چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: با دستور رئیس‌جمهور، نگرانی فعالان بخش کشاورزی در زمینه نرخ ۲۲درصدی مصوب سود تسهیلات بانکی مرتفع شده و نرخ جدید تسهیلات بانکی این بخش تا هفته آینده اعلام می‌شود.

کشاورزی

مشكلات تأمين اعتبار براي فراهم كردن زيرساخت‌هاي بخش كشاورزي از گلايه‌هاي هميشگي مسئولان اين بخش بوده است موضوعي كه اخيرا نيز وزير جهادكشاورزي در پاسخ به نمايندگان در مورد محقق نشدن برخي برنامه‌هاي اين بخش بار ديگر بر آن تأكيد كرد اما اكنون خبرهاي خوشي از كاهش نرخ سود تسهيلات اين بخش و تأمين اعتبار ويژه از منابع صندوق توسعه ملي براساس دستور مقام معظم رهبري به گوش مي‌رسد.

معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزير كشاورزي تعيين نرخ سود تسهيلات 22درصدي در بخش كشاورزي را ازجمله چالش‌هاي پيش روي اين بخش قلمداد و اعلام كرد كه اين نرخ، كشاورزي را به نابودي مي‌كشد بر اين اساس با مطرح شدن اين موضوع در هيأت دولت، رئيس‌جمهور دستور تجديدنظر در نرخ سود تسهيلات اين بخش را به معاون اول دادند. عبدالمجيد بخشنده با خودداري از اعلام نرخ جديد سود تسهيلات بانكي بخش كشاورزي اعلام كرد، كه اين نرخ در حال نهايي شدن است و نرخ جديد سود تسهيلات اين بخش كه به‌مراتب كمتر از نرخ مصوب قبلي شوراي پول و اعتبار است تا هفته آينده نهايي و ابلاغ خواهد شد.

اعتبارات ويژه براي نوسازي اراضي

رقم اندك و روند كند تخصيص اعتبارات مصوب بخش كشاورزي موجب كندي نوسازي و تجهيز اراضي در اين بخش شده به‌نحوي كه درصورت تخصيص اعتبارات مصوب نيز سالانه فقط حدود 15هزار هكتار از اين اراضي قابل نوسازي است. از سوي ديگر تاكنون اين بخش به‌دليل ارزي بودن منابع صندوق توسعه ملي، قادر به استفاده چنداني از اين منابع نبوده است. اين امر موجب رايزني مسئولان بخش كشاورزي و دولت با استمداد از مقام معظم رهبري براي تأمين اعتبارات مورد نياز شد وبا موافقت ايشان، روز گذشته معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت جهادكشاورزي از آغاز تخصيص 10ميليارد دلار اعتبارات صندوق توسعه ملي براي نوسازي و تجهيز اراضي كشاورزي خبر داد.

به گزارش همشهري، تسهيلات پرداختي صندوق توسعه ملي به بخش كشاورزي بلاعوض نبوده و مقرر شده است تا دولت اين منابع را از صندوق قرض گرفته و با دوره تنفس 2ساله طي 7سال در بودجه سنواتي و با نرخ سود 5درصد به صندوق بازپرداخت كند.
تخصيص اين منابع كه پس از برداشت در اتاق پاياپاي بانك مركزي به ريال تبديل مي‌شود از 4 تا 5 ‌ماه پيش آغاز و در مرحله نخست 1.5ميليارد دلار براي تجهيز و نوسازي اراضي 150هزار هكتاري خوزستان و ايلام اختصاص يافته است.

با دريافت 250ميليون دلار قسط اول، از چندي پيش نوسازي 55هزار هكتار از اراضي خوزستان آغاز و اين طرح در 105هزار هكتار از اراضي خوزستان و ايلام دنبال مي‌شود. معاون وزير جهادكشاورزي ابراز اميدواري كرد كه با اين اعتبارات احياي سالانه 100هزار هكتار از اراضي دشت‌هاي خوزستان و ايلام به اتمام برسد. گرچه انجام اين كار در هر هكتار از اين اراضي بين 15 تا 18ميليون تومان هزينه دارد اما دولت 90درصد اين هزينه را به‌صورت بلاعوض در اختيار اين بخش قرار داده است. همچنين با موافقت مقام معظم رهبري برداشت 500ميليون دلار از منابع صندوق توسعه ملي براي احياي 46هزار هكتار از اراضي دشت‌هاي سيستان آغاز و با تعيين مجري اين طرح تا شنبه هفته آينده اين پروژه آغاز مي‌شود.

کد خبر 266784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha