرد كه كشتار در غزه نبايد ادامه پيدا كند و اسرائيل بايد فورا حمله به غزه را متوقف كند. سفير ونزوئلا هم به‌عنوان نماينده آمريكاي لاتين اعلام كرد كه جنايات رژيم صهيونيستي در غزه نسل كشي است.

سفير برزيل به‌عنوان نماينده آمريكاي جنوبي بحثي حقوقي را درباره لزوم پيگرد قضايي رژيم صهيونيستي مطرح و تأكيد كرد اين رژيم به‌عنوان نيروي اشغالگر مسئول كشتار غزه و مسئول مستقيم هر اتفاقي است كه براي غيرنظاميان درغزه رخ مي‌دهد. نماينده روسيه از اقدام‌هاي مصر براي آتش بس حمايت كرد و ايرلند هم در اين جلسه خواستار توجه فوري به وضعيت غيرنظاميان در غزه از سوي سازمان ملل شد. نماينده تشكيلات خودگردان فلسطين هم در اين جلسه ضمن تأكيد بر كشتار غيرنظاميان در حملات رژيم صهيونيستي خواستار تشكيل و اعزام يك كميته حقيقت‌ياب بين‌المللي به نوار غزه از سوي سازمان ملل براي تحقيقات در اين رابطه شد. رياض مالكي، وزير امور خارجه تشكيلات خودگردان در اين جلسه گفت: چند نفر بايد كشته شوند تا اسرائيل به تجاوزات خود پايان دهد؟

سفير رژيم صهيونيستي هم كه روز گذشته خود را در احاطه انتقادهاي گسترده مي‌ديد حماس را به جنايات جنگي متهم و ادعا كرد اين رژيم حداكثر تلاش خود را براي كاهش تلفات غيرنظاميان انجام داده است! او با اعتراض به تشكيل اين جلسه ويژه از سوي شوراي حقوق بشر سازمان ملل اين اقدام را براي توافق آتش بس غيرسازنده خواند.

دولت فرانسه هم با گسترش اعتراض‌هاي جهاني و تظاهرات عليه جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي براي همراهي با افكار عمومي كشتار فلسطيني‌ها را محكوم كرده است. لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه ديروز در سخناني كم‌سابقه، پاسخ اسرائيل به پرتاب موشك از غزه را نابرابر توصيف كرد و گفت: كشته شدن بيش از 600 فلسطيني در حملات اسرائيل امري غيرقابل‌قبول است و حملات بايد فورا متوقف شود. نماينده عربستان در سازمان ملل هم نسبت به فريبكاري رژيم صهيونيستي هشدار داد و جنايات جنگي اين رژيم را شرم‌آور توصيف كرد. در روزهاي گذشته حتي مادلين آلبرايت و زيبيگنيو برژينسكي از چهره‌هاي سرشناس سياست‌خارجي آمريكا حمله رژيم صهيونيستي به نوار غزه را غيرمتعارف خوانده و آن را عامل انزواي بيشتر اين رژيم توصيف كردند.

خشم رژيم صهيونيستي از لغو پرواز‌هاي بين‌المللي

درحالي‌كه جان كري، وزير امور خارجه آمريكا براي مذاكره درباره توافق آتش‌بس به سرزمين‌هاي اشغالي رفته است لغو پرواز خطوط هوايي مهم بين‌المللي به تل‌آويو باعث خشم مقام‌هاي رژيم صهيونيستي شده است.ديروزابتدا 2هواپيمايي آمريكايي از لغو پرواز به اسرائيل به دلايل امنيتي خبر دادند. بعد طي ساعتي، ده‌ها خطوط پروازي از آمريكا و اروپا تصميم مشابهي را اعلام كردندو به اين ترتيب پروازهاي خارجي به سرزمين‌هاي اشغالي لغو شد. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با خشم از اين اقدام، از وزير خارجه آمريكا، درخواست كرده كه به از سرگيري پروازها به تل‌آويو كمك كند، اما سخنگوي دولت آمريكا تأكيد كرده كه كاخ سفيد نمي‌تواند در فعاليت‌هاي اتحاديه هواپيمايي فدرال دخالت كند.

حمايت عباس از شرايط حماس

وضعيت نوار غزه باعث شده تا گروه‌هاي فلسطيني اختلاف‌هاي خود را كنار بگذارند و با يكديگر متحد شوند. محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين روز گذشته از شرايط حماس براي توافق آتش بس ازجمله رفع حصر نوار غزه از سوي رژيم صهيونيستي حمايت كرد. خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس هم اعلام كرده كه اختلافي با محمود عباس وجود ندارد. او با تأكيد بر اين مسئله گفت: ما كاملا عملكرد سياسي خوب و جامع او را درك مي‌كنيم.

کد خبر 266780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha