چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

در گرماگرم تحولات شتابنده خاورمیانه، امیر قطر در سفری ناگهانی و اعلام نشده عازم عربستان شد و با پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

عربستان

خبرگزاري رسمي عربستان گزارش داد كه شيخ تميم بن‌حمد آل‌ثاني با عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان در شهر جده ديدار كرده و درباره تحولات جاري در خاورميانه و به‌ويژه جنگ رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه رايزني كرده است.سفر شيخ تميم امير قطر به عربستان درحالي است كه روابط 2كشور در ماه‌هاي اخير تا فراخواندن سفير، تيره و تار شده بود.

تنش در روابط قطر و عربستان پس از آن آغاز شد كه رياض مقام‌هاي دوحه را به حمايت از اخوان‌المسلمين و تقويت آنان در برابر نظام جديد مصر به رهبري عبدالفتاح السيسي متهم كرد. درپي اين اتهامات و نيز اتهام دخالت در امور كشورهاي عربي، عربستان، بحرين و امارات در‌ماه مارس گذشته سفراي خود را از قطر فراخواندند. مصر هم پيش از اين، سفير خود را از دوحه فراخوانده بود.

خبرگزاري رويترز به نقل از يك مقام عربستاني گزارش داد كه عبدالله در اين ديدار به تميم گفته است كه رياض رايزني‌هاي خود را با مصر براي برقراري آتش‌بس ادامه مي‌دهد و اين طرف مصري است كه بايد متولي مسائل مربوط به فلسطين باشد و قطر بايد خود را از اين موضوع دور دارد.درپي سقوط نظام مبارك در مصر، صف‌بندي‌هاي جديدي در جهان عرب شكل گرفت. قطر در اين ميان حامي مالي و سياسي اخوان‌المسلمين در كشورهاي عربي از مصر تا امارات بود؛‌ مسئله‌اي كه ناخرسندي عربستان را در پي داشت.

اما در پي سرنگوني مرسي، عربستان از حاكميت جديد مصر و سركوب اخوان‌المسلمين حمايت كرد و كوشيد تا قطر را به حاشيه براند. مصر در حال حاضر قطر را به پناه دادن به رهبران اخوان و حماس را هم به حمايت از گروه‌هاي مسلح در سينا متهم مي‌كند و از همين روست كه مقام‌هاي مصري تاكنون اقدامي جدي براي پايان دادن به جنگ جاري عليه غزه صورت نداده‌اند.در روزهاي گذشته رسانه‌ها گزارش دادند كه مصر خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس را به قاهره دعوت كرده اما مقام‌هاي مصري سريعا اين امر را رد كردند. سفر امير قطر به عربستان هم براي ميانجيگري رياض به‌منظور كوتاه‌آمدن مصري‌ها از مواضع‌شان درقبال حماس صورت مي‌گيرد و نيز اطمينان خاطر دادن به عربستاني‌ها درباره اين نكته است كه دوحه همچنان رياض و قاهره را در اين مسئله تأثيرگذار مي‌داند و به قدرت آنها اذعان دارد.

کد خبر 266781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha