همشهری آنلاین: مشاور امنیت ملی رئیس جمهور اسبق آمریکا گفت آنچه رسانه‌های امریکا درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تبلیغ میکنند از نظر من کاملا بی‌معنی و کذب است.

Brzezinski

زببيگنیو برژینسکی درمصاحبه با دیوید روتکوپف تاکید کرد: حتی اگر ایران موفق شود یک بمب تولید کند با یک بمب که برای نخستین بار تولید شده و آزمایش نشده است، همچنین درباره میزان تاثیر و کارآمدی آن اطمینان وجود ندارد و نمی‌توانید از خود در مقابل اقدام تلافی جویانه حفاظت کنید- چون بمب دیگری ندارید- ، چه می‌توان کرد؟ این در حالی است که اسرائیل بر اساس برآوردها، 150 تا 200 بمب دارد. بنابراین فکر می‌کنم این شایعات کاملاً ساختگی و کذب است.

برژینسکی گفت: به عقیده من ایران یک دولت-ملت قابل اعتماد و معتبر است و این هویت معتبر عامل همبستگی در این کشور است؛ چیزی که در اکثر کشورهای خاورمیانه مشاهده نمی‌شود.

ایران کشور پایدارتری در مقایسه با کشورهای همچون مصر به شمار می‌رود؛ مصری که با وجود برخی ویژگی‌های مشابه با ایران، هنوز فاقد اعتبار و همبستگی واقعی است.

این تحلیلگر برجسته وکارشناس راهبردی تاکید کرد: در حال حاضر ایران در خاورمیانه از نظر هویت، و حس همبستگی و قدرت به عنوان یک دولت- ملت ، واقعاً خودکفاست.

برژینسکی: ایران یک دولت - ملت قابل اعتماد و معتبر است و این هویت معتبر عامل همبستگی در این کشور است؛ چیزی که در اکثر کشورهای خاورمیانه مشاهده نمی‌شود

برژینسکی در مورد تحولات عراق گفت: در مورد عراق هم معتقدم ما باید نخست تلاش کنیم با کشورهایی که بازیگران بسیار جدی هستند، همکاری مؤثرتری داشته باشیم. این بدان معناست که باید تا حدی خود را با ایران - که کشور معتبر خودکفا و کارآمدی است و در همسایگی عراق قرار دارد، سازگار کنیم.

وی با اشاره به مشکلات داخلی امریکا گفت: به اعتقاد من آمریکا با بحران قریب الوقوعی که بقای این کشور را تهدید می‌کند، رو به رو است.

برژینسکی افزود: ما تا حد زیادی کنترل و توانایی خود را برای مقابله با چالش‌هایی که - به عقیده بسیاری از ما برای رفاه و سعادتمان ضروری و اساسی است- از دست داده‌ایم. ما قادر نیستیم برای مقابله با این چالش‌ها نقش هدایتی ایفا کنیم.

کد خبر 266811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دیدگاه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha