جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: آخرین نماز جمعه ماه رمضان در تهران به امامت حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی برگزار شد.

احمد خاتمی آیت‌الله

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ضمن تجلیل از طرح «حفظ کرامت زن و افزایش امنیت روانی در محیط کار»، خاطرنشان کرد: این طرح بر اساس این قرار داده شده که محرم و نامحرم در محیط کار جدا باشند و این یک اقدام خداپسندانه مطابق با غیرت و قانون است. بخشی از مصوبه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اجرا کرده همین است.

وی افزود: رسانه‌های بیگانه به طرحی که در شهردای تهران اجرا شده هجمه‌ می‌کنند و من وظیفه دیدم از آن حمایت کنم. به مسئولان شهرداری نیز می‌گویم که تحت تاثیر این جوسازی‌ها قرار نگیرند.

امام جمعه موقت تهران همچنین گفت که سایر مسئولان نیز می‌توانند از طرحی که در شهرداری اجرا شده الگو بگیرند.

امام جمعه موقت تهران حمایت از مظلوم را از مصادیق بارز تقوا دانست و خاطرنشان کرد: ضدیت با رژیم صهیونیستی محور وحدت ملت ماست همان‌گونه که شاهد بودیم در راهپیمایی روز قدس مراجع عظام، روسای سه قوه، احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها با هر سلیقه‌ای مردم را به راهپیمایی دعوت کردند، لذا این خط و راه ملت است. این اجتماعات بزرگ و این وحدت‌های مقدس مورد تاکید حضرت علی (ع) نیز قرار دارد.

وی اضافه کرد: آنهایی که در فتنه 88 در روز قدس گفتند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» جماعت بریده از ملت بودند و اگر امروز هم فکرشان همین باشد همچنان جماعت بریده از ملت هستند زیرا مردم در راهپیمایی امروز شعار «هم غزه، هم لبنان، جانم فدای اسلام» سر دادند.

سیداحمد خاتمی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به تمدید توافق ایران و 1+5 برای چهار ماه دیگر گفت: الحمدالله دیپلمات‌های محترم ما نهایت تلاش خود را کردند. ما هم برای چندین بار به دنیای استکبار می‌گوییم که اگر به فکر باج گرفتن از ملت مسلمان ایران هستید، کور خوانده‌اید و نمی‌توانید با زیاده‌خواهی از ملت بزرگ ایران باج بگیرید.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این‌که نه دیپلمات‌های مذاکره‌کننده زیر بار زورگویی می‌روند و نه ملت ایران این اجازه را می‌دهد، گفت: 1+5 در حادثه غزه چهره خونخوار خود را نشان داد و مشخص شد آنها در پی حق نیستند اما ملت ایران نشان داده با مقاومت و ایستادگی بر حق مسلمش، حقش را خواهد ستاند.

وی امام خمینی (ره) را از پیشگامان حمایت از فلسطین دانست و اظهار کرد: در شرایطی که در دوره طاغوت فریادی به نفع ستمدیدگان برنمی‌خواست، امام فریاد حمایت از فلسطین سر داد. ایشان همچنین با اعلام روز جهانی قدس نگذاشت که فلسطین از خاطره‌ها برود و فراموش شود. دشمنان می‌خواستند فلسطین را یک مساله عربی نشان دهند اما امام (ره) فلسطین را به مساله‌ای بین‌المللی تبدیل کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، ایران را کانون مهم حمایت از مردم مظلوم فلسطین عنوان کرد و گفت: خلف صالح امام، آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نیز همچنان همین راه را دنبال می‌کنند.

خاتمی حمایت ایران از فلسطین را همه‌جانبه دانست و تصریح کرد: به تعبیر معاون جنبش جهاد اسلامی، آنها از نان تا فشنگ مدیون امت اسلامی ایران هستند و اگر این حمایت‌های شایسته ایران اسلامی نبود امروز رژیم صهیونیستی کل غزه را اشغال کرده بود. اینکه اسرائیل امروز زمین‌گیر شده نیز معنایش این است که ایران دینش را به فلسطین ادا کرده است.

وی پیگیری رژیم صهیونیستی برای برقراری آتش‌بس را معنادار خواند و اظهار کرد: آنها در این هجده روز تا توانستند وحشی‌گری کردند و فوق تصور بشر آدم کشتند. در عین حال نتانیاهو به همراه همکار جنایتکارش کری به این کشور و آن کشور می‌روند تا مقاومت را راضی به آتش‌بس ظالمانه کنند.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: مقاومت می‌بیند که رژیم صهیونیستی می‌خواهد از گردابی که خودش برای خودش درست کرده جان سالم به در ببرد، اما آنها از شعور سیاسی برخوردارند و می‌گویند پس حق مقاومت چه می‌شود زیرا غزه در محاصره کامل است و انبار مواد غذایی و دارویی آنها رو به اتمام است. آنها می‌گویند اگر آتش‌بس می‌خواهید باید محاصره غزه شکسته شود و اسرای فلسطینی آزاد شوند و این حق مشروع آنهاست.

خاتمی با بیان این‌که آنچه در غزه اتفاق افتاده وحشی‌گری و عجز و استیصال رژیم صهیونیستی بوده است، ادامه داد: صهیونیست‌ها در ادوار مختلف از 66 سال گذشته جنایت‌های مختلفی را نسبت به فلسطینیان روا داشته‌اند. در هجده روز اخیر هم 804 نفر شهید شده‌اند که 90 درصدشان غیرنظامی بودند، چهار هزار و 800 تا پنج هزار مجروح، 1200 واحد مسکونی و 800 واحد عمومی مثل بیمارستان ویران و 120 هزار نفر آواره و 28 مسجد ویران شده است و مجموعا هشت هزار حمله رخ داده است.

وی با بیان این‌که راهی جز نابودی رژیم صهیونیستی وجود ندارد، تاکید کرد: البته این به معنی نابودی یهودیان منطقه نیست، بلکه این رژیم باید نابود شود و جایگزین آن رژیمی باشد که با رفراندوم و رای مردم ساکن در منطقه روی کار می‌آید. شعار جمهوری اسلامی به عنوان راه‌حل فلسطین هم «هر فلسطینی یک رای» است.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان مقاومت و مقاومت مسلحانه را تنها راه علاج مردم فلسطین دانست و خاطرنشان کرد: همین مقاومت تل‌آویو را به شهر اشباح تبدیل کرده و روز صهیونیست‌ها را به شام سیاه مبدل کرده است. اینها قرارداد و مذاکره نمی‌فهمند و طرح‌های سازش آنها همگی محکوم به شکست بوده است. بنابراین عزت مردم فلسطین تنها از راه مقاومت و ایستادگی بر حقشان می‌گذرد.

خاتمی ادامه داد: مردم کرانه باختری هم باید مثل غزه مسلح شوند تا با همدستی یکدیگر این رژیم را از پای در بیاورند و آغاز سقوط این رژیم جهنمی را فراهم کنند.

امام جمعه موقت تهران اردوگاه رژیم صهیونیستی را متشکل از آمریکا، انگلیس و آلمان عنوان کرد و گفت: اینها به صراحت از آدم‌کشی و کودک‌کشی رژیم جلاد صهیونیستی حمایت می‌کنند. این سیمای واقعی آمریکاست. آنهایی که برای مردم ما چهره آمریکا را بزک کرده و صلح‌طلب نشان می‌دهند بدانند به ملت خیانت می‌کنند و دروغ می‌گویند. سیمای واقعی آمریکا همین است، آنها نه حقوق بشر می فهمند و نه اعتقادی به مبارزه با تروریسم دارند، بلکه سلطه جهنمی خود را می‌خواهند و به یاری خدا این سلطه جهنمی رو به افول خواهد بود.

وی با بیان این‌که طبل رسوایی سازمان‌های بین‌المللی، سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب و سران مرتجع کشورهای منطقه در حادثه غزه نواخته شده، ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل طوری حرف می‌زند که انگار حنجره نتانیاهو را به عاریت گرفته است. سوال من از سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب این است مگر مردم غزه مسلمان و عرب نیستند پس غیرت اسلامی و عربی‌تان کجا رفته است و چرا اجازه می‌دهید یک ملت در زندان مظلومانه جان بسپارد.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری سکوت سران کشورهای مرتجع منطقه را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: خوشبختانه وجدان بیدار جهانیان به پا خاسته و در گوشه و کنار جهان راهپیمایی‌هایی برگزار می‌کنند، اما این کافی نیست بلکه باید به دولت‌ها فشار بیاورند که حمایت‌هایشان را از رژیم صهیونیستی قطع کنند.

خاتمی در ادامه گروهک‌های تکفیری مثل داعش، النصره، طالبان و ... را عروسک‌های کوکی دنیای استکبار نامید و گفت: این همه به دروغ دم از اسلام می‌زنید و به دشمنان اسلام کمک می‌کنید چرا در غزه که به مسلمان‌ها حمله شده به حمایت از مسلمانان نمی‌آیید؟ پس شما دروغ می‌گویید که می‌خواهید به اسلام کمک کنید.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش در خطبه‌های نماز جمعه تهران، اظهار کرد: در هشت سال دفاع مقدس نماز جمعه کانون بسیج نیرو و حمایت‌های مردمی بود و همچنین نماز جمعه کانون بصیرت‌افزایی بوده لذا این سرمایه را قدر بدانید. کسانی فکر نکنند هنر است که نماز جمعه را بکوبند، این کار سرمایه‌سوزی است بنابراین با استکباریونی که با اصل نظام مساله دارند و عقده‌شان را سر نماز جمعه در می‌آورند همراه نشوید.

وی با گرامیداشت سالگرد عملیات مرصاد نیز گفت: در این عملیات صدام جنایتکار می‌خواست آنچه در هشت سال دفاع مقدس به دست نیاورده بود را توسط منافقین کوردل به دست بیاورد لذا آنها به ایران حمله کردند اما رزمندگان عزیز ما صاعقه‌وار بر آنها وارد شدند و آنها را ناکام گذاشتند.

خاتمی در خطبه‌های اول نماز جمعه تهران نیز حضور مردم در راهپیمایی روز قدس را عمل صالح و موجب خشم دشمنان دانست و گفت: هم شب قدر شما باشکوه است و هم راهپیمایی شما. شب قدر عبادت فردی بود و راهپیمایی روز قدس عبادت سیاسی است و هر دو در راستای رضایت حضرت حق است.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: ‌راهپیمایی باشکوه روز قدس مبنای قرآنی و روایی دارد که مهم‌ترین آن حمایت از مظلوم است. قرآن تاکید دارد که باید به فکر نجات مستضعفین باشیم.

وی شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را مصداق خصم با ظالم دانست و گفت که این فریادها عبادت است.

کد خبر 266870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha